Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63641
Назва: | Формування креативного мислення у здобувачів вищої професійної освіти |
Автори: | Конівець, Сергій Юрійович |
Науковий керівник : | Золотарьова, С. А. |
Місце роботи: | Державний біотехнологічний університет Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін |
Ключові слова: | креативне мислення;інноваційні методи;вища професійна освіта;педагогічні технології;інтерактивне навчання;проєктна діяльність |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | Харків: ДБТУ |
Бібліографічний опис: | Конівець С. Ю. Формування креативного мислення у здобувачів вищої професійної освіти: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. С. А. Золотарьова. Харків: ДБТУ, 2024. 63 с. |
Короткий огляд (реферат): | Кваліфікаційна робота присвячена актуальній проблемі розвитку креативного мислення у студентів вищих навчальних закладів як однієї з ключових компетентностей сучасного фахівця. В умовах глобалізації та цифрової трансформації суспільства здатність до генерування нових ідей, нестандартного мислення та адаптації до змін є важливим компонентом конкурентоспроможності на ринку праці. Мета дослідження полягає в розробці теоретичних засад, аналізі досвіду та розробці методичних рекомендацій для формування креативного мислення у здобувачів вищої професійної освіти. Об'єкт дослідження: процес формування креативного мислення у здобувачів вищої професійної освіти. Предмет дослідження: педагогічні умови, методи та інноваційні технології для розвитку креативного мислення. Методи дослідження: теоретичний аналіз літератури, емпіричні методи (анкетування, спостереження, тестування), педагогічний експеримент та моделювання. Наукова новизна полягає у розробці інтегрованої моделі розвитку креативного мислення, що поєднує інноваційні методики (проєктне навчання, мозкові штурми, кейс-метод, VR/AR технології) та сучасні цифрові інструменти. Практичне значення роботи полягає у розробці рекомендацій для викладачів щодо впровадження методів активного навчання та створення сприятливого освітнього середовища для стимулювання креативності студентів. Структура роботи: кваліфікаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі розглядаються теоретичні засади розвитку креативного мислення у контексті професійної освіти. Другий розділ присвячено аналізу досвіду формування креативного мислення в Україні та світі. Третій розділ містить методичні рекомендації та запропоновану модель розвитку креативності у студентів. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63641 |
Використані джерела: | 1. Антонова, О. Є. (2012). Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: монографія, 14-41 2. Guilford, J. P. (1967). Creativity: Yesterday, today and tomorrow. The Journal of Creative Behavior, 1(1), 3-14 3. Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist, 55(1), 151. 4. Glaveanu, V., Lubart, T., Bonnardel, N., Botella, M., Georgsdottir, A., Kurtag, G., ... & Zenasni, F. (2013). Creativity as action: Findings from five creative domains. Frontiers in psychology, 4, 40417. 5. Skains, R. L. (2018). Creative practice as research: Discourse on methodology. Media practice and education, 19(1), 82-97 6. Шахіна, І. Ю. (2005). Використання інформаційних технологій для формування креативності студента. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми//Зб. наук. пр.–Вип, 499-505. 7. Саврасов, М. В., & Саврасов, Н. В. (2021). Регулятивні чинники креативності суб’єкта навчально-професійної діяльності (Doctoral dissertation, Державний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»). 8. Мельниченко, А. (2013). Концепції креативності як універсальної пізнавальної творчої здібності у теоріях медіа комунікацій. Український науковий журнал" Освіта регіону. 9. Дереча, А. (2018). Чинники розвитку креативності особистості: теоретичний аналіз проблеми. Humanitarium, (40, Вип. 1), 39-46 10.Шандрук, С. К. (2015). Шляхи актуалізації творчих здібностей та умови розвитку професійної креативності майбутніх психологів. ScienceRise, 6(1 (11)), 101-104 11.Павленко В. В. Креативність учителя як чинник розвитку педагогічної творчості / В. В. Павленко // Формування дидактичної компетентності педагогів дошкільної та початкової освіти : зб. наук.- метод. пр. / за заг. ред. В. Є. Литньова, Н. Є. Колесник, Т. В. Наумчук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2015. С. 145–150. URL: https:// repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/997 12.PISA-2021: рамковий документ щодо оцінювання креативного мислення (чорновий варіант, третя редакція) / перекл. з англ. К. Шумової ; наук. ред. Т. Вакуленко, В. Терещенко ; переднє слово та додатки А й Б Т. Вакуленко, В. Терещенко. Київ : Український центр Секція проблем вищої освіти 85 оцінювання якості освіти, 2022. 131 с. Пропонований матеріал становить собою переклад рамкового документа з оцінки креативного мислення URL: https://nus.org.ua/wp content/uploads/2022/07/PISA-2021_/ ramkovyj-dokument.pdf 13.Павленко, В. В. (2016). Креативність: сутнісна характеристика поняття. Креативна педагогіка:[наук.-метод. Журнал], (11), 120-131. 14.Варій М.Й. Психологія особистості: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2008. 592 с 15.Моляко, В. О. (2022). ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО ТВОРЧОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-7. 16. Максименко, С. Д. (2006). Генеза здійснення особистості. 17.Glaveanu, V., Lubart, T., Bonnardel, N., Botella, M., Georgsdottir, A., Kurtag, G., ... & Zenasni, F. (2013). Creativity as action: Findings from five creative domains. Frontiers in psychology, 4, 40417. 18.Максименко, С. Д. (2006). Психологія творчості: теорія і практика. Київ: Либідь. 19.Sternberg, R. J. (1999). Handbook of Creativity. Cambridge University Press. 20.Якимчук, Д. (2020). Особливості розвитку креативності майбутнього дизайнера. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства: збірн. наук. праць, 2, 173-178 21.Дмитрієва, С. М., Король, Л. М., Максимець, С. М., Бутузова, Л. П., Дубравська, Н. М., Мачушник, О. Л., & Сидоренко, Н. І. (2011). Особистість: практичні засади вивчення: Навчально-методичний посібник. Житомир: Житомирський державний університет імені Івана Франка, 296- 297, 299-301 22.Туник, Е. Е. (2000). Опросник креативности Джонсона. Школьный психолог, (47), 141 23.Савчин, М. В. (2019). Формування креативного середовища у процесі навчання. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 12(3), 23-29. 24.Донченко, О. С. Поняття креативності в психологічних дослідженнях. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 2015, 1 (1), 121-126. 4. Ільїна Н.М. Психологія творчості та обдарованості. К.: Українська книга, 2018. 227 с. 5. Карпенко Н. А. Психологія творчості: навч. посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2016. 156 с. 25.Петришин Л. Креативне середовище як педагогічна умова формування креативності майбутніх соціальних педагогів. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2013. № 2. С. 61–71. 26.Дроздова І. П. Розвиток креативності як необхідної якості особистості професіонала у процесі навчання студентів ВТНЗ засобами українського мовлення. Науковий вісник Херсонського державного університету : зб. наук. пр. Херсон : Вид-во ХДУ, 2008, 50, 108–113. 27.Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / І. В. Гриненко. Т., 2008. 3. Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словникдовідник / Ю. О. Приходько, В. І. Юрченко. – Київ : Каравела, 2012. 28.Сисоєва С. Основи педагогічної творчості : підручник / С. Сисоєва. – Київ : Міленіум, 2006. 29.Борисова Н. В., Кузов В. Б. Технологізація проектування та методичного забезпечення компетентнісно-орієнтованих навчальних програм дисциплін/модулів, практик нового покоління: методичні рекомендації для організаторів проектних робіт та професорсько-викладацьких колективів ЗВО. К.: Дослідницький центр проблем якості підготовки фахівців.2010. 197 с. 30.Вишнякова Н. Ф. Креативна психопедагогіка. Психологія творчого навчання. Одеса. 2005. 186 с. 31.Глузман О. В. Інноваційні технології навчання у системі університетської педагогічної освіти. [Електронний ресурс] Режим доступу: 32. Кравченко О. І. Основи соціології. К: Академічний проект. 2002. 214 с 33.Кречетніков К. Г. Проектування креативного освітнього середовища на основі інформаційних технологій у ВНЗ. Монографія. В.: Держкоорцентр, 2002. 296 с. 34.Ткачук, . С. І., Кравченко, . К. А., & Кравченко , Т. В. (2024). Вплив віртуальної та доповненої реальності на розвиток творчого мислення та інноваційних здібностей здобувачів освіти. Академічні візії, (29). вилучено із https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/972 35. Довга Т. Чуттєво-емоційний аспект дитячого інтелекту як проблема гуманістичної педагогіки. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки. 2012. Вип. 107(1). С. 151–158. 36. Івашкевич Е. Соціальний інтелект як здатність особистості до соціального пізнання та взаємодії. Технології розвитку інтелекту. 2016. Т. 2. Вип. 2. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_2_10 (дата звернення: 07.11.2021). 37. Кобринчук З. Розвиток емоційного інтелекту підлітків. Молодий вчений. 2018. № 4(1). С. 215–217. 38. Корман М. Розвиток емоційного інтелекту та емоційної компетентності як передумова запобігання професійного вигорання. Вісник Національного університету оборони України. 2012. Вип. 4. С. 175–178. 39. Лабач М. Емоційний інтелект як передумова успішного розвитку особистості. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2016. № 13. С. 214–220. 40. Ляховець Л. Соціальний інтелект : поняття, функції, структура. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Психологічні науки. 2013. Вип. 114. С. 128–133 41. Петренюк З. , Ковтунець О. Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів як передумова формування успішної особистості. Педагогічний пошук. 2021. № 3. С. 51–55 42. Руда Н. Соціальний інтелект у структурі інтелекту. Проблеми сучасної психології. 2013. Вип. 21. С. 621–629 43. Філліпс К. Майбутнє почуттів: Розвиток емпатії в світі, одержимому технологіями / пер з англ. Н. Хаєцька. Київ : РІДНА МОВА, 2020. 208 с. 44. Хессон Дж. Кишенькова книжка емоційного інтелекту : Невеличкі вправи для інтуїтивного життя / пер. з англ. Є. Бондаренко. Харків : Ранок, 2021. 176 с 45. Щербакова О. Соціальний інтелект та академічні здібності учнів старшого підліткового віку. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2019. № 3(3). С. 337–349. 46. Чебикін О. Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції. Наука і освіта. 2020. № 1. С. 19–28. 47. Цумарєва Н. Розвиток емпатії в дітей молодшого шкільного віку в умовах емоційної депривації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 2(1). С. 257–264 48. Прибора Т. О. Естетичні можливості дисциплін професійної підготовки майбутнього педагога. Наукові записки ЦДПУ ім. В. Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 96. С. 140–148. 49. Чернявська А. Емоційний інтелект – запорука успішного навчання. Молодь і ринок. 2012. № 12. С. 136–139. 50. Артемасова О.А. Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери молодших школярів. Харків, «Ранок», 2010 51. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи https://mon/gov/ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ 52. Інноваційні педагогічні технології: посібник / І. Огієнко [та ін.]; за заг. ред. О. І. Огієнко; рец.: М. М. Солдатенко, А. В. Ткаченко, О. В. Зосименко; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України. Київ: ІПООД НАПН України, 2015. 314 с. URL: https://bit.ly/49l6O2 53. Книш А. Є. Емоційний інтелект лідера у сфері бізнесу: навчальний посібник / А. Є. Книш; за заг. ред. О. Г. Романовського, С. В. Калашникової. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 40 54. Аршава І. Ф. Емоційна стійкість людини і її діагностика. Донецьк : Вид во ДНУ, 2006. 336 с. 55. Шпак М. Емоційний інтелект в контексті сучасних психологічних досліджень. Психологія особистості. 2011. № 1. С. 282–288 |
Розташовується у зібраннях: | 015 - "Професійна освіта" (Магістри) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
2024_M_015-23M-01_Konivets_S_U.pdf Restricted Access | 1.73 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити Запит копії |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.