Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/62116
Title: Modern interrelation of formal, non-formal and informal education in higher education institutions
Other Titles: Сучасний взаємозв’язок формальної, неформальної та інформальної освіти в закладах вищої освіти
Authors: Kotko, Yana
Androsova, Tatyana
Kulinich, Oksana
Keywords: higher education;formal education;non-formal education;informal education;professional competencies;foreign countries;international organizations;вища освіта;формальна освіта;неформальна освіта;інформальна освіта;професійні компетентності;зарубіжні країни;міжнародні організації
Issue Date: 2024
Publisher: Вінниця
Citation: Kotko Yа., Androsova T., Kulinich O. Modern interrelation of formal, non-formal and informal education in higher education institutions. Грааль науки. Вінниця: ГО «Європейська наукова платформа», НУ «Інститут науково-технічної інтеграції та співпраці». 2024. № 47. Р. 67-77.
Abstract: The article examines the peculiarities of formal, non-formal and informal education in higher education institutions. The category-conceptual analysis of the concepts of «non-formal» and «informal» education is presented. The characteristics of non-formal education of students of Ukrainian higher education institutions and other countries of the world are reflected. The interrelation of formal, non-formal and informal education in the context of the HEI activity is analyzed. The modern algorithm of recognition of learning outcomes obtained through non-formal and informal education in higher education institutions is considered. The importance of forming a synergistic and systemic-complex effect from the combination of formal, non-formal and informal education of applicants is determined, which helps to overcome stereotypes in higher education and ensures the acquisition of high-quality competitive competencies of specialists.
У статті досліджено особливості формальної, неформальної та інформальної освіти у ЗВО. Висвітлено категорійно-поняттєвий аналіз понять «неформальна», «інформальна» освіта. Відображена характеристика неформальної освіти здобувачів українських ЗВО та інших країн світу. Проаналізовано взаємозв’язок формальної, неформальної та інформальної освіти в контексті діяльності ЗВО. Розглянуто сучасний алгоритм визнання результатів навчання, здобутого шляхом неформальної та інформальної освіти в закладах вищої освіти. Визначена важливість формування синергетичного та системно-комплексного ефекту від поєднання формальної, неформальної та інформальної освіти здобувачів, що сприяє подоланню стереотипів в вищій освіті та забезпечує набуття високоякісних конкурентоспроможних компетенцій фахівців.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/62116
ISSN: 2710–3056
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kulinich_Hraal_nauky_2024_47_67-77.pdf275.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.