Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63639
Title: Розвиток вищої аграрної освіти на Харківщині
Authors: Ганущак, Михайло Михайлович
metadata.dc.contributor.advisor: Золотарьова, С. А.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: аграрна освіта;Харківщина;професійні компетенції;агропромисловий комплекс;Державний біотехнологічний університет;інтеграція;європейський освітній простір;підготовка кадрів;освітні тенденції;виклики;інновації
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Ганущак М. М. Розвиток вищої аграрної освіти на Харківщині: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. С. А. Золотарьова. Харків: ДБТУ, 2024. 76 с.
Abstract: Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню розвитку вищої аграрної освіти в Україні, зокрема на прикладі Харківщини. У роботі розглянуто історичні етапи становлення аграрної освіти, її роль у формуванні професійних компетенцій фахівців для сільськогосподарського сектору, сучасні тенденції, виклики та перспективи розвитку. Особливу увагу приділено аналізу діяльності Державного біотехнологічного університету, його внеску у розвиток аграрного сектору України та підготовку кадрів для агропромислового комплексу. У першому розділі досліджено історичні аспекти формування вищої аграрної освіти в Україні, окреслено її специфіку та взаємозв'язок із суспільними, економічними й політичними процесами. Другий розділ містить аналіз розвитку аграрних закладів Харківщини, оцінку їхнього впливу на підготовку висококваліфікованих спеціалістів і науково-дослідну діяльність. У третьому розділі визначено сучасні проблеми й виклики, з якими стикається аграрна освіта в Україні, та розроблено рекомендації щодо її інтеграції в європейський освітній простір. Практична значущість роботи полягає у розробці рекомендацій для покращення підготовки кадрів в аграрній сфері, що сприятиме підвищенню якості освіти, її відповідності вимогам сучасного ринку праці та інтеграції у міжнародний простір.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63639
metadata.dcterms.references: 1. Іщенко, Т. Д. Фахове навчання в системі безперервної аграрної освіти. Київ: Аграрна освіта, 2000. 242 с. 2. Вища аграрна освіта України / За ред. Л. М. Талюти. Київ: ДП “Зовнішторгвидав України”, 2003. 251 с. 3. Лікарчук, І. Л. Професійно-технічна освіта України: історичний шлях і перспективи. Київ: Педагогіка, 1999. 287 с. 4. Концепція краєзнавчої освіти та виховання (шкільної, позашкільної, вищої педагогічної) / Укладач В. В. Обозний. Київ: Науковий світ, 2000. 48 с. 5. Онопрієнко, В. Сільськогосподарська освіта в Україні: історія становлення і сучасність. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації, 2010, № 4, С. 260. 6. Piskun, V., Zolotarov, A., Yeletska, L., Lavrynenko, Y., Yatsenko, Y. Approaches to estimating greenhouse gas emissions from by-products of livestock farming in Ukraine. The Scientific and Technical Bulletin of Livestock Farming Institute of NAAS, 2023, Is. 130, Р. 178–190. https://doi.org/10.32900/2312-8402-2023-130-178-190 7. Бриггс, Г. ВООЗ: брудне повітря вбило 7 млн людей в 2012 році. BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/health/2014/03/140325_pollution_death_ak 8. 2023 THE STATE OF FOOD SECURITY AND NUTRITION IN THE WORLD. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome, 2023. 316 р. URL: https://openknowledge.fao.org/server/api/core/bitstreams/1f66b67b 1e45-45d1-b003-86162fd35dab/content. 9.Населення Землі. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%97%D0%B5%D0%BC%D0%BB%D1%96 10. Сєдюк, І. Є., Золотарьов, А. П., Золотарьова, С. А., Машкін, М. І.Ефективність застосування енерго-протеїнових добавок із захищеним протеїном при вирощуванні ремонтних телиць. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Тваринництво», 2020, Вип. 1 (40), с. 82–86. https://doi.org/10.32845/bsnau.lvst.2020.1.12 11. Фоулі, Дж. Як нагодувати світ у 5 етапів. National Geographic Україна, 2014, № 5, С. 35–54. 12. Ніколаєнко, С. М., Ніколаєнко, М. С. Аграрна освіта в контексті реформування вищої школи України: сучасні виклики та тенденції в аграрному секторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2021, 3(2), 1–12. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-3 13. Погребняк, В., Дашковська, О., Мельник, О. Українська вища освіта: євроінтеграційний поступ. Проблеми освіти, 2023, (1(98)), 38–61. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-98.2023.03 14. Германюк, Н. В. Формування професійної компетентності спеціалістів аграрної сфери. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент, 2017, Вип. 27(1), с. 128–131. 15. Лакатош, М. О. Професійна підготовка фахівців аграрного профілю як психолого-педагогічна проблема. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 2019, Вип. 2 (45), с. 115–119. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.115-119 16. Хрик, В. М. Підготовка майбутніх фахівців аграрної галузі до професійної діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2021, (199), 166–171. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-199-166-171 17. Мельничук, Д. Вища аграрна освіта: нові підходи. Аграрна наука і освіта, 2004, Т. 5, № 3, С. 5–9. 18. Застрожнікова, І. В. Історичні аспекти державного регулювання сільського господарства України. Наукові праці НДФІ, 2012, № 4 (61), С. 37–40. 19. Застрожнікова, І. В. Державна політика у галузі аграрної вищої освіти. Сучасний стан та перспективи розвитку економіки, менеджменту, обліку та права: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 2018, Ч. 3, С. 36–37. 20. Василенко, О. І. Проблеми розвитку ринку освітніх послуг вищих навчальних закладів аграрної освіти в Україні. Економіка та держава, 2018, № 10, С. 72–75. 21. Герлянд, Т. Компетентнісний підхід як управлінський механізм проектування ефективної загальноосвітньої підготовки майбутніх кваліфікованих робітників-аграріїв. Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки та перспективи: збірник наукових праць. Київ: Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, 2014, Вип. 5, С. 56–72. 22. Чернишов, Л. Впровадження компетентністно зорієнтованого підходу [Електронний ресурс]. Освіта, 2008, № 4, С. 24. Режим доступу: http://vuzlib.com/content/view/332/84 23. Барбінов, В. Професійні компетентності майбутніх робітників аграрної галузі в процесі їхньої підготовки на засадах компетентностного підходу у професійно-технічних навчальних закладах. Обрії, 2018, № 1(46), С. 36–39. 24. Найкращі аграрні заклади вищої освіти України. URL: https://osvita.ua/vnz/rating/82983/#google_vignette 25. Державний біотехнологічний університет. Статистика вступу студентів. URL: https://vstup.osvita.ua/y2023/r21/6459/ 26. Гончаров, В. М., Кириченко, І. А. Сучасні проблеми аграрної освіти в умовах конкурентного середовища. Формування ринкової економіки: збірник наукових праць ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Київ: КНЕУ, 2009, Спец. випуск: Аграрна економічна освіта в розбудові конкурентоспроможного сільського господарства України, С. 40–46. 27. Туриця, О. О. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців харчового профілю на основі інтегрованого підходу. Науковий вісник Чернівецького національного університету. Серія: Педагогіка та психологія. Чернівці, 2011, Вип. 571, С. 181–185. 28. Овчарук, О. В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: монографія. Київ: К. І. С., 2004. 112 с. 29. Ніколаєнко, С. Аграрна освіта і наука в Україні в умовах євроінтеграції: проблеми та виклики. Вища школа, 2015, № 11–12, С. 19–28. 30. Каричковський, В. Проблеми вищої аграрної освіти в країнах пострадянського простору. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки, 2017, № 20, С. 129–134. 31. Лакатош, М. О. Аграрна освіта України в контексті сучасних трансформаційних процесів. Нове та традиційне у дослідженнях сучасних представників психологічних та педагогічних наук: збірник тез наукових робіт учасників Міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22–23 березня 2019 р.). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019, Ч. 2, С. 10–12. 32. Новікова, В. Є. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців харчових та переробних виробництв в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 2021, Вип. 4 (137), С. 38–44. 33. Овсієнко, Л. М. Роль компетентнісного підходу в процесі навчання української мови студентів-філологів. Педагогічні науки, Херсон: ХДУ, 2011, Вип. LVIII (Ч. 2), С. 176–179. 34. Ховрич, М. О., Нітченко, Г. М. Компетентнісний підхід–основа освітньо-професійної програми підготовки бакалавра технологічної освіти. Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка, 2020, № 8, С. 261–266. 35. Морозова, Л. Принципи побудови сучасної системи вищої аграрної освіти в Україні. Український педагогічний журнал, 2024, № 2, С. 159–171. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-159-171 36. Козаченко, О. Болонський процес в дії. Україна – суб’єкт європейського освітнього простору. Київ: Видавництво Європейського університету, 2005, С. 29–32. 37. Козаченко, Л. А. Забезпечення практичної підготовки фахівців в аграрних закладах вищої освіти відповідно до сучасних потреб ринку праці. Стратегія інтеграції аграрної освіти, науки, виробництва: глобальні виклики продовольчої безпеки та змін клімату: доповіді учасників міжнародної науково практичної конференції Міжнародного форуму, 27–28 травня 2021 р., м. Миколаїв. Миколаїв: МНАУ, 2021, С. 48–51. 38. Березняк, О. П. Навчально-виробничі практики як одна з найважливіших складових навчального процесу ВНЗ. URL: http://www.rusnauka.com/23_ADEN_2015/Pedagogica/2_198056.doc.htm. 39. Баган, А., Шакалій, С. Особливості практичної підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 201 Агрономія. Матеріали 55-ї науково-методичної конференції викладачів і аспірантів «Актуальні питання забезпечення якості вищої освіти», 21–22 лютого 2024 року, м. Полтава, С. 36–38. 40. Сидоренко, В. В., Кулішов, В. С., Торба, Н. Г. Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Вісник НАПН України, 2023, 5(1), С. 1–15. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5110 41. Хомишин, І. Ю. Освіта і ринок праці: взаємний вплив та перетин інтересів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право», 2017, Вип. 46, Т. 2, С. 47–49. 42. Буряк, В. Методологічний аспект побудови навчального процесу. Вища школа, 2007, № 1, С. 10–19. 43. Ничкало, Н. Г. Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: монографія. Київ: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. 125 с. 44. Костецький, Я. І. Стратегія формування і розвитку аграрного сектору України: теорія і практика: монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2017. 356 с
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Hanushchak_M_M.pdf
  Restricted Access
1.18 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.