Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЄсінова, Ніна Ігорівна-
dc.contributor.authorГаєва, Альона Ігорівна-
dc.date.accessioned2022-08-08T17:41:27Z-
dc.date.available2022-08-08T17:41:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЄсінова Н.І., Гаєва А.І. Пріоритет на особистісно-орієнтоване навчання в сучасній парадигмі університетської освіти. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2016. Вип. 2(24). С. 142-149.-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4466-
dc.description.abstractОсновне завдання вищої освіти полягає в підготовці спеціаліста, який уміє ініціативно, творчо мислити, самостійно поповнювати свої знання та застосовувати їх у практичній діяльності, фахівця, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності. У цій статті аналізується місце та роль самостійної роботи студентів у ВНЗ навчальному процесі. Практика освіти сьогодні вимагає адаптації до нових гуманістичних ціннісних освітніх установок, які постійно змінюються та трансформуються. Згідно з гуманістичною парадигмою головною цінністю університетської освіти постає особистість людини з ії здібностями та інтересами. В університеті студент повинен отримати освіту і вибрати сферу професійної діяльності не тільки за ознакою соціальної значущості, але й за власними мотивами та інтересами, що забезпечує самореалізацію особистості. Само тому на теперішній час пріоритетним у галузі модернізації національної освіти визначається особистісно-орієнтоване навчання.uk_UA
dc.description.abstractThe main task of higher education is to train a specialist who can think initiatively and creatively, to replenish knowledge independently, and then apply it in practical activity, a specialist ready to self-development, self-education, and innovative activity. The success of specialists’ training depends on many factors, one of which is the students’ self-study. In the process of introducing modular system of training in higher school, a considerable part of educational material is intended for self-study by the students. The main task of the teacher in higher school is the organization of active self-study for students but not simply reproductive layout of the material. German pedagogue A. Disterveg said: “Development and education cannot be given or reported to anyone. Any person wishing to tap to them should achieve it personally, through personal activity, own efforts, own intensifying efforts”. Selfstudy is an inevitable part of educational and bringing-up process. It is especially important nowadays, in the conditions of informational boom, when the student faces the task to acquire more and more information. Self-study organization requires special double attention. At present time, educational practice needs adaptation to new humanistic values of educational establishments, which are constantly changing and transforming. According to humanistic paradigm, the main value of the university education is the person with his/her abilities and interests. In the university, a student must get education and choose the sphere of professional activity according to both social importance and personal interests that secures self-realization of personality. Analysis of the development of various aspects of the specified problem demonstrated insufficient study of questions connected with the improvement of quality and performance of students’ self-study. The students of colleges are poorly adapted to such volume work, especially during the first year of study. That is why at present time, learner-centered education is the priority in the field of national education.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківський державний університет харчування та торгівліuk_UA
dc.subjectгармонійний розвиток студентаuk_UA
dc.subjectгуманізація відносин у системі «викладач – студент»uk_UA
dc.subjectціннісні орієнтириuk_UA
dc.subjectсамореалізація особистостіuk_UA
dc.subjectгармоничное развитие студентаuk_UA
dc.subjectгуманизация отношений в системе «преподаватель – студент»uk_UA
dc.subjectценностные ориентирыuk_UA
dc.subjectсамореализацияuk_UA
dc.subjectstudent’s harmonic developmentuk_UA
dc.subjecthumanization of relations in the “teacher – student” systemuk_UA
dc.subjectvaluesuk_UA
dc.subjectself-realizationuk_UA
dc.titleПріоритет на особистісно-орієнтоване навчання в сучасній парадигмі університетської освітиuk_UA
dc.title.alternativePriority of personality-oriented education in the modern paradigm of university educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2 (24)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12 (142-149).pdf445.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.