Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7105
Title: | Моделювання процесу деформування багатошарового оскління при нестаціонарних теплових та силових навантаженнях |
Other Titles: | Modeling of deformation process of multilayer glazing at non stationary thermal and force loadings |
Authors: | Сметанкіна, Н. В. |
Keywords: | багатошарове оскління;імпульс;температурне навантаження;метод занурення;multilayer glazing;impulse;thermal loading;immersion method |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | ХНТУСГ |
Citation: | Сметанкіна Н. В. Моделювання процесу деформування багатошарового оскління при нестаціонарних теплових та силових навантаженнях. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2016. № 5. С. 26-32. |
Series/Report no.: | Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 5 |
Abstract: | Запропоновано метод дослідження напружено-деформованого і теплового станів
багатошарових елементів оскління літаків з підвищеними параметрами в екстремальних умовах тривалої експлуатації. Метод ґрунтується на уточненій моделі оскління та методі занурення області складної форми у плані в область канонічної форми. Результати розрахунку добре узгоджуються з експериментальними даними. Впровадження обґрунтованих конструкційних і технологічних рішень, одержаних на основі результатів дослідження, буде сприяти зменшенню ваги елементів оскління та підвищенню його надійності за параметрами міцності і довговічності. The research is devoted to modeling of multilayer airplane glazing deformation at nonstationary loadings. The purpose of this paper is development of the method for analysis of stresses and temperature fields in multilayer airplane glazing under different operation factors for glazing resource prolongation under extreme conditions. The method includes a technique for strength analysis of the multilayer airplane glazing under bird impact, and also a technique for investigation of temperature fields and thermal stresses in glazing at electrical heating. The model of multilayer glazing is based on the refined theory of the first-order accounting transverse shear strains, thickness reduction and normal element rotation inertia each layer. The mathematical model of pressure impulse authentically reproducing bird impact is based on the experimental researches. Electrical heating influence is modeled by a film heat source. The analytical solutions of problem about non-stationary vibrations of multilayer glazing under bird impact, thermal transfer and thermoelasticity problems are obtained by using the immersion method and are reduced to integration of systems of the integral-differential singular equations. Theoretical results are in good agreement with experimental data that allows recommending the method for working out new airplane glazing elements. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7105 |
ISSN: | 2311-441X |
Appears in Collections: | № 5 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.