Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63637
Title: Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів професійного навчання
Authors: Абрагамович, Станіслав Ігорович
metadata.dc.contributor.advisor: Борюшкіна, О. А.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: емоційний інтелект;майбутні педагоги;професійна діяльність;самосвідомість;саморегуляція;емпатія;мотивація;соціальні навички;інтерактивні методи навчання;тренінги;інноваційні технології;медитація;арт-терапія;соціально-психологічний клімат;освітні програми;міжособистісна взаємодія;емоційна стійкість
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Абрагамович С. І. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів професійного навчання: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. О. А. Борюшкіна. Харків: ДБТУ, 2024. 61 с.
Abstract: Кваліфікаційна робота магістра присвячена аналізу ролі емоційного інтелекту (ЕІ) у професійній діяльності майбутніх педагогів. У роботі розкрито основні теоретичні аспекти поняття емоційного інтелекту, його складових та функцій. Зокрема, акцент зроблено на таких компонентах ЕІ, як самосвідомість, саморегуляція, емпатія, мотивація та соціальні навички, які є ключовими для успішного педагогічного процесу. Теоретична частина включає аналіз основних моделей емоційного інтелекту, запропонованих такими дослідниками, як Д. Гоулман, П. Саловей, Д. Карузо та Р. Бар-Он. Особливу увагу приділено методам і технологіям розвитку емоційного інтелекту у майбутніх педагогів. У дослідженні детально розглянуто ефективність інтерактивних методів навчання, соціально-психологічних тренінгів, рольових ігор, практик саморефлексії, медитацій та арт-терапії. Підкреслено важливість створення сприятливого соціально-психологічного клімату в закладах вищої освіти для стимулювання розвитку емоційної стійкості та вдосконалення навичок управління емоціями у студентів. Емпірична частина роботи містить аналіз результатів дослідження рівня емоційного інтелекту студентів магістерських програм спеціальності «Професійна освіта». За методикою Н. Холла було оцінено рівні емоційного інтелекту за п'ятьма компонентами: впізнавання емоцій, контроль емоцій, мотивація, емпатія та соціальні навички. Дослідження показало, що найкраще розвинені у студентів компоненти — мотивація та соціальні навички, тоді як емпатія потребує посиленого розвитку. Практична значущість роботи полягає у розробці рекомендацій для вдосконалення професійної підготовки педагогів через інтеграцію сучасних інноваційних методів розвитку емоційного інтелекту у навчальний процес. Серед запропонованих заходів: проведення інтерактивних тренінгів, рольових ігор, впровадження технік активного слухання, а також створення спеціалізованих курсів з розвитку емоційного інтелекту. Ці підходи сприятимуть підвищенню рівня емоційної стійкості педагогів, розвитку емпатії та вдосконаленню навичок саморегуляції, що є основою ефективного педагогічного спілкування. Отримані результати мають значний практичний потенціал для підвищення емоційної культури майбутніх педагогів, створення позитивного психологічного клімату у навчальному середовищі та вдосконалення педагогічних програм підготовки викладачів. Запропоновані методики можуть бути використані у рамках тренінгових програм, спрямованих на розвиток соціально-емоційних компетенцій, а також у процесі вдосконалення освітніх програм для студентів педагогічних спеціальностей.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63637
metadata.dcterms.references: 1. Бабаєва Ю. Д. Емоції і проблеми класифікації видів мислення. Психологія. Сер. 14. 1999. № 2. С. 91-96 2. Бакаленко О.А. Взаємовплив емоційних та розумових процесів: теоретико психологічні підходи. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія: Психологія. Харків, 2010. №35. С. 13-21. 3. Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Москва : Изд-во «Барс», 1997. 392 с. 4. Sternberg R.J. People’s conceptions of intelligence. Personality and Social Psychology. 1981. № 41. P. 37-55. 5. Москаленко М. В. Потенціал дисципліни «іноземна мова» у формуванні емоційного інтелекту студентів технічних закладів вищої освіти. Молодий вчений. 2019. № 5.1 (69.1). С. 155–157. 7. 6. Савченко В., Андрюшина Л., Мельніченко А. Дослідження емоційного інтелекту студентів спортивного ВНЗ. Спортивний вісник Придніпров’я. 2005. № 3. С. 7–8. 7. Mayer J.D., Salovey P. The intelligence of emotional intelligence. New York : Basic Books, 1993. P. 433-442. 8. Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice. New York : Basic Books, 1993. 304 p. 9. Goleman D. Emotional intelligence. New York : Bantam Books, 1995. 352 р 10.Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: монографія. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. 308 с. 11.12.Low G. R., Nelson D. B. Emotional intelligence and college success: A research-based assessment and intervention. Supporting Student Success. Ed. by J. Cassidy, A. Martinez, C. Swift. Corpus Christi, TX: Texas A&M University-Corpus Christi, 2006. P. 236–247. 12.Trumpešová-Rudolfova E. Emotional Intelligence in Foreign Language Acquisition. URL: https://is.muni.cz/publication/1338686/cr-11516-trumpesova.pdf ( 13.Максименко С.Д. Основи генетичної психології. Київ : НПЦ Перспектива, 91 1998. 220с. 14.Юркевич B.C. Проблема эмоционального интеллекта. Вестник практической психологии образования. 2005. № 3 (4), июль-сентябрь. С. 4- 10 15.. Лящ О. П. Методичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту в юнацькому віці. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: психологічні науки. 2019. Т. 15. № 4. С. 147–164. 16.Бреус Ю. Эмоциональный интеллект как личностный ресурс профессионального становления представителей социономических профессий / Ю.Бреус // SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION. Proceedings of the International Scientifical Conference. – Rezekne, 2014. – V. I. – р.65-74 2. 17.Кокун О.М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: Монографія. – К.: ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2012. – 200 с 18.Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: исследования феномена. Вопросы психологии. 2006. № 3. С. 78-86 19.Санникова О.П. Системный анализ эмоциональности. Вісн. Харків. Ун-ту. 2002. 1997. С.63-67. 20.Кириленко Т.С. Гармонізація емоційних станів особистості. Наука і освіта. 2000. №1-2. С.22-23. 21.. Карпова В. Н. Гуманистические стратегии: использование теории множественного интеллекта на занятиях по иностранному язику / В. Н. Карпова // Іноземні мови. – 2007. – № 3. – С. 3-6. 22. Понікаровська С. В. Вплив емоційного компоненту на ефективність навчання іноземної мови у немовних внз / С. В. Понікаровська // Вісник Харківського Національного університету ім. В. Н. Каразіна. –2009. – № 16. – С. 181-187 23.Петрова Н. М. Сформованість емоційного інтелекту як запорука успішної професійної діяльності майбутнього педагога: теоретичний аспект. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2015. № 2. С. 27-31 24.Ракітянська Л. М. Емоційний інтелект як особистісний чинник професійного становлення майбутнього вчителя. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Чернігів, 2019. Вип. 1 (157). С. 162–165. 25.Mérida-López S., Extremera N., Rey L. Emotion-regulation ability, role stress and teachers' mental health. Occupational Medicine. Vol. 67. Issue 7. 2017. P. 540-545. https://academic.oup.com/occmed/article/67/7/540/4085868 26.Іщенко О. В. Діалогічне мовлення як засіб розвитку емоційного інтелекту при вивченні іноземних мов у вищих навчальних закладах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія».Серія: Філологія. 2018. № 2 (70). С. 84–86. 5. 27.Ковальчук О. С., Декусар Г. Г. Розвиток емоційного інтелекту у курсантів на заняттях з англійської мови у закладах вищої освіти МВС. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2022. № 6 (11). С. 161–173. 28.Payne, W. (1985). A study of emotion: Developing emotional intelligence; selfintegration; relating to fear, pain and desire [Doctoral dissertation, The Union for Experimenting Colleges and Universities]. https://geocities.ws/waynepayne/ 29.ПеретятькоЛ.Г. Аналіз емпатії та темпераменту як компонентів педагогічної діяль-ності / Л.Г.Перетятько, Н.О.Юдіна. Психологія і особистість. 2017. No1. С.146–154. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2017_1_14 30.Bar-On, R. (1997). The emotional intelligence inventory (EQ-i): Technical Manual. Multi-Health Systems. 31.Чава Г., Народовська О. Розвиток емоційного інтелекту студентів закладів вищої освіти на заняттях з англійської мови. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. № 35. Т. 6. С. 256–261. 32..Al-Obaydi L. H., Pikhart M., Derakhshan A. A Qualitative Exploration of Emotional Intelligence in English as Foreign Language Learning and Teaching: Evidence from Iraq and the Czech Republic. Applied Research on English Language. 2022. Vol. 11. No. 2. P. 93–123 33.. Ігумнова О.Б., Ярославська А.Л. Психологічні особливості емоційного інтелекту та саморегуляції майбутніх психологів. Вісник НАДПСУ. Хмельницький, 2019. С. 41-52. 34.Щербакова І. М., Стадник Г. А. Психодіагностика професійного самовизначення особистості. Суми: Вид-во Сум ДПУ імені А.С. Макаренка, 2012. 324 с. Калинич А. Особливості розвитку емоційного інтелекту у студентівпсихологів : матеріали ХІІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції. Хмельницький, 30 листопада, 2023 року. Хмельницький, 2023. С. 131-135. 35.Бондарчук Л.І. Федорчук Е.І. Методи активного навчання в курсі «Основи педагогічної майстерності.» Вища і середня пед. освіта. -Київ, 1993. - № І6.- С 51-56. 36.. Кузьмін М. Н., Мельников Р. П., Поплико Д. Ф. Людина – культура –суспільство у концепції Я. А. Коменського // Під ред. М. Н. Кузьміна, Р. П. Мельникова, Д. Ф.Поплико. М., 1997 37.Головньова І.В. Взаємозв’язок емоційного інтелекту та комунікативних умінь у студентів. Вісник Національного університету оборони України. 2012. № 4 (29). С. 143–148. 38. Гапон Н. Психологія взаємин викладача зі студентами у світлі ціннісних засад европейської освіти. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Психологія. 2016. Вип. 38. С. 30–38. 39.3. Фурман В.В. Емоційний інтелект як метакомпетенція особистості. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. Вип. № 27. С. 82–85 40.АндрійкоІ.Ф. Розвиток емоційного інтелекту на заняттях з іноземної мови. Інновації в освіті: сучасні підходи до професійного розвитку вчителів іноземних мов [Електронний ресурс]: матеріали VII Міжн. Наук.-практ. Конференції, м.Ніжин (27–28вересня 2019р.). Ніжин: Видавець ПП ЛисенкоМ.М., 2019. С.110–112. URL: http:/lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/1199 41.Циганчук Т. В. Підвищення стресостійкості у студентів ВНЗ / Т. В. Циганчук // Практична психологія та соціальна робота. — К., 2010. —№ 8. — С. 18—30 42.ЖуравльоваЛ.П., ШпакМ.М. Емпатія як психологічний механізм розвитку міжособистісного емоційного інтелекту. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (25), Issue: 49, 2015. www.seanewdim.com. URL: http://eprints.zu.edu.ua›file 43. Васильківський, І. П., Сопівник, Р. В. (2017). Зміст і структура методики виховання емоційного інтелекту учнів середнього шкільного віку. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, (1714), 44. Васильківський, І. П. (2018). Психолого-педагогічні особливості виховання емоційного інтелекту учнів середнього шкільного віку. Педагогічний альманах, (37), 22-28. 45. Brackett, M., & Katulak, N. Emotional Intelligence in the Classroom: Skill Based Training for Teachers and Students // "Journal of Emotional Intelligence", 2007. — P. 1-27. 46.Зарицька, В. Емоційний інтелект у студентському середовищі // "Науковий вісник", 2021. — С. 19-22. 47.Boyatzis, R., Goleman, D., & McKee, A. Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Boston: Harvard Business School Press, 2002 48. Кириленко Т. С. Психологія: емоційна сфера особистості: навч, посібник. К.: Либідь, 2007. 256 с. 49. Козловська С. Г. Емоційна компетентність та лідерство. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. 2013. Вип. 1 (14). С. 130-140. 50.Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. New York: Random House Publishing Group. 51.. Верітова О. С. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів вищої школи в процесі магістерської підготовки : Дис. … канд. пед. н. Запоріжжя : Класичний приватний у-т, 2019. 235 с. 52.Теоретико-методичні основи підготовки вчителів фізичного виховання в педагогічних навчальних закладах [Текст] : автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Шиян Богдан Михайлович ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. - К., 1997. - 50 с. 53.ЗОБЕНЬКО, Н. А., & ЗОРОЧКІНА, Т. С. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 28-34. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.5 54.Мазоха І. Аналіз проблеми емоційного інтелекту як особистісного ресурсу. Сучасна психологія : проблеми та перспективи. С. 100–104. URL:http://dspace.idgu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1294/1/%D0%9.pdf 55.Марчук С. В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Психологія. Ужгород, 2021. № 3. С. 20–23. 56.Боковець О. І. Емоційний інтелект як ресурс психічного здоров’я. Габітус. 2022. №. 37. С. 68 – 75. 57.1. Why soft skills and emotional intelligence are more important than ever. European Comission, 2021. URL: https://eures.ec.europa.eu/why-soft skills-and-emotionalintelligence-are-more-important-ever-2021-07-27_en 58.Soft Skills and Emotional Intelligence. National Soft Skills Association, 2022. URL: https://www.nationalsoftskills.org/soft-skills-and-emotional intelligence/ 59. Emotional intelligence in the structure of personality self-regulation / I. Korniienko. Psychology Travel-ogs : Scientific Journal. 2023. Issue 3. P. 146–153. 60.Емоційний інтелект як засіб розвитку резильєнтності особистості / О.П. Лящ та ін. Вісник Націо-нального університету оборони України. Питання психології. 2023. No 4 (74). С. 79–86 61.Особистісне зростання в умовах трансформації сучасного суспільства : монографія / ред. кол. : Т.В. Коломієць та ін. ; за наук. ред. Л.П. Журавльової. Житомир : вид. О.О. Євенок, 2020. 308 с 62.Борисенко К.Ю. Сутність поняття «емоційний інтелект» у психолого-педагогічній літературі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2021. No 1 (1). С. 83–90
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Abrahamovych_S_I.pdf
  Restricted Access
1.82 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.