Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7077
Title: | Оценка устойчивости положения шарнирно-сочлененной колесной машины при боковом столкновении с препятствием |
Other Titles: | Evaluation of the articulated wheeled vehicle position stability in a side collision with an obstacle |
Authors: | Дубинин, Е. А. |
Keywords: | колесная машины;критическая скорость;устойчивость;эксплуатация;проектирование;car wheel;the critical speed;stability;operation;design. |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | ХНТУСГ |
Citation: | Дубинин Е. А.Оценка устойчивости положения шарнирно-сочлененной колесной машины при боковом столкновении с препятствием. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2015. № 3. С. 252-258. |
Series/Report no.: | Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів № 3; |
Abstract: | Проведена оценка устойчивости положения шарнирно-сочлененной колесной машины при боковом столкновении с препятствием вследствие заноса. Предложен критерий критической скорости, необходимой для опрокидывания, с учетом конструктивных
особенностей шарнирно-сочлененных машин. Установлено, что изменение углов складывания секций и высота препятствия оказывают комплексное влияние на предложенный критерий устойчивости. На примере шарнирно-сочлененной машины с номинальным тяговым усилием 30 кН установлено, что критическая скорость в реальных условиях экслуатации может изменяться до 15%. Полученные результаты могут быть использованы при проектировании и эксплуатации шарнирно-сочлененных колесных
машин. The sustainability of articulated wheel vehicle in a side collision with an obstacle due to skidding is evaluated. The criterion of the critical speed required for overturning, taking into account the structural characteristics of articulated vehicles is proposed. Set that changing the angles of the folding sections and the height of the obstacle provide the comprehensive impact on the proposed stability criterion. On example of articulated vehicle with a nominal pulling force of 30 kN is established that the critical speed in real conditions of operation can vary up to 15%. The obtained results can be used at the design and operation of articulated wheeled vehicles. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7077 |
ISSN: | 2311-441X |
Appears in Collections: | № 3 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.