Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7209
Title: | Інноваційні процеси на ринку освітніх послуг |
Other Titles: | Innovative processes in the education market Инновационные процессы на рынке образовательных услуг |
Authors: | Назарова, Г.В. Дибач, І.Л. |
Keywords: | інноваційні процеси;ринок освітніх послуг;трудовий потенціал;NEET-молодь;навчання протягом життя;цикл Шухарта-Деминга;инновационные процессы;рынок образовательных услуг;трудовой потенциал;NEET-молодежь;обучение в течение жизни;innovation processes;educational services market;employment potential;NEET youth;lifelong learning;Schuhart-Deming cycle |
Issue Date: | 25-Oct-2019 |
Publisher: | Харків : ХНАУ |
Citation: | Назарова Г.В., Дибач І.Л. Інноваційні процеси на ринку освітніх послуг. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2019. №4. Т.2. С. 324-335. |
Abstract: | Назарова Г.В., Дибач І.Л. Інноваційні процеси на ринку освітніх послуг. У статті узагальнено основні чинники інноваційних процесів на
ринку освітніх послуг в Україні, якими є: науково-технологічні, економічні,
соціокультурні, демографічні, глобалізаційні та політичні. Проведено
аналіз поведінки суб’єктів освітнього процесу в умовах інноваційних
процесів на ринку освітніх послуг. За результатами аналізу запропонована
схема покращення функціонування ринку освітніх послуг враховуючи
інтереси роботодавців у підготовці майбутніх фахівці, кількісні і якісні
потреб ринку праці. В основу запропонованої схеми закладено цикл
Шухарта-Деминга, який складається з чотирьох головних складових
«Плануй – Виконуй – Перевіряй – Коригуй». Г.В. Назарова, И.Л. Дыбач. Инновационные процессы на рынке образовательных услуг. В статье обобщены основные факторы инновационных процессов на рынке образовательных услуг в Украине, которыми являются: научно-технологические, экономические, социокультурные, демографические, глобализационные и политические. Проведен анализ поведения субъектов образовательного процесса в условиях инновационных процессов на рынке образовательных услуг. По результатам анализа предложена схема улучшения функционирования рынка образовательных услуг учитывая интересы работодателей в подготовке будущих специалисты, количественные и качественные потребностей рынка труда. В основу предложенной схемы заложен цикл Шухарта-Деминга, который состоит из четырех главных составляющих «Планируй – Выполняй – Проверяй – Корректируй». G.V. Nazarova, I.L. Dybach. Innovative processes in the education market. The article summarizes the main factors of innovative processes in the market of educational services in Ukraine. They are: scientific and technological, economic, socio-cultural, demographic, globalization and political. The behavior of the economic agents of the educational process in the conditions of innovative processes in the market of educational services and transformations in the labor market in Ukraine is analyzed. According to the results of the analysis, a scheme for improving the quality of the functioning of the educational services market is proposed, taking into account the imbalance of the professional qualification structure of the workforce and the interests of employers in training future specialists in the labor market. The proposed scheme is based on the Schuhart-Deming cycle, which consists of the four main components of «Plan – Do – Check – Act», which allows for feedback control. This cycle takes into account the sequence of steps, the implementation of which will ensure the integrity of the quality of the functioning of the educational services market. The first stage of «Plan» involves formulating the goals and objectives of specialist training, taking into account the approved higher education standards, labor market demands, needs and interests of the main subjects of the educational process. The implementation of the «Do» stage is based on the development of a system of identification, monitoring and forecasting of labor demand and supply of occupations in the labor market of young people in the professional qualification section; also developing an information system as well as improving the system of vocational guidance for the population as a whole and for young people, in particular, on the labor demand for occupations in the youth labor market. The «Check» stage provides for the monitoring of graduates' employment and the length of the transition from education to work (including NEET youth). The «Act» stage involves taking measures to continuously improve the development of educational services. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7209 |
Appears in Collections: | Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" №4, Т.2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
statya_nazarova_dybach_innovatsiini_protsesy_na_rynku_osvitnikh_posluh.pdf | 689.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.