Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63725
Назва: | Застосування інформаційних технологій дистанційного навчання в умовах воєнного стану |
Автори: | Коваленко, Сергій Станіславович |
Науковий керівник : | Золотарьова, С. А. |
Місце роботи: | Державний біотехнологічний університет Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін |
Ключові слова: | дистанційне навчання;інформаційні технології;інноваційні підходи;кризові ситуації;Zoom;Moodle;Google Classroom;психологічна підтримка;освіта в умовах війни;інноваційні технології;онлайн-освіта;методи навчання |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | Харків: ДБТУ |
Бібліографічний опис: | Коваленко С. С. Застосування інформаційних технологій дистанційного навчання в умовах воєнного стану: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. С. А. Золотарьова. Харків: ДБТУ, 2024. 72 с. |
Короткий огляд (реферат): | Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню застосування інформаційних технологій у дистанційному навчанні в умовах воєнного стану. У роботі детально розглянуто теоретичні основи дистанційного навчання, визначено роль інформаційних технологій у забезпеченні освітнього процесу та проаналізовано їхні переваги й недоліки. Особливу увагу приділено проблемам і викликам, що постали перед освітніми закладами в умовах кризи, зокрема через воєнний стан. Перший розділ роботи містить теоретичний аналіз дистанційного навчання, його сутності, переваг і недоліків, а також використання інформаційних технологій як основи для реалізації дистанційного навчання. У другому розділі розкрито особливості організації освітнього процесу за допомогою інноваційних підходів у кризових умовах, таких як пандемія COVID-19 та військові дії, із забезпеченням психологічної підтримки учасників навчання. Третій розділ присвячено практичним аспектам впровадження інформаційних технологій у дистанційному навчанні, аналізу реальних кейсів, ефективності використання платформ (Zoom, Moodle, Google Classroom тощо) та рекомендаціям для покращення організації дистанційного навчального процесу в кризових ситуаціях. Практична значущість роботи полягає у розробці рекомендацій для удосконалення дистанційного навчання в умовах криз, що можуть бути використані вищими навчальними закладами для підвищення ефективності організації освітнього процесу. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63725 |
Використані джерела: | 1. Сторонська О. С. Особливості професійної діяльності педагога в умовах цифрової трансформації освіти. Академічні візії. 2023. Вип. 24. С. 1-6. 2. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (2002). URL: https://kerivnyk.info/kontsepcia-rozvytku-dystancijnoi-osvity-v-ukraini 3. Положення про дистанційне навчання [Електронний ресурс]. – URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04. 4. Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#n22 5. Holmberg B. Theory and practice of distance education. London, Routledge, 2001. 200 p. 6. Биков В. Ю. Наукове забезпечення дистанційної професійної освіти: проблеми та напрями досліджень. Професійна освіта: педагогіка і психологія : Україно-польський журнал. Київ-Ченстохова, 2000. Вип. 2. С. 93-116. 7. Кухаренко В. М. Дистанційне навчання. Енциклопедичне видання:навч.-метод. посібник. Київ, Редакція «Комп’ютер», 2007. 127 с. 8. Кухаренко В.М., Рибалко О.В., Сиротенко Н.Г. Дистанційне навчання та умови застосування. Х., 2002. 320с. 9. Самойленко О.М. Теоретичні основи використання технологій дистанційного навчання при підготовці майбутніх вчителів математики у ВНЗ.Матеріали Міжнар. конф. «Впровадження електронного навчання в освітній процес: концепції, проблеми, рішення». [Електронне видання]. Тернопіль, 2010. URL: http://conf.fizmat.tnpu.edu.ua/?p=447 10. Keegan D. Foundations of distance education. London, Routledge, 2013. 88 p. 11. Peters O. Learning and teaching in distance education. London, Routledge, 2002. 94 p. 12. Блощинський І. Г. Сутність та зміст поняття «дистанційне навчання» в зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Вип. 3. C. 1-20. 13. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. О. М. Пехота та ін.; за заг ред. О. М. Пехоти. Київ, А. С. К., 2001. 256 с. 14. Сайт Асоціації дистанційного навчання США. United States Distance Learning Association [Електронний ресурс]. URL: http: www.usdla.org. 15. Педагогіка вищої школи : навчальний посібник. В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, І. С. Волощук та ін.; за ред. В. Г. Кременя, В. П. Андрущенка, В. І. Лугового. К. : Педагогічна думка. 2009. 256 с. 16. Муковіз О. Дистанційне навчання у системі неперервної освіти вчителя початкової школи: сутність та особливості. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2012. № 43 (1). С. 259-266. 17. Жерновникова О. А. Психологічний аспект реалізації дистанційних освітніх технологій у навчальний процес майбутніх учителів математики.Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ, 2017. Вип. № 2. С. 86-99. 18. Кухаренко В. М. , Сиротенко Н. Г. Дистанційне навчання ‒ педагогічна технологія ХХІ сторіччя. Комп’ютерно орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. К. : НПУ ім. Драгоманова, 2001. Вип. 4. С. 11-15. 19. Мигович С. М., Тверезовська Н. Т. Огляд сучасного стану дистанційного навчання в Україні. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2011. Вип. 159. Ч. 2 : Педагогіка. Психологія. Філософія. – С. 320-329. 20. Сисоєва С. О. Проблеми дистанційного навчання: педагогічний аспект. Неперервна професійна освіта: теорія і практика : наук.-метод. журнал. 2003. Вип. ІІІ-ІV. С. 78-87. 21. Морзе Н. Інформаційні технології в навчанні: навчальний посібник. За ред. Н. Морзе. Київ, 2004. 240 с. 22. Дуніна І. Платформи дистанційного навчання в університетах Франції. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 4. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/nvd_2011_4_7. 23. Биков В.Ю. (2005). Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування. Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології:Колективна монографія. Київ : Атіка. 252 с 24. Дистанційне навчання у ЗВО: моделі, технології, перспективи: матеріали круглого столу за участю порадників академічних груп та викладачів факультету управління фінансами та бізнесу. 28 квітня 2021 р. (2021). Львів : ФУФБ. 111 с. 25. Moodle. URL: https://moodle.org/. 26. Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-метдичні матеріали/ кол. Автор.; за загальною редакцією О.М. Топузова. Київ: Педагогічна думка, 2021. 192 с. 27. Тертична Н.А., Козяк А.В. Сучасні виклики дистанційної освіти: можливості та загрози. Молодий вчений, 2021. № 7 (95). С 26-33. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-7-95-8. 28. Проблеми і перспективи розвитку онлайн-освіти: монографія за заг. Т.А. Васильєвої, С.І. Котенка. Суми: Сумський державний університет, 2023. 125 с. 29. Xia, Y., Hu, Y., Wu, C., Yang, L., & Lei, M. (2022). Challenges of online learning amid the COVID-19: College students' perspective. Frontiers in psychology, 13, 1037311. https://doi:10.3389/fpsyg.2022.1037311 30. Шпак М.М. Психоемоційний стан студентів в умовах дистанційного навчання. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серія Психологічні науки, 2021. № 4. С. 115-121. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2021-4-15. 31. Руденко П. І. Психологічні особливості професійного вигорання педагогів в умовах війни. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя: матеріали IX Всеукраїнської науково-практичної конференції (22-23 лютого 2024 року). Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка. – Суми : Вид-во СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2024. С. 42-44. 32. Результати опитування батьків «Навчання дітей під час карантину». Освітній омбудсмен України. 08-13 квітня 2020 р. URL: https://bit.ly/3wM4gaN. 33. Лукіна Т.О. Загрози реалізації державної політики протидії обмеженню рівного доступу до освіти в Україні. Вісник післядипломної освіти. Серія «Управління та адміністрування»: зб. наук. праць. 2019. Вип. 3 (38). С. 10-33. URL: https://bit.ly/3wzoMLz 34. Терещук В.І., Ільченко А.М., Семенишина І.В. Інноваційні технології навчання у закладах вищої освіти. Академічні візіі, 2023. № 16. С. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7639008. 35. Десятов Т. М. Стратегії та інноваційні технології організації освітнього процесу в закладах вищої освіти в умовах непередбачених викликів. Вісник Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки", 2020. № 2. С. 5–10. https://doi.org/10.31651/2524‐2660‐2020‐2‐5‐10. 36. Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic Review of Research on Artificial Intelligence Applications in Higher Education — Where Are the Educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, Article №. 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0. 37. Паніна О.П. Методичні особливості надання навчального матеріалу з фізики курсантам морських ВНЗ з урахуванням специфіки когнітивного сприйняття і впливу інформаційно-комунікативних чинників. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. -Частина 3. Кропивницький, видавництво КДПУ. 2016. С. 78-83. 38.Тоффлер Е. Третя хвиля: з англ. пер. А. Євса. Київ: Всесвіт, 2000. 480с 39. Болтівець С. І. Андрагогіка. Енциклопедія Сучасної України[Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. URL: https://esu.com.ua/article-44105. 40. Дубасенюк О.А., Самойленко О.А. Основи андрагогіки (для фахівців у галузі освіти дорослих): навч.-методичний посібник. Житомир: Видво ЖДУ ім. І. Франка, 2020. – 247 с. 41. Пасічник О. Сучасні технології навчання як засіб самореалізації студентів в освітньому середовищі ЗВО. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. № 69. С. 162–166. URL:https://doi.org/10.31392/2311‐5491/2019‐69.38 42. Артьомов І.В., Студеняк І.П., Головач Й.Й., Гусь А.В. Інновації у вищій освіті: вітчизняний і зарубіжний досвід: навч. посібник. Ужгород: ПП «АУТДОР-ШАРК», 2015. С. 69–108. 43. Долгопол О.О., & Кір’янова О.В. (2021). Інноваційни методи і технології у вищій освіті України: Сучасний аспект. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (194), 101-106. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-101-106 44. Інноваційні технології навчання: Навч. посібн. для студ. вищих технічних навчальних закладів. Кол. авторів; відп. ред. Бахтіярова Х.Ш.; наук. ред. Арістова А.В.; упорядн. словника Волобуєва С.В. К.: НТУ, 2017. 172 с. 45. Пляка Л.В., Герасимова О.О. Психологічна допомога учасникам освітнього процесу закладу вищої освіти в умовах пандемії COVID-19. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, Том 32 (71), 2021. № 5. С. 142-147. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.5/24 46. Помиткіна Л.В., Мельник Н.І., Ковтун О.В., Кокарєва А.М. Психологічна адаптація викладачів та студентів до освітнього процесу в постпандемічний період та в умовах військових дій. Наукові перспективи, 2023. № 8 (38). С. 716–728. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-8(38)-716-728 47. Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19 : інтернет посібник / за ред. В. Кременя, В. Рибалка. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с. 48. Романовська Д. Д. Психологічна допомога у закладах освіти в період війни: запити, методики, алгоритми дій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 148-152. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.28. 49. Furman, O., & Hirniak, A. (2020). Psychological competence of Educatoras a Prerequisite of Effective Developmental Interaction with Students. Проблеми сучасної психології, 2020. № 50. С. 236–266. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.236-266 50. Становський Б.. Стратегія медико-психологічної допомоги в роботі медичного психолога з онкологічними хворими. Психосоматична медицина та загальна практика, 2021. 6 (4), e0604319. https://doi.org/10.26766/pmgp.v6i4.319 51. Кайріс О. Сучасний стан і тенденції розвитку психологічної служби ВНЗ в Україні і за кордоном. Вісник психології і соціальної педагогіки [Електронний ресурс] : Збірник наук. праць / Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка; Московський гуманітарний педагогічний інститут. Випуск 2. К., М., 2010. URL: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_2. 52. Помиткіна Л.В., Ковтун О.В., Ладогубець Н.В., Кокарєва А.М. Аналіз методичних ресурсів психології та педагогіки вищої школи в період постпандемії. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 12(17). С.269-278. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-12(17)-405-415. 53. Родінова Н.Л., Червоній М.В., Діордіца І.М. Особливості дистанційного навчання студентів в умовах воєнного стану. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»),2022. № 4(9) С. 285-296. https://doi.org/10.52058/2786-4952 -2022-4(9)-285-296 54. Чикалова, М., Юхно, Н. . (2023). Особливості освітнього процесу в умовах повномасштабних бойових дій. Український Педагогічний журнал, (3), 13–22. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-13-22 55. Кюрчев С.В. Виклики дистанційного навчання в переміщених університетах. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науковометодичних праць Таврійського державного агротехнологічного університету ім. Д. Моторного. Запоріжжя : ТДАТУ, 2024. № 27. с. 7-20. 56. Карташова Л. А., Квятковська А. О., Шалигіна Н. П. Досвід змішаного навчання закладів вищої освіти Польщі та Німеччини. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2022. № 83. С. 35-41. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.83.5. 57. Годованюк Т., Васильєва Д. Деякі аспекти організації змішаного навчання математики в закладах середньої освіти. Український Педагогічний журнал, 2022. № 2. С. 105–115. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-105-115 58. Кривонос О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні: навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 182 с. 59. Christensen, C., Horn M., Staker H. (2013). Is K-12 Blended Learning Disruptive? An introduction of the theory of hybrids. San Francisco, USA: Clayton Christensen Institute. https://www.christenseninstitute.org/publications/hybrids/ 60. Триус Ю., Герасименко І. Комбіноване навчання як інноваційна освітня технологія у вищій школі. Теорія та методика електронного навчання: збірник наукових праць, 2012. вип. III. С. 299–308. https://doi.org/10.55056/e learn.v3i1.353 61. Солодчук А. Система змішаного навчання у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2023. Вип. 68, том 2. С. 265-271. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-2-39 62. Duschanek V. Eine quantitative Untersuchung der Studierendensicht zur Ausgestaltung eines Kurses in einem virtuellen Lernportal, 2018. URL: https:// www.researchgate.net/publication/327269497_ Blended_Learning_an_der_Hochschule_Eine_quantitative_Untersuchung_der_ Studierendensicht_ zur_Ausgestaltung_eines_ Kurses_in_einem_virtuellen_Lernportal. 63. Болтянський Б.В., Болтянська Л.О. Особливості використання ІТ технологій в умовах дистанційного навчання. Удосконалення освітньо виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науковометодичних праць Таврійського державного агротехнологічного університету ім. Д. Моторного.. Запоріжжя: ТДАТУ, 2023. Вип. 26. С. 13–20. 64. Болтянський Б.В., Болтянська Л.О. Дистанційна освіта в умовах воєнного стану. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науковометодичних праць Таврійського державного агротехнологічного університету ім. Д. Моторного. Запоріжжя : ТДАТУ, 2024. Вип. 27. С. 54–61. 65. Сидоренко Т.М., Петькун С.М., Новак О.М. Дистанційна освіта: проблеми та перспективи. Інноваційна педагогіка, 2021. № 35. С. 45-48. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/35.8 |
Розташовується у зібраннях: | 015 - "Професійна освіта" (Магістри) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
2024_M_015-23M-01_Kovalenko_S_S.pdf Restricted Access | 1.03 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити Запит копії |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.