Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4466
Назва: Пріоритет на особистісно-орієнтоване навчання в сучасній парадигмі університетської освіти
Інші назви: Priority of personality-oriented education in the modern paradigm of university education
Автори: Єсінова, Ніна Ігорівна
Гаєва, Альона Ігорівна
Ключові слова: гармонійний розвиток студента;гуманізація відносин у системі «викладач – студент»;ціннісні орієнтири;самореалізація особистості;гармоничное развитие студента;гуманизация отношений в системе «преподаватель – студент»;ценностные ориентиры;самореализация;student’s harmonic development;humanization of relations in the “teacher – student” system;values;self-realization
Дата публікації: 2016
Видавництво: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Бібліографічний опис: Єсінова Н.І., Гаєва А.І. Пріоритет на особистісно-орієнтоване навчання в сучасній парадигмі університетської освіти. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2016. Вип. 2(24). С. 142-149.
Короткий огляд (реферат): Основне завдання вищої освіти полягає в підготовці спеціаліста, який уміє ініціативно, творчо мислити, самостійно поповнювати свої знання та застосовувати їх у практичній діяльності, фахівця, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності. У цій статті аналізується місце та роль самостійної роботи студентів у ВНЗ навчальному процесі. Практика освіти сьогодні вимагає адаптації до нових гуманістичних ціннісних освітніх установок, які постійно змінюються та трансформуються. Згідно з гуманістичною парадигмою головною цінністю університетської освіти постає особистість людини з ії здібностями та інтересами. В університеті студент повинен отримати освіту і вибрати сферу професійної діяльності не тільки за ознакою соціальної значущості, але й за власними мотивами та інтересами, що забезпечує самореалізацію особистості. Само тому на теперішній час пріоритетним у галузі модернізації національної освіти визначається особистісно-орієнтоване навчання.
The main task of higher education is to train a specialist who can think initiatively and creatively, to replenish knowledge independently, and then apply it in practical activity, a specialist ready to self-development, self-education, and innovative activity. The success of specialists’ training depends on many factors, one of which is the students’ self-study. In the process of introducing modular system of training in higher school, a considerable part of educational material is intended for self-study by the students. The main task of the teacher in higher school is the organization of active self-study for students but not simply reproductive layout of the material. German pedagogue A. Disterveg said: “Development and education cannot be given or reported to anyone. Any person wishing to tap to them should achieve it personally, through personal activity, own efforts, own intensifying efforts”. Selfstudy is an inevitable part of educational and bringing-up process. It is especially important nowadays, in the conditions of informational boom, when the student faces the task to acquire more and more information. Self-study organization requires special double attention. At present time, educational practice needs adaptation to new humanistic values of educational establishments, which are constantly changing and transforming. According to humanistic paradigm, the main value of the university education is the person with his/her abilities and interests. In the university, a student must get education and choose the sphere of professional activity according to both social importance and personal interests that secures self-realization of personality. Analysis of the development of various aspects of the specified problem demonstrated insufficient study of questions connected with the improvement of quality and performance of students’ self-study. The students of colleges are poorly adapted to such volume work, especially during the first year of study. That is why at present time, learner-centered education is the priority in the field of national education.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4466
Розташовується у зібраннях:Випуск 2 (24)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
12 (142-149).pdf445.86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.