Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6612
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗайцев, Ю.О.-
dc.date.accessioned2022-09-12T08:05:54Z-
dc.date.available2022-09-12T08:05:54Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationЗайцев Ю.О. Теоретичні основи формування конкурентних переваг аграрних підприємств. 2015. № 5. С. 68uk_UA
dc.identifier.otherУДК 338.12.017-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6612-
dc.description.abstractВ статті розглянуті та узагальнені підходи до визначення і класифікації конкурентних переваг аграрних підприємств. Висвітлено основні характеристики, через які досліджується їх сутність, виявлено можливості забезпечення конкурентних переваг підприємства. Визначено місце і роль конкурентних переваг в системі конкурентних відносин. Показано роль конкурентних переваг у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства, розкрито їхній зміст. Подано зміст поняття “стійка конкурентна перевага”. Показано доцільність вивчення конкурентних переваг вітчизняних підприємств з урахуванням реальних умов їхньої діяльності. Акцентовано увагу на тих процесах в діяльності підприємства, які не орієнтовані безпосередньо на потреби споживача, але саме з них починають формуватися конкурентні переваги підприємства. Досліджено, що отримання конкурентної переваги можливе за допомогою реалізації конкурентної стратегії. Виокремлено роль соціальної конкуренції.uk_UA
dc.description.abstractThe approaches to defining and classifying food business’s competitive advantage have been reviewed and summarized in the article. The opportunities to ensure competitive advantages of the agro-food business have been found. The place and role of competitive advantages in the competition relations system were defined. The role of competitive advantages in ensuring the competitiveness of enterprises has been revealed. The meaning of "sustainable competitive advantage" has been characterized. The expediency of studying the competitive advantages of domestic enterprises based on the actual conditions of their activity has been showed. Attention is focused on the processes in the enterprise that are not directly focused on the needs of the consumer, but they are the starting point in the formation of enterprise’s competitive advantages. It was investigated, that obtaining competitive advantages is possible by implementing competitive strategy. Author determined the role of social competition.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассмотренные и обобщенные подходы к определению и классификации конкурентных преимуществ аграрных предприятий. Отражены основные характеристики, через которые исследуется их сущность, выявлены возможности обеспечения конкурентных преимуществ предприятия. Определено место и роль конкурентных преимуществ в системе конкурентных отношений. Показана роль конкурентных преимуществ в обеспечении конкурентоспособности предприятия, раскрыто их содержание. Раскрыто содержание понятия "стойкое конкурентное преимущество". Обоснована целесообразность изучения конкурентных преимуществ отечественных предприятий с учетом реальных условий их деятельности. Акцентировано внимание на тех процессах в деятельности предприятия, которые не ориентированы непосредственно на потребности потребителя, но именно из них начинают формироваться конкурентные преимущества предприятия. Доказано, что получение конкурентного преимущества возможно с помощью реализации конкурентной стратегии. Выделена роль социальной конкуренции.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків: Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєваuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЕкономічні науки;№ 5-
dc.subjectТеоретические основы формирования конкурентных преимуществ аграрных предприятий.uk_UA
dc.subjectcompetitive advantages, competitive strategy, competitiveness, sustainable competitive advantage, external environment, internal environment, social competition.uk_UA
dc.subjectконкурентные преимущества, конкурентная стратегия, конкурентоспособность, стойкое конкурентное преимущество, внешняя среда, внутренняя среда, социальная конкуренция.uk_UA
dc.titleТеоретичні основи формування конкурентних переваг аграрних підприємствuk_UA
dc.title.alternativeСompetitive edges of agricultural enterprises formation theoretical basics.uk_UA
dc.title.alternativeТеоретические основы формирования конкурентных преимуществ аграрных предприятий.uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва серія "Економічні науки" № 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zaytsev.pdf209.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.