Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63727
Title: Комунікативна компетентність професійної майстерності майбутнього викладача
Authors: Шарапов, Даніїл Євгенович
metadata.dc.contributor.advisor: Грабар, Наталя Григорівна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: комунікативна компетентність;комунікація;комунікативність;професійна освіта;майбутні викладачі;педагогічні технології;компетенції;комунікативні практики;педагогічна практика;гендерна компетентність
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Шарапов Д. Є. Комунікативна компетентність професійної майстерності майбутнього викладача: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. Н. Г. Грабар. Харків: ДБТУ, 2024. 77 с.
Abstract: Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню проблеми формування комунікативної компетентності у майбутніх викладачів професійної освіти, що є важливим аспектом сучасної педагогічної науки. У сучасних соціокомунікаційних умовах все більшого значення для спеціалістів будь-якого фаху набувають характеристики активності, креативності, професійної компетентності у вирішенні різноманітних соціальних та професійно значущих проблемних питань. Виклики сьогодення, такі як глобалізація, мобільність, стрімкий розвиток світової економіки, інформатизація та цифровізація суспільства, вимагають від випускників закладів вищої освіти (ЗВО) не тільки знань щодо своєї професії, а й загальноосвітніх компетенцій, що спроможні забезпечити сучасній людині самостійне оволодіння знаннями та різноманітними засобами діяльності протягом усього життя. Важливим чинником становлення майбутніх викладачів професійної освіти як професіоналів є формування комунікативної компетентності. Як відомо, специфіка означеної професійної діяльності висуває до студентів цілу низку вимог щодо розвитку різного роду особистісних якостей та здібностей, серед яких особливого значення набуває формування комунікативних здібностей, вміння вступати у контакт, спілкуватися. Проаналізовані теоретичні підходи до поняття «комунікативна компетентність» з точки зору соціально-педагогічного вектору, а також її важливість для професійної освіти. Одним із важливих аспектів дослідження є порівняльний аналіз закордонного досвіду формування комунікативних компетентностей у майбутніх педагогів. Аналізовані підходи та критерії на володіння комунікативними компетенціями майбутніх педагогів з різних країн. Особливістю роботи є розгляд гендерної компетентності студентів у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів. Визначається, що інтерактивні методи навчання та активна участь студентів у навчальних процесах є важливими факторами для розвитку гендерної компетенції. У роботі зазначено про перспективи формування особистісно орієнтованого простору майбутнього викладача, зокрема освітнього та виховного у розвитку комунікативної компетентності.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63727
metadata.dcterms.references: 1. Бех І. Д. Інноваційна виховна технологія : сутнісні положення і шляхи реалізації. //Педагогіка і психологія. 2014. 1, 12–17. 2. Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу у педагогіці. Київ: Виховання і культура. 2009. №12 (17,18). С. 5–7. 3. Боровець О. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки //Інноватика у вихованні. 2016. Вип. 4. С. 82-89. 4. Брюханова Н. О. Системна інтеграція діяльнісного, особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів як засіб проектування системи педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів // Проблеми інженерно педагогічної освіти. 2013. № 38-39. С. 36-43. 5. Бутенко Н. Комунікативна майстерність викладача: навч. пос. Київ : КНЕУ, 2005. 336 с. 6. Бущак Я. Врахування гендерної чутливості в університетському освітньому процесі URL: //https://jurfem.com.ua/vrahuvannya-hend-chutlyvosti/ 7. Волкова Н. П. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти» Луганськ, 2006. 44 с. 8. Вторнікова Ю. С. Комунікативна компетентність у структурі ключових компетентностей громадян Європи // Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. пр. Полтава, 2011. Вип. 8 (2). С. 88-94. 9. Гаврилюк О. О. Формування комунікативної культури майбутніх учителів засобами позааудиторної роботи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. : 13.00.04 – «теорія і методика професійної освіти». Кіровоград, 2007. 22 с. 10. Гавриш М. Творчість на кожному уроці // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. 2010. № 4. С. 54–58. 11. Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. Київ : Критика, 2017. 220 с. 12. Голюк О. А. Використання педагогічного потенціалу багаторівневої системи неперервної креативної освіти НФТМ-ТРВЗ у процесі фахової підготовки майбутнього педагога // Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : зб. наук. праць за матеріалами ІХ Всеукраїнської інтернет-конференції, 27 жовтня 2016 р. / відп. ред. В. В. Макарчук. Умань : ФОП Жовтий, 2016. С. 46–51. 13. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с. 14. Грабар Н. Г. Комунікативні практики як складова культури спілкування // Культура в процесі духовно-морального розвитку глобального суспільства:матеріали міжнар. наук.-електрон. конф. 21 лют. 2018 р. URL: http://khntusg.com.ua/ С.171–180. 15. Грабар Н. Г. Комунікативність як компонента особистісного розвитку // Філософський та літературознавчий виміри сучасних гуманітарних досліджень матеріали міжнар. наук.-теорит. Конф. 17–19 груд. 2009 р. Суми, СумДУ. С. 99–100. 16. Грабар Н. Г., Перевозник Т. В. Віртуальні екскурсії, вебквести, ком’юніті: навчаємось, навчаємо, співтворимо. Бібліотечно-інформаційне середовище як драйвер змін та інновацій в освіті. Харків, 2019: Всеукраїнська науково практична конференція 24-25 жовтня 2019 р., Україна, Харків, ХНТУСГ. http://dspace.khntusg.com.ua/handle/123456789/9849 17. Діхтяренко С. Ю Вивчення комунікативної компетентності майбутніх психологів в освітньому середовищі ВНЗ //Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2017. Вип. 2 (1). С. 104–108. 18. Драч І. І. Основні підходи до визначення професійної компетентності педагога // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. (32). 9–14. 19. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України, 2017. № 38– 39. 20. Зінорук Ален. Сутність поняття «комунікативні уміння» // Молодь і ринок. 2022. № 3/4. С. 196–200. 21. Казібекова В. Психологічні особливості комунікативної компетентності майбутніх фахівців // Інсайт. 2019. С. 64–71. 22. Климова В.Л. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів як важливої складової педагогічної культури //Наукові записки кафедри педагогіки. Харків. 2013. Випуск ХХХІ. С. 104–108. 23. Ковальова О. А. Модель соціальнокомунікативної компетентності // Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 11. С. 27–33. 24. Когут І. В. Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04; Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2015. 20 с. 25. Козинець І. І. Особливості віртуального спілкування // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2016. № 2. С. 71–75. 26. Козолуп М. Міждисциплінарний підхід до формування академічної комунікативної компетенції у студентів природничих спеціальностей в університетах США // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 30. С. 60−63. 27. Культура педагога : монографія / С. О. Завєтний, С. М. Пазиніч, О. С. Пономарьов, Л. М. Тіщенко. За ред. О. С. Пономарьова. Харків: «Міськдрук», ХНТУСГ ім. П. Василенка, 2015. 320 с. 28. Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси. Київ : Віра Інсайт, 2000. 444 с. 29. Литвинова С. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності (ІКК) вчителів-предметників URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726892/1/Lytvynova_S_G_2008 30. Максименко С., Заброцький М. Технологія спілкування (комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування) Київ : Главник, 2005. 112 с. 31. Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності // Креативна педагогіка: [наук.-метод. журнал] / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». Житомир, 2016. Вип. 11. С. 97–108. 32. Марценюк Т. Гендерна рівність та недискримінація на практиці. Київ : Вид. дім «КОМОРА». 2021. 33. Маслова В. А. Професійно-педагогічна комунікація як умова розвитку комунікативних можливостей педагога // Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. серія Психологія. Вип. 3. С. 81–85. 34. Мусатов С. Психологічний вимір педагогічної комунікації // Психолого педагогічні та культурологічні питання гуманізації освіти: зб. наук. статей. Рівне : Вид. О. Зень, 2007. С. 74–81 35. Нісімчук, А. С., Падалка, О. С., Шпак, О. І. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. 2000. Київ: Просвіта 36. Омельчук С. Формування мовленнєво комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису //Дивослово. 2006. № 9. С. 2–5. 37. Педагогічна комунікація: практикум для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта» освітнього ступеня магістр / укладач О. М. Фенцик. Мукачево: вид-во МДУ, 2019. 162 с. 38. Підгірний О. В. Зміст і структура самоосвітньої компетентності вчителя фізичної культури // Інноваційна педагогіка. 23. Т. 2. 2020. С. 81–85. 39. Пономарьов О. С. Філософія комунікативної компетенції // Філософія спілкування: Філософія. Психологія. Соціальна комунікація. 2016. № 9. С.53–60. 40. Посохова В.В. Стилі он-лайн спілкування інтернет-користувачів в повсякденній мережній діяльності // Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2013. № 3. С. 211–215. 41. Потапчук Т., Кравець Н. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти // Освітологічний дискурс. 2021. Том 32, № 1. С. 121–127. 42. Потюк І. Комунікативна компетенція як невід’ємна складова навчально виховного процесу// Молодь і ринок. 2012. №1 (84). С.128–132. 43. Потюк І. Методика формування іншомовної лексичної компетентності студентів в умовах стратегічного вивчення іноземної мови (комунікативний аспект) URL: https://lingvj.oa.edu.ua/articles/2016/n62/103.pdf 44. Раковець О., Раковець С. Компетентність педагога як основа його професійної майстерності // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 1 (105). С. 50–60. 45. Словник української мови: в 10 т. Київ: Наукова думка, 1973. т. 4. 46. Спірін О. М. Система інформаційно-технологічних компетентностей учителя інформатики // Інформаційно-комунікаційні технології навчання: матеріали міжнар. наук. практ. конф. Умань: ПП Жовтий, 2008. С. 160–162. 47. Стратегія гендерної рівності Ради Європи на 2024–2029 роки (2024). URL: https://mon.gov.ua/zabezpechennia-rivnosti-prav-ta-mozhlyvostei-zhinok-i cholovikiv 48. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів / Укл. А. Дербеньова, А. Кунцевська. Харків : Основа, 2009. 191 с. 49. Федоруц М. В. Соціально-педагогічні умови формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.05 Тернопільський нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2021. 19 с. 50. Федоруц М. В. Структурно-функціональна модель формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. Ужгород : Говерла, 2019. Вип. 2 (45). С. 217–222. 51. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2006. 352 с. 52. Цокур О. С., Іванова І. В. Основи ґендерного виховання. Ґендерний розвиток у суспільстві: конспекти лекцій. 2-ге вид. Київ : ПЦ Фоліант, 2005. С. 183–222. 53. Шкільна І. Особистісно орієнтована технологія формування національно-культурної ідентичної у підлітків URL:https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8.pdf 54. Яценко С. Л. Сутнісні аспекти особистісно орієнтованої освіти // Проблеми освіти: Наук-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2015. №. 85. Спецвипуск. С. 116–122. 55. Allen J. P. The Relation netween Values and Social Competence in Early Adolescence / J. P. Allen, R. P. Weissberg, J. A. Hawkins // Journal of Developmental Psychology. – 1989. – № 25. – P. 458–464. 56. Bialystok E. Communication strategies : A Psychological Analysis of Second-language use / Bialystok E. Oxford : Blackwel, 1990. 223 p. 57. Binkley M. and oth. Draft White Paper 1. Defining 21st century skills [Електронний ресурс] / M. Binkley, O. Erstad, J. Herman, S. Raizen, M. Ripley with M. Rumble // the University of Melbourne. January 2010. 65 c. Режим доступу: http: //www.atc21s.org 58. Hais D.G. How many levels should a grammar recognize? // Language and discourse: Rest and Protest. Amsterdam, Philadelphia. 2006. 12 р. 59. Kamyshna I., Pavlovych L. Professional and pedagogical communication. Sciences of Europe. 2020. Vol. 57, p. 43–45. 60. Griffin K. W., Epstein J. A., Botvin G. I Social Competence and Substance Use Among Rural Youth: Mediating Role of Social Benefit Expectancies of Use // Journal of Youth and Adolescence. 2001. № 30. P. 485–498. 61. Smékal V. Sociální kompetence (sociálně psychologická způsobilost) a její rozvíjení. Psychologické texty, Filozofická fakulta MU Brno, 1995. Číslo 5. 62. Smith J., Doe A., Lee C. Emotional Intelligence in Teacher Training // Journal of Education and Psychology. 2021. Vol. 4, № 3. С. 123–134. 63. Trier U. P. University of Neuchatel on behalf the Swiss Federal Statistical Office. 12 Countries Contributing to DeSeCo. A Summary report [ Електронний ресурс] / U. P. Trier. October 2001.60c. Режим доступу: http: // www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/.../sfsodesecoccpsummaryreport.pdf 64. Wilson S. & Sabee, C. Explicating Communicative Competence as a Theoretical Term. Handbook of Communication and Social Interaction Skills. Mahwah N.J. : Erlbaum. 154 p. 65. Riley P. Reform in English language teaching in Japan // Ningen kankyou gakkai [People and Environment Academic Society] 2008 № 9. P.105–111.
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Sharapov_D_Ye.pdf
  Restricted Access
1.79 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.