Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63714
Название: | Інструментарій посилення мотивації праці персоналу закладів вищої освіти |
Другие названия: | Toolkit for strengthening the work motivation of the staff of higher education institutions |
Авторы: | Кравчик, Юрій Васильович Доброзорова, Олена Владиславівна |
Ключевые слова: | менеджмент;персонал;мотивація праці;заклади вищої освіти;розвиток;сучасні засоби управління;management;personnel;work motivation;institutions of higher education;development;modern management tool |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Харків: ДБТУ |
Библиографическое описание: | Кравчик Ю. В., Доброзорова О. В. Інструментарій посилення мотивації праці персоналу закладів вищої освіти. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. № 6. С. 37-41. |
Серия/номер: | Актуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 6 |
Краткий осмотр (реферат): | У статті досліджено проблематику управління ефективним функціонуванням і розвитком закладів вищої освіти в
Україні. У фокусі уваги перебувають питання посилення мотивації персоналу закладів вищої освіти. Показано, що мотивація
праці у суб’єктах господарювання, які надають освітні послуги, однією з особливостей яких є прямий контакт зі споживачем
послуги, відіграє вирішальне значення в сенсі ефективності господарювання, зміцнення конкурентоспроможності послуг і закладу освіти загалом, розвитку, а також реалізації критично важливих соціальних функцій освітніх установ. Так, метою
дослідження визначено обґрунтування сукупності інструментів посилення мотивації праці персоналу закладів вищої освіти,
ураховуючи специфіку вітчизняних реалій. Відповідний інструментарій, реалізація якого на практиці сприятиме покращенню системи мотивації праці освітян, що працюють у закладах вищої освіти, визначений і сформований за такими напрямами (цільовими орієнтирами підвищення ефективності праці та, відповідно, розвитку вітчизняних закладів вищої освіти):
(1) удосконалення викладацької майстерності та зростання рівня якості освітніх послуг, (2) активізація наукової, науководослідної та інноваційної діяльності, (3) участь в управлінні розвитком закладу вищої освіти, (4) створення прозорого, однак
конкурентного середовища у закладі вищої освіти, (5) посилення суспільно-громадської активності персоналу The article examines the problems of managing the effective functioning and development of higher education institutions in Ukraine. The focus of attention is on strengthening the motivation of the staff of higher education institutions. It is shown that work motivation in business entities that provide educational services, one of the features of which is direct contact with the consumer of the service, plays a decisive role in the sense of economic efficiency, strengthening the competitiveness of services and the educational institution in general, development, as well as the implementation of critically important social functions of educational institutions. Therefore, the research aims to substantiate the set of tools for strengthening the work motivation of the staff of higher education institutions, considering the specifics of domestic realities. The appropriate toolkit, the implementation of which in practice will contribute to the improvement of the work motivation system of educators working in higher education institutions, is defined and formed in the following directions (the target orientations for increasing labor efficiency and, accordingly, the development of domestic institutions of higher education): (1) improvement of teaching skills and an increase in the level of quality of educational services, (2) activation of scientific, research and innovation activities, (3) participation in the management of the development of a higher education institution, (4) creating a transparent, but competitive environment in a higher education institution, (5) strengthening the public activity of the staff. The practical significance of the research results lies in the fact that the article proposes and substantiates an applied approach to assessing the potential of dual education, the implementation of which will contribute to the formation of regional monitoring of the progress of higher education and strategizing, the development of innovative concepts for ensuring that the quality of professional education meets the requirements of the labor market. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63714 |
ISSN: | 2524-0455 |
Располагается в коллекциях: | Випуск 6 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
apie_2024_6_9.pdf | 253.98 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.