Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63735
Title: Формування дослідницької доброчесності у здобувачів вищої освіти
Authors: Удовенко, Анастасія Станіславівна
metadata.dc.contributor.advisor: Пономарьова, Марина Сергіївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: дослідницька доброчесність;академічна етика;плагіат;інтерактивні моделі;педагогічні технології;цифрові інструменти;віртуальні лабораторії;етичні принципи;міжнародні стандарти;критичне мислення;групові проєкти;гейміфікація;адаптивне навчання;міждисциплінарність;наставництво;прозорість;відповідальність;самоконтроль;навчальні платформи;міжнародна співпраця
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Удовенко А. С. Формування дослідницької доброчесності у здобувачів вищої освіти: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. М. С. Пономарьова. Харків: ДБТУ, 2024. 90 с.
Abstract: Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню сучасних підходів до формування дослідницької доброчесності у здобувачів вищої освіти. У роботі здійснено теоретичний аналіз ключових понять, принципів і нормативно-правових аспектів дослідницької доброчесності, а також вивчено практичний досвід українських і закордонних університетів у цій сфері. Дослідження містить три основні розділи: У першому розділі проаналізовано історичні передумови та сучасний стан проблеми дослідницької доброчесності. Особливу увагу приділено принципам прозорості, об’єктивності та етичності у наукових дослідженнях. Описано міжнародні стандарти, такі як Сінгапурська декларація та Європейський кодекс поведінки для дослідницької доброчесності. Другий розділ присвячений педагогічним технологіям і практичним методам розвитку академічної доброчесності у студентів. Досліджено роль інтерактивного навчання, симуляцій, рольових ігор, а також гейміфікації у формуванні етичних навичок. Висвітлено приклади впровадження цифрових інструментів, таких як антиплагіатні системи, віртуальні лабораторії та адаптивні навчальні платформи. Третій розділ містить аналіз кращих практик закордонних університетів, таких як Стенфордський університет, Оксфорд і Токійський університет, а також перспектив розвитку академічної доброчесності в Україні. Особлива увага приділяється рекомендаціям щодо інтеграції інноваційних підходів, зокрема віртуальних реальностей і штучного інтелекту, у навчальний процес.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63735
metadata.dcterms.references: 1. Яригіна, Н. М. (2021). Історичний дискурс академічної доброчесності. У Наука та освіта в дослідженнях молодих учених: матеріали II Всеукр. наук.-практ. конф. для студ., аспірантів, докторантів, молодих учених (с. 163-165). Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. 2. Rubinstein, E. (2012). Science Academies in the 21st Century: Can they address the world’s challenges in novel ways? Treballs de la SCB, 63, 390. 3. Данильян, О. Г., & Тараненко, В. М. (2012). Філософія: підручник (2-ге вид., допов. і переробл.). Харків: Право. 4. Бундак, О. А. (2023). Історична ретроспектива академічної доброчесності. У Секція 1. Освітні реформи в умовах повномасштабного вторгнення (с. 137). 5. Сопова, Д. О. (2017). Історичний аналіз проблеми академічної чесності майбутніх фахівців в європейській практиці. Інженерні та освітні технології, 4(20), 98-103. 6. Антонова, О. Є., & Павленко, В. В. (2013). Студентський історико педагогічний альманах (Випуск 2). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 7. Курбатов, В. С. (2014). Феномен університету в контексті часових та просторових викликів. Суми: Університетська книга. 8. Annas, G. J., & Grodin, M. A. (Eds.). (1992). The Nazi Doctors and the Nuremberg Code: Human Rights in Human Experimentation. Oxford University Press. 9. Foster, C. G. (1995). The Nazi doctors and the Nuremberg Code: Human rights in human experimentation. Journal of Medical Ethics, 21(4), 247. https://doi.org/10.1136/jme.21.4.247 10. Андрущенко, В. П. (2006). Організоване суспільство. Проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: Досвід соціально-філософського аналізу. Київ: ТОВ «Атлант ЮемСі». 11. Shuster, E. (1997). Fifty Years Later: The Significance of the Nuremberg Code. New England Journal of Medicine, 337(20), 1436-1440. 12. Resnik, D. B. (2007). The Ethics of Science: An Introduction. Routledge. 13. Broad, W., & Wade, N. (1982). Betrayers of the Truth: Fraud and Deceit in the Halls of Science. Simon & Schuster. 14. Steneck, N. H. (2007). ORI Introduction to the Responsible Conduct of Research. Office of Research Integrity, U.S. Department of Health and Human Services. 15. Singapore Statement on Research Integrity. (2010). URL: https://wcrif.org/guidance/singapore-statement 16. ALLEA - All European Academies. (2017). The European Code of Conduct for Research Integrity. URL: https://allea.org/code-of-conduct/ 17. Steneck, N. H., & Mayer, T. (Eds.). (2011). Promoting Research Integrity in a Global Environment. World Scientific Publishing. 18. Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2015). Responsible Conduct of Research (3rd ed.). Oxford University Press. 19. Fanelli, D. (2009). How Many Scientists Fabricate and Falsify Research? A Systematic Review and Meta-Analysis of Survey Data. PLoS ONE, 4(5), e5738. URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0005738 20. Resnik, D. B. (2020). The Ethics of Science: An Introduction (2nd ed.). Routledge. 21. Bello, S. A., Azubuike, F. C., & Akande, O. A. (2023). Reputation disparity in teaching and research productivity and rewards in the context of consequences of institutionalization of Publish or Perish culture in academia. Higher Education Quarterly, 77(3), 574-584. 22. Amutuhaire, T. (2022). The reality of the ‘publish or perish’concept, perspectives from the global south. Publishing Research Quarterly, 38(2), 281-294. 23. Committee on Publication Ethics (COPE). (2019). COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers. URL: https://publicationethics.org/ 24. Zhaksylyk, A., Zimba, O., Yessirkepov, M., & Kocyigit, B. F. (2023). Research integrity: where we are and where we are heading. Journal of Korean medical science, 38(47). 25. Núñez‐Núñez, M., Maes‐Carballo, M., Mignini, L. E., Chien, P. F., Khalaf, Y., Fawzy, M., ... & Bueno‐Cavanillas, A. (2023). Research integrity in randomized clinical trials: A scoping umbrella review. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 162(3), 860-876. 26. Слободянюк, О. (2024). Культура дослідницької доброчесності як запорука якості освітньої та науково-інноваційної діяльності університетів. Редакційна колегія, 23. 27. Resnik, D. B., & Shamoo, A. E. (2020). Research Ethics and Integrity: Principles and Practices. Journal of Microbiology & Biology Education, 21(1). 28. Steneck, N. H. (2011). Global Research Integrity: Challenges and Responses. Science and Engineering Ethics, 17(4), 629-645. 29. Duliba, Y., Petroye, O., Pletsan, K., Havryliuk, A., Antonenko, V., & Antonova, O. (2022). Academic Integrity in Higher Educational Institutions in Times of the Covid-19 Pandemic: World Experience and Ukrainian Realities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 14(4 Sup. 1), 01-17. 30. Foltýnek, T., & Dlabolová, D. (2020). Academic integrity in Eastern Europe: Beyond corruption and plagiarism. In A research agenda for academic integrity (pp. 40-54). Edward Elgar Publishing. 31. Andersen, H. (2020). Publish or perish. In The SAGE Encyclopedia of Higher Education (pp. 1240-1242). SAGE Publications, Inc.. 32. Anderson, M. S., & Steneck, N. H. (2011). The Socialization of Ethics in Research: Early Influences. Science and Engineering Ethics, 17(4), 641–656. 33. Панухник, О. (2023). Політика академічної та дослідницької доброчесності в умовах революції ШІ: формула взаємодії. Галицький економічний вісник, (5(84)). https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.05.185 34. Верховна Рада України. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 35. Верховна Рада України. Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 36. Mousa, A., Flanagan, M., Tay, C. T., Norman, R. J., Costello, M., Li, W., ... & Mol, B. W. (2024). Research Integrity in Guidelines and evIDence synthesis (RIGID): a framework for assessing research integrity in guideline development and evidence synthesis. EClinicalMedicine, 74. 37. Karunarathna, I., Hapuarachchi, T., Ekanayake, U., & Gunathilake, S. (2024). Research integrity and plagiarism: Best practices for ethical publishing. 38. Kolstoe, S. E., & Pugh, J. (2024). The trinity of good research: Distinguishing between research integrity, ethics, and governance. Accountability in research, 31(8), 1222-1241. 39. Oleksiyenko, A. (2023). From the revolution of dignity to a revolution of academic excellence? Paths taken and not taken in Ukraine. In Handbook of education policy (pp. 51-67). Edward Elgar Publishing. 40. Iphofen, R., & Tolich, M. (Eds.). (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research Ethics. SAGE Publications. 41. Шишкіної, Г., Ніколієвої, І., Артьомов, П., & Пак, І. (2023). Формування академічної доброчесності в університетському середовищі., 1. 42. Кудлай, В. О. (2024). Дослідницька доброчесність в інструктивних документах закладів вищої освіти України: проблеми та перспективи. Інформація та соціум, 111-114. 43. Панухник, О. В. Сучасна політика академічної доброчесності в університетах україни: особливості формування та реалізації. «OSEE – Open Science and Education in Europe: success stories for Ukrainian academia»., 358. 44. Батечко Н.Г. & Михайліченко, М.В. (2019) Феномен академічної доброчесності в контексті синергії наукових підходів. Oświatologia, № 8. c.26 33. URL: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.2633 45. Шмаленко, Ю. І. (2023). Етичні виклики професійної діяльності соціологів у цифрову епоху. ББК 60.5 З 41, 71. 46. Кулик, О., & Овсієнко, Л. (2024). Академічна доброчесність в умовах глобалізації освіти: виклики та можливості для стійкого розвитку. Актуальні питання у сучасній науці, (8 (26)). 47. Bouter, L. M. (2015). Research Misconduct and Fraud: Prevalence, Consequences, and Preventive Measures. European Journal of Clinical Investigation, 45(5), 485-490. 48. Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. SAGE Publications. 49. McNair, M. (2016). Academic Integrity: A Cornerstone for Future Professional Success. Journal of Business Ethics Education, 13, 37-54. 50. Добко, Т. В., Золотарьова, І., Калашнікова, С. А., Ковтунець, В. В., Курбатов, С., Линьова, І. О., ... & Шаров, С. В. (2015). Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд. 51. Борецької, С. М., Філліпової, В. Д., & Фінікова, Т. (2020). Державне регулювання вищої освіти в україні. Редакційна колегія, 41. 52. Закрижевська, І. В., & Овод, Л. В. (2024). Роль освіти у формуванні цифрової етики та підтримці академічної доброчесності. 53. VYSOTSKA, O. (2024). Академічна доброчесність як форма соціального контролю: механізми та філософське підґрунтя. Dnipro Acadmy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 9-18. 54. Щука, Г., Безрученков, Ю., & Пацюк, В. (2024). Менторство в системі вищої освіти України. 55. Павленко, І., & Шевченко, Т. (2023). Цифрова компетентність здобувачів освіти. 56. Кремень, В. Г., Биков, В. Ю., Ляшенко, О. І., Литвинова, С. Г., Луговий, В. І., Мальований, Ю. І., ... & Топузов, О. М. (2022). Науково методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-49. 57. Савенкова, Л. В., & Гончаренко, Л. А. (2023). Звіт Наукової бібліотеки Українського державного університету імені Михайла Драгоманова за 2022 рік. 58. Гузик, Н., Ліщинська, Х., & Бродяк, О. (2022). Дотримання принципів академічної доброчесності як запорука підвищення якості вищої освіти. Перспективи та інновації науки, (6 (11)). 59. Чуканова, С. (2021). Особливості викладання академічної доброчесності для різних категорій користувачів з точки зору бібліотекаря. 60. Кущик, А. П. (2021). Інтерактивні методи навчання в умовах on-line навчання. 62. 61. Булкот, Г., & Булкот, А. В. (2024). Особливості ділової культури й академічної доброчесності у цифровому освітньому середовищі. 62. Khanykina, N., Sopova, D., & Bulvinska, O. (2021). Впровадження принципів академічної доброчесності в університеті: досвід проведення освітологічних дебатів. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 46-55. 63. Bachiieva, L. O. (2022). Реалізація європейського досвіду забезпечення етики та академічної доброчесності в освітній та дослідницький діяльності. Problems of Engineer-Pedagogical Education, (76). 64. Яніцька, Л. В., Постернак, Н. О., & Білявський, С. М. (2022). Сучасні методи формування компетенцій студентів медичного закладу вищої освіти в реалізації принципів академічної доброчесності. EDITORIAL BOARD, 232. 65. Івашков, Ю. Б., & Івашкова, Т. О. (2021). Дискусія – інтерактивний метод навчання в процесі професійної підготовки офіцерів правоохоронних органів. Науковий редактор, 160. 66. Бредньова, В. П., & Яворська, Н. М. (2024). Актуальні проблеми дизайн-освіти у сучасній теорії та практиці викладання. 67. Dong, Y., & Shi, L. (2021). Using Grammarly to support students’source-based writing practices. Assessing Writing, 50, 100564. 68. Phuangsuwan, P., Siripipatthanakul, S., Limna, P., & Siripipattanakul, S. (2024). Grammar and Plagiarism Checking Using Grammarly for English Learners: A Systematic Review. Journal of Wisdom Political Science and Multidisciplinary Sciences, 7(3), 1-20. 69. Доренський О. П. (2024). Аналітична оцінка функціональної спроможності технологічних рішень для протидії порушенням академічної доброчесності. Тези доповідей VІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Інформаційні технології в освіті, науці і техніці» (ІТОНТ-2024),(Черкаси, 23-24 травня 2024 р.), 298. 70. Волошина, О. В. Про деякі аспекти академічної доброчесності. «OSEE - Open Science and Education in Europe: success stories for Ukrainian academia»., 101. 71. Dutkevych, T. Інноваційні методи формування «мʼяких» навичок здобувачів вищої освіти у відповідності з вимогами сучасного ринку праці. Formation of Competencies of Gifted Individuals in the System of Extracurricular and Higher Education, (3), 206-215. 72. Soshenko, S., & Prylypko, V. (2024). Кейс-метод в аспекті формування цінностей майбутніх правників. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (60)), 23-26. 73. Криницька, В., & Штонда, О. (2024). Нескінченність в реальному аналізі. 74. Basiuk, L., & Dobroskok, I. (2023). Development and Optimization of Skills in Searching, Processing and Analysing Information from Various Sources in the future Doctors of Philosophy (PhD) training: from Educational Requirements to Scientific Improvement. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, (17), 28-51. 75. Айзенберг, Т. (2024). Сучасні тенденції застосування ШІ інструментів у міжнародному менеджменті людських ресурсів. Економіка та суспільство, (65). 76. Шевченко, Л. С., Уманець, В. О., & Розпутня, Б. М. (2024). Використання технологій штучного інтелекту у освітньому процесі професійної підготовки дизайнерів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету», (16), 229-239. 77. Bouter, L. M. (2015). Research Misconduct and Fraud: Prevalence, Consequences, and Preventive Measures. European Journal of Clinical Investigation, 45(5), 485-490. 78. Hardin, J., & Wilson, J. M. (2013). Teaching Data Science in an Introductory Statistics Course. The American Statistician, 67(4), 259-264. 79. McNair, M. (2018). Collaborative Projects and Academic Integrity: Cultivating Responsibility. Journal of Higher Education Ethics, 15(2), 45-62. 80. Stanford University Office of Undergraduate Research. (2022). Undergraduate Research Programs Overview. URL: https://undergradresearch.stanford.edu/ 81. Oxford University. (2021). Research-Led Teaching and Learning. URL: https://www.ox.ac.uk/ 82. Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2020). Virtual Lab Programs for Research Education. URL: https://web.mit.edu/ 83. World Conferences on Research Integrity. (2013). Montreal Statement on Research Integrity. URL: https://wcrif.org/guidance/montreal-statement 84. National Institutes of Health. (2022). NIH Grants Policy Statement.URL: https://grants.nih.gov/policy/index.htm 85. Universities UK. (2012). The Concordat to Support Research Integrity.URL: https://www.universitiesuk.ac.uk/ 86. German Research Foundation (DFG). (2019). Guidelines for Safeguarding Good Research Practice. URL: https://www.dfg.de/ 87. Бабенко, І. В. (2023). Інтеграція правових і моральних аспектів при формуванні академічної доброчесності майбутнього менеджера освіти. 88. Заєць, С. В. (2024). Мет оди та інструменти вимірювання академічної свободи: світова практика, особливості застосування в Україні. 89. Уманець, О. (2024). Академічна доброчесність як маркер сучасної освіти: світовий та національний виміри. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 89. 90. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО). Аналітика та дослідження. URL: https://naqa.gov.ua/ 91. Аналітична записка. Академічна доброчесність. Аналітичний звіт та рекомендації. (2018) URL: https://rpr.org.ua/wp content/uploads/2018/10/Analitychna-zapyska-akademichna dobrochesnist.pdf?utm_source=chatgpt.com 92. Крєстов, В. Г. (2021) Академічна доброчесність як основа якісної освіти. Проблеми та перспективи розвитку агропромислового комплексу України: матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конференції;С. 3-5 URL: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16276 93. Демуз І. (2021) Академічна недоброчесність та шляхи її подолання. Національна наукова сільськогосподарська бібліотека Національної академії аграрних наук України. URL:https://undiasd.archives.gov.ua/img/2021/2021_01_11/2021_01_11_demuz.pdf?utm_source=chatgpt.com 94. Анкетування «Я і Академічна доброчесність» (ДБТУ) URL:https://biotechuniv.edu.ua/wp-content/uploads/2023/06/rez-anket-ya-i-acad dobrochesnist.pdf
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015z-23M-01_Udovenko_A_S.pdf
  Restricted Access
1.94 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.