Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7211
Title: Фактор надежности водителя как элемента системы ”водитель-машина-дорожные условия” в обеспечении устойчивости положения колесной машины
Other Titles: The driver reliability factor as the element of system "driver-machine road conditions" in wheeled vehicles stability ensure
Authors: Дубинин, Е. А.
Keywords: устойчивость положения;метод;параметр;надежность;водитель;шарнирно-сочлененный;position stability;method;parameter;reliability;driver;articulated
Issue Date: 2016
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Дубинин Е. А. Фактор надежности водителя как элемента системы ”водитель-машина-дорожные условия” в обеспечении устойчивости положения колесной машины. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2016. № 5. С. 64-69.
Series/Report no.: Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 5
Abstract: Обоснован подход к обеспечению устойчивости положения колесной машины с учетом фактора надежности водителя как элемента системы ”водитель-машина-дорожные условия”, основанного на определении предельных и допустимых значений параметра устойчивости. В качестве параметра устойчивости предложено использование коэффициента динамической устойчивости. С использованием полученных результатов разработан метод оценки и повышения надежности водителя как элемента системы ”водитель-машина-дорожные условия”. Оценка параметра выполняется мобильным регистрационно-измерительным комплексом с программным продуктом DPSAV. Результаты исследования могут быть использованы при эксплуатации шарнирно-сочлененных колесных машин.
The approach to ensure the wheeled vehicle position stability with considering of the driver's reliability factor as element of system "driver-vehicle-road conditions," based on the definition of the stability parameter limit and acceptable values is developed. As the stability parameter is suggested to use the coefficient of dynamic stability Kду . When < 1 Kду , the position stability is provided. When there is the danger of tipping over, the driver must apply the appropriate measures to prevent it. Evaluation of the parameter is carried out with mobile registration measurement sys tem with the software product DPSAV (Dynamic Position Stability of Articulated Vehicles). When it reaches certain values of stability parameter, the driver is notified of the danger of tipping over using the built-in audible and visual alarm. The main effect for increase the position stability is obtained by improving the information content and ensures corrective action in motion by means of the mobile registration and measuring complex. The basic approach isin evaluation the current stability parameter in real time, and in the analysis of the collected data sets. Statistical analysis of the results can give a complete picture on any interval of operation time on the implementation of safety requirements for the use of articulated vehicles in the individual case, and in the case of fleet utilization. The results can be used in the operation of articulated wheeled vehicles.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7211
ISSN: 2311-441X
Appears in Collections:№ 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf409 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.