Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/62104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorУшакова, Наталія Григорівна-
dc.contributor.authorКулініч, Оксана Андріївна-
dc.contributor.authorПомінова, Ірина Іванівна-
dc.date.accessioned2025-01-29T10:54:53Z-
dc.date.available2025-01-29T10:54:53Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationУшакова Н. Г., Кулініч О. А., Помінова І. І. Інституціоналізація поведінкового регулювання: зарубіжний досвід. Бізнес Інформ. 2020. № 9. С. 37-43.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/62104-
dc.description.abstractМетою статті є розкриття особливостей моделей інституціоналізації «поведінкового» регулювання на макроекономічному рівні в країнах світу. Поведінкове підштовхування (nudge) нині розглядається як потенційно перспективний підхід до вдосконалення дер жавного регулювання як в академічній дискусії, так і на практиці. Підвищення ефективності практики використання поведінкових мотивів господарюючих суб’єктів у процесі розробки державної економічної політики відбувається завдяки застосуванню та впро вадженню технік впливу теорії підштовхування, що обумовлює вибір більш раціонального рішення, яке відповідає інтересам осо бистості та суспільства. Активізація застосування nudge-технологій і все більше їх поєднання з традиційними заходами стимулю вання громадян і бізнесу спричинили в багатьох країнах світу інституціоналізацію поведінкового регулювання в централізованій або децентралізованій моделях. Інституціоналізація поведінкового регулювання в централізованій моделі представлена специфічними державними органами або підрозділами, що спеціалізуються на розробці рішень із застосуванням теорії поведінкової економки. Інститути децентралізованої моделі – незалежні комерційні організації, які не входять до структури держорганів. Процес форму вання та функціонування інститутів поведінкового регулювання в різних країнах світу має свою специфіку, а самі органи постійно видозмінюються. Проте всі варіанти інституціоналізації поведінкового регулювання на макрорівні залишають ризик застосування «dark nudging», що потребує створення спеціальних інститутів для пом’якшення або усунення його негативних наслідків. Найваж ливішим принципом у розробці поведінкового інструментарію є відповідність загальнолюдським і особистим інтересам одночасно.uk_UA
dc.description.abstractThe article is aimed at disclosing the peculiarities of models of institutionalization of «behavioral» regulation at the macro-economic level in the countries of the world. Behavioral nudge nowadays is seen as a potentially promising approach to improving government regulation both in academic discussion and in practice. Increasing the efficiency of the practice of using behavioral motives of economic entities in the process of development of the State economic policy is being fulfilled due to the application and implementation of techniques of influence of the nudge theory, which determines the choice of a more rational solution that corresponds to the interests of both individual and society. Activation of the application of nudge technologies and their increasingly frequent combination with traditional measures to stimulate citizens and busi nesses have caused in many world countries the institutionalization of behavioral regulation in either centralized or decentralized models. The institutionalization of behavioral regulation in a centralized model is represented by specific government bodies or subdivisions specializing in the development of solutions using the theory of behavioral economy. The institutions of a decentralized model are independent commercial organizations that are not part of the structure of government bodies. The process of formation and functioning of behavioral regulation institu tions in different world countries has its own specifics, and the bodies themselves are constantly being modified. However, all the variants for institutionalizing the behavioral regulation at macro-level are subject to the risk of application of the «dark nudging», which requires the creation of special institutions to mitigate or eliminate its negative consequences. The most important principle in the development of a behavioral instrumentarium is compliance with universal and personal interests at the same time.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.subjectповедінкова економікаuk_UA
dc.subjectдержавне регулюванняuk_UA
dc.subjectлібертаріанський патерналізмuk_UA
dc.subjectінституціоналізація регулюванняuk_UA
dc.subjectnudge-технологіяuk_UA
dc.subjectbehavioral economyuk_UA
dc.subjectgovernment regulationuk_UA
dc.subjectlibertarian paternalismuk_UA
dc.subjectinstitutionalization of regulationuk_UA
dc.subjectnudge technologyuk_UA
dc.titleІнституціоналізація поведінкового регулювання: зарубіжний досвідuk_UA
dc.title.alternativeInstitutionalization of Behavioral Regulation: Foreign Experience-
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ushakova_Kulinich_Biznes_Inform_2020_9_37-43.pdf353.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.