Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4903
Title: | Забезпечення надійності колісних машин на ухилах зниженням динамічних навантажень |
Other Titles: | Providing the reliability of wheeled machines on the bias based on dynamic loads reducing |
Authors: | Дубінін, Є. О. Полянський, О. С. Клец, Д. М. |
Keywords: | колісна машина;ймовірність виконання операції;стійкість положення;електронна система;wheeled vehicle;probability of performing the operation;position stability;electronic system |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | ХНТУСГ |
Citation: | Дубінін Є. О., Полянський О. С., Клец Д. М. Забезпечення надійності колісних машин на ухилах зниженням динамічних навантажень. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2018. № 13. С. 62-70. |
Series/Report no.: | Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 13 |
Abstract: | Отримана уточнена умова динамічної стійкості колісної машини з урахуванням
впливу підвіски і системи «шини-ґрунт». Запропонований критерій критичної швидкості руху шарнірно-зчленованих колісних машин під час наїзду на перешкоду. Їх застосування дозволяє оцінювати, прогнозувати та виключати відмови в роботі машин у вигляді перекидання, тим самим підвищуючи ймовірність виконання сільськогосподарських робіт на ухилах. Результати досліджень можуть бути використані в процесі експлуатації колісних машин при виконанні сільськогосподарських операцій. An improved condition for the dynamic stability of the wheeled vehicle was obtained, taking into account the effect of the suspension and the "tire-ground" system. The criterion for the critical speed of articulated wheeled vehicles movement when they hit an obstacle is proposed. On the example of the articulated wheeled tractor with a nominal pulling force of 30 kN, the critical speeds of rectilinear motion of each section were calculated for unlocked and locked horizontal hinges with roads with different angle of inclination during an encroachment on a single obstacle in height of 0.3 m. As a result of calculations it was established that the front section of the tractor has the smallest margin of stability. In this case, the second section is stable throughout the range of calculated operating speeds. It has also been established that the locking of the horizontal hinge can increase the dynamic stability of the articulated wheeled tractor with a nominal pulling force of 30 kN not less than 7%. Their using makes it possible to evaluate, predict and eliminate failures in the work of machines in the form of tipping, thereby increasing the likelihood of agricultural work on slopes. The proposed ways to improve the position stability can be implemented by installing a system with accelerators and an electronic fuel injection control unit. The results of the research can be used in the operation of wheeled vehicles when performing agricultural operations. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4903 |
ISSN: | 2311-441X |
Appears in Collections: | № 13 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.