Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/61244
Название: | Державне регулювання системного розвитку аграрного сектору економіки регіону |
Другие названия: | State regulation of the system development of the agrarian sector of the region's economy |
Авторы: | Савченко, Вікторія Олександрівна |
Научный руководитель: | Гуторова, О. О. |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Державний біотехнологічний університет Кафедра менеджменту, бізнесу і адміністрування |
Ключевые слова: | державне регулювання;системний розвиток;аграрний сектор економіки;регіон;управління;регіональна економіка;продовольча безпека;регулювання;state regulation;system development;agrarian sector of the economy;region;management;regional economy;food security;regulation |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Харків: ДБТУ |
Библиографическое описание: | Савченко В. О. Державне регулювання системного розвитку аграрного сектору економіки регіону: кваліфікаційна (магістерська) робота на здобуття ступеня вищої освіти «магістр»: 281 Публічне управління та адміністрування; наук. керівник О. О. Гуторова. Харків: ДБТУ, 2024. 101 с. |
Краткий осмотр (реферат): | Основною метою кваліфікаційної роботи є розробка теоретико методологічних положень, а також відповідного методичного інструментарію і
практичних рекомендацій, які розкривають стан і сутність державного
регулювання системного розвитку аграрного сектора економіки регіону.
Обєктом дослідження є аграрний сектор як підсистема регіональної
соціально-економічної системи, елементами якої є суб'єкти регіональної
економіки, що розрізняються за функціональними можливостями, для
створення умов для забезпечення продовольчої безпеки регіону.
Предметом дослідження є управлінські, організаційні та економічні
відносини, що виникають між суб'єктами регіональної економіки щодо
розробки та здійснення ефективних заходів державного регулювання
системного розвитку аграрного сектора економіки регіону, спрямованих на
забезпечення продовольчої безпеки.
Наукова новизна результатів роботи полягає у:
удосконалено:
– теоретико-методологічний підхід до визначення сутності та змісту
державного регулювання системного розвитку аграрного сектора економіки
регіону, який виокремлений: проведенням когнітивного аналізу основних
понять, що визначають досліджуваний процес, що дозволило синтезувати
авторське визначення державного регулювання системного розвитку аграрного
сектора економіки регіону; виявлення трьох контурів управлінської взаємодії
(державна, регіональна, підсистема), диференційованих залежно від переважної
реалізації державної регіональної політики, регіональної економічної політики,
регіональної політики;
– механізм державного регулювання системного розвитку аграрного
сектору економіки регіону з урахуванням динаміки та тенденцій рівня
економічної активності держави; розрізняються системою зв'язків
(функціональні, системоутворюючі, інструментальні); виявлення особливостей
та послідовності виконання етапів, спрямованих на досягнення таких ефектів:
1) підвищення рентабельності агропромислового виробництва за рахунок
оптимізації виробничої програми; 2) підвищення щільності економічної
діяльності за рахунок наповнення економічного простору регіону
функціонально та просторово орієнтованими організаціями; 3) досягнення та
стабілізація продовольчої безпеки регіону;
– методологію державного регулювання системного розвитку аграрного
сектору економіки регіону, яка вирізняється спрямованістю на вирішення
проблеми формування та розвитку місцевого (регіонального) продовольчого
(агропродовольчого) ринку; що полягає у виділенні ідеологічного,
пізнавального (принципи, закономірності) та технологічного (методи,
інструменти) аспектів, що дозволило отримати, конвертувати та представити
уявлення про державне регулювання як спосіб гармонізації цілей і завдань
суб'єктів регіональної економіки в напрямку забезпечення доцільності;
набули подальшого розвитку:
– концепція державного регулювання системного розвитку аграрного
сектору економіки регіону, яка вирізняється позиціонуванням інтегрованих
агропромислових формувань, сільськогосподарських організацій, селянських
(фермерських) підприємств як «трьох точок опори» аграрної підсистеми
регіональної економічної системи; представлена сукупністю взаємопов'язаних
положень, що визначають інститути поведінки регіональних економічних
суб'єктів з урахуванням перспектив узгодження їх інтересів у процесі реалізації
підтримуючими організаціями ендогенних та екзогенних функцій, спрямованих
на досягнення цілей, принципів та регулятивних ідей державного регулювання;
– мережевий підхід до державного регулювання системного розвитку
аграрного сектору економіки регіону, який передбачає послідовну та
паралельну реалізацію таких заходів: коригування середньострокової державної
програми розвитку агропромислового комплексу та сільського господарства
регіону на основі оптимізації забезпечення ріллю земель, як фактора, що
обмежує сільськогосподарське виробництво; визначення оптимальних
параметрів виробництва і споживання харчових продуктів і
сільськогосподарської сировини в регіоні;
– система рекомендацій щодо розроблення та реалізації політики
забезпечення продовольчої безпеки населення регіону, включаючи порядок
розробки та реалізації політики забезпечення продовольчої безпеки, яка
відрізняється сукупністю етапів, спрямованих на організацію ефективної
управлінської взаємодії між виконавчими органами державної влади та іншими
суб'єктами регіональної економіки, що полягають у визначенні цілей і завдань
розробки політики; аналіз і діагностика регіональної ситуації; визначення
показників і індикаторів розвитку аграрного сектора економіки регіону та
прогнозування їх зміни в середньостроковій і довгостроковій перспективі;
– інструменти розробки та прогнозування ефективності реалізації
політики продовольчої безпеки, яка вирізняється послідовністю оціночних дій,
спрямованих на виявлення перспектив задоволення середньодушового попиту
на продовольчі товари, прогнозування змін рівня достатності продовольства та
збалансованого харчування.
У кваліфікаційній роботі:
У першому розділі «Теоретичні положення державного регулювання
розвитку регіональних економічних підсистем» досліджено генезис проблеми
державного регулювання розвитку аграрного сектора економіки регіону.
Узагальнено методи та інструменти державного регулювання системного
розвитку аграрного сектору економіки регіону. Розкрито роль регіональної
політики як засобу забезпечення системного розвитку аграрного сектору
економіки регіону.
У другому розділі «Управління системним розвитком аграрного сектора
економіки» розкрито сутність і умови формування концепції «трьох точок
опори». Визначено принципи та закономірності державного регулювання
системного развитку аграрного сектора економіки регіону. Обґрунтувано
механізм державного регулювання системного розвитку аграрного сектору
регіональної економіки.
У третьому розділі «Напрями системних трансформацій аграрного
сектору економіки регіону» розкрито проблеми та перспективи реалізації
програмного підходу в умовах трансформації структури аграрного сектору
економіки регіону. Запропоновано механізм забезпечення продовольчої безпеки
регіону. Визначено та обґрунтовано інструменти розробки та реалізації
політики продовольчої безпеки регіону.
Висновки та пропозиції
1. Аграрний сектор економіки регіону являє собою систему з ієрархічною
структурою, що включає підсистеми, що визначаються галузевими,
поведінковими, технологічними або іншими характеристиками. Поведінковий
(груповий) тип структури, утворений зв'язками між групами суб'єктів
регіональної економіки, які зацікавлені в її розвитку, є актуальним і має
особливе значення. Системний розвиток аграрного сектора економіки в епоху
становлення неоліберальних інститутів потребує державного регулювання. Під
системним розвитком аграрного сектору економіки регіону слід розуміти
забезпечення збалансованого функціонування суб'єктів, що беруть участь у
формуванні місцевих продовольчих ринків, оптимальним способом для
досягнення продовольчої безпеки в регіоні та вирішення інших
мезоекономічних проблем.
2. Державне регулювання системного розвитку аграрного сектору
економіки регіону слід розглядати як дії виконавчих органів державної влади,
спрямовані на вибіркову підтримку розвитку регіональних економічних
суб'єктів, які є учасниками місцевого продовольчого ринку, з метою
забезпечення продовольчої безпеки регіону. Визначено три можливі контури
державного регулювання системного розвитку аграрного сектора економіки
регіону: державний, регіональний та підсистемний. Особлива увага
приділяється регіональним і підсистемним контурам, які формують віртуальну
основу для реалізації інструментів управління, об'єднаних у такі групи:
юридичні, адміністративні, фіскальні, позабюджетні, інституційні, інституційні
та інфраструктурні та економічні. Це груповання дало змогу синтезувати
адекватні поточній ситуації рекомендації щодо вдосконалення державного
регулювання з урахуванням функціональних можливостей та потенціалу
суб'єктів аграрного сектору економіки регіону, зумовлених видом діяльності,
який вони проявляють.
3. Обґрунтовано проблему державного регулювання системного розвитку
аграрного сектору регіональної економіки, що, в кінцевому підсумку, має
сприяти досягненню продовольчої безпеки регіону за рахунок реалізації
комплексу заходів, спрямованих на забезпечення ефективного паритетного
функціонування структурних елементів аграрної підсистеми, відповідно до
доцільної пропорційності їх присутності в місцевому (регіональному)
продовольчому (агропродовольчому) ринку. Для вирішення цієї проблеми на
рівні абстракції було застосовано структурний підхід, який дозволив визначити
поведінковий тип структури регіональної економіки (позиціонувати суб'єктів
аграрного сектора як підсистему регіональної соціально-економічної системи в
залежності від їх статусно-рольового положення) та виявити перспективні
напрями структурних перетворень з урахуванням потенціалу суб'єктів
регіональної економіки щодо формування та регулювання попиту та пропозиції
агропродовольчих товарів.
4. Методологія державного регулювання аграрного сектора економіки
регіону представлена в цілому як сукупність пізнавального (принципи і
закономірності державного регулювання), технологічного (цілі, завдання,
методи) та ідеологічного аспектів, особливістю яких є виявлення основних
детермінант державного регулювання та їх вивчення у двох проекціях:
загальносистемному плані та плані, що уточнює структурний склад системи
розуміння досліджуваних процесів. Сформульованою в ході дослідження
тезою, яка вплинула на логіку подальших міркувань, стало твердження про
існування двох типів організацій: функціонально орієнтованих (інтегровані
агропромислові формування) і просторово орієнтованих (сільськогосподарські
організації та селянські (фермерські) господарства). Правильне позиціонування
цих організацій дало змогу запропонувати рекомендації щодо їх ефективного
функціонування та взаємодії в напрямку забезпечення системного розвитку
аграрного сектору економіки регіону.
5. Концепція державного регулювання системного розвитку аграрного
сектору економіки регіону (поняття «три точки опори») розкривається такими
положеннями: 1) системний розвиток є результатом ефективного
функціонування організацій, які формують «три точки підтримки» аграрного
сектору економіки регіону: інтегрованих агропромислових формувань;
автономні сільськогосподарські організації; селянські (фермерські)
господарства; 2) площиною, в якій відбувається солідарність суб'єктів, що
формують «три точки опори» аграрного сектора регіональної економіки, є
співпраця, яка сприяє кожному учаснику підвищенню її ефективності; 3)
підвищення ефективності державного регулювання аграрного сектору
економіки регіону досягається шляхом надання цільового управлінського
впливу відповідно до функціональної та статусно-рольової спеціалізації його
учасників; 4) пропорційність функціонування учасників аграрного сектору
регіональної економіки, яка є критерієм його системного розвитку,
встановлюється в результаті багатофакторного аналізу та причинно наслідкового моделювання; 5) практична реалізація державного регулювання
аграрного сектору економіки регіону відбувається через реалізацію
регіональної політики, спрямованої на забезпечення продовольчої безпеки
населення регіону; 6) інституційною умовою ефективного державного
регулювання аграрного сектору економіки регіону є формування регіонального
(місцевого) продовольчого (агропродовольчого) ринку, здатного задовольняти
внутрішні потреби у продовольчих товарах (у тому числі сировині) та
експортувати їх до інших регіонів та країн; 7) стратегічні орієнтири системного
розвитку аграрного сектору економіки регіону мають бути обґрунтовані з
урахуванням впливу рівня використання цифрових технологій; 8) Досягненню
цілей системного розвитку аграрного сектору економіки регіону сприяє
формування нових «просунутих» компетентностей підтримуючих учасників
аграрного сектору економіки регіону.
6. Відповідно до авторської методики регіональний продовольчий
(агропродовольчий) ринок розглядається як інституційне середовище (умова)
системного розвитку аграрного сектору економіки регіону і визначається
наступним визначенням: динамічно розвивається система економічних
відносин і форм товарного обміну за участю економічних агентів, залучених в
єдиний відтворювальний цикл, спрямований на забезпечення населення регіону
високоякісними продовольчими товарами в обсязі, необхідному для
забезпечення продовольчої безпеки. Активність ринкових контрагентів була
врахована при визначенні ідентичності регіональних продовольчих
(агропродовольчих) ринків як об'єктів регулювання. Диференціація
регіональних продовольчих ринків (ринки сирих продовольчих товарів, що
характеризуються однорідністю продукції; ринки відносно однорідної
продукції з низьким ступенем переробки; локальні ринки продовольчих товарів
відносно високого ступеня переробки) стали основою для розробки
перспективних напрямів впровадження інструментів державного регулювання
системного розвитку аграрного сектора економіки регіону з урахуванням
можливостей для вирішення проблеми продовольчої безпеки.
7. Механізм державного регулювання системного розвитку аграрного
сектора регіональної економіки являє собою сукупність станів і процесів, що
активізуються виконавчими органами державної влади в напрямку досягнення
доцільної пропорційності у функціонуванні підтримуючих організацій та інших
груп суб'єктів аграрного сектора регіональної економіки. Особливостями
механізму є: наявність трьох типів зв'язків (інституційні, функціональні,
системоутворюючі); можливість досягнення в результаті її реалізації наступних
ефектів: підвищення рентабельності агропромислового виробництва за рахунок
оптимізації виробничої програми; підвищення щільності господарської
діяльності за рахунок наповнення економічного простору регіону
функціонально і просторово орієнтованими організаціями; досягнення та
стабілізація продовольчої безпеки регіону. Уточнено та скориговано групи
інструментів, які отримали найвищу оцінку (правові, адміністративні,
інституційно-інфраструктурні), що дало змогу розробити рекомендації,
спрямовані на досягнення цілей системного розвитку аграрного сектору
економіки регіону.
8. Удосконалена методика системних перетворень аграрного сектора
економіки регіону доопрацьовує теоретичні положення та містить опис
експериментальних розробок, що здійснюються у трьох площинах:
програмування розвитку агропромислового комплексу регіону; моделювання
параметрів виробництва та споживання харчових продуктів і
сільськогосподарської сировини в регіоні; оптимізація параметрів
функціонування допоміжних організацій. Порівняльні, оціночні та планово прогнозні розрахунки в рамках впровадження методики проводилися з
використанням кластерного, факторного аналізу та інших методик.
9. Розроблено цілісний (організаційно-управлінський та програмний;
нормативно-інформаційний; економічний, фінансовий та інвестиційний)
механізм забезпечення продовольчої безпеки, який імітує структурне розмаїття
намірів та дій виконавчих органів державної влади у напрямку забезпечення
продовольчої безпеки регіону, розкриває зміст відповідної політики. Етапи
розробки та реалізації політики забезпечення продовольчої безпеки регіону
(визначення цілей та завдань розробки політики; збір інформації; анкетування
зацікавлених сторін; стратегічний аналіз; стратегічне цілепокладання;
розрахунок показників та показників розвитку аграрного сектору економіки
регіону; прогнозування на середньострокову та довгострокову перспективу;
управління проєктами в аграрному секторі регіону; реалізація політики;
підтримка реалізації політики забезпечення продовольчої безпеки регіону)
представлені у вигляді процедури, що відрізняється процесним підходом до
виявлення елементів забезпечення продовольчої безпеки в регіоні. The main purpose of the qualification work is the development of theoretical and methodological provisions, as well as appropriate methodological tools and practical recommendations that reveal the state and essence of state regulation of the system development of the agrarian sector of the region's economy. The object of the research is the agrarian sector as a subsystem of the regional socio-economic system, the elements of which are the subjects of the regional economy, differing in functionality, to create conditions for ensuring the food security of the region. The subject of the research is the managerial, organizational and economic relations that arise between the subjects of the regional economy regarding the development and implementation of effective measures of state regulation of the system development of the agrarian sector of the region's economy, aimed at ensuring food security. The scientific novelty of the results of the work consists in: improved: – theoretical and methodological approach to the definition of the essence and place of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region, as follows: to carry out a cognitive analysis of the main ones, what is the meaning of the research process, what allowed the synthesis of the author's definition of the state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region; the emergence of three contours of management mutual relations (state, regional, secondary system), differentiated from the important implementation of the state regional policy, regional economic policy, regional policy; – mechanism of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region with the adjustment of the dynamics and trends of the economic activity of the state; is differentiated by the system of links (functional, system-creating, instrumental); The following advantages are revealed: 1) increasing the profitability of agro-industrial production for the optimization of production programs; 2) increasing the scrupulousness of economic activity for the purpose of replenishing the economic space of the region by functioning and spaciously oriented organizations; 3) access to and stabilization of food security in the region; – methodology of state regulation of the systematic development of the agrarian sector of the region's economy, which is distinguished by its focus on solving the problem of formation and development of the local (regional) food (agri food) market; which consists in the allocation of ideological, cognitive (principles, patterns) and technological (methods, tools) aspects, which made it possible to obtain, convert and present the idea of state regulation as a way to harmonize the goals and objectives of the subjects of the regional economy in the direction of ensuring expediency; the following have been further developed: – the concept of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region, as a result of the implementation of the provisions of integrated agro-industrial formations, agricultural organizations, agricultural (farmer) enterprises as "three points of support" of the agricultural support system and the regional economic system; it is presented by the accumulation of mutual relations of the provisions, which is intended to establish the conduct of regional economic subjects with the adjustment of the prospects for narrowing their interests in the process of realization by supporting organizations of endogenic and exogenic functions, which are directly within the reach of the goals, principles and regulatory ideas of state regulation; – merezhev's transition to the state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region, which will provide for the subsequent and parallel implementation of such approaches: the implementation of the Middle Agricultural Sectoral Development Program and the agricultural economy of the region on the basis of optimization of the provision of land as a factor in the development of agricultural production; determination of optimal parameters of production and production of food products and agricultural production in the region; – a system of recommendations for the development and implementation of the policy of ensuring food security in the region, including the procedure for developing and implementing the policy of ensuring food security, as a result of the accumulation of technologies that are directly related to the organization of effective management of mutual relations between the authorities of the state power and other subjects of the regional economy, which are aimed at achieving the goals and the development of policies; analysis and diagnostics of the regional situation; identification of indicators and indicators of the development of the agricultural sector of the economy of the region and forecasting of the change in the middle of the economy and the future prospects; – tools for the development and forecasting of the effectiveness of the implementation of the food security policy, as a result of the subsequent assessment of actions, which are directly related to the prospects for the satisfaction of the average food supply for food products, the forecast of a change in the level of sufficient food supply and balanced food. In the qualification work: The first section "Theoretical provisions of state regulation of the development of regional economic subsystems" examines the genesis of the problem of State regulation of the development of the agrarian sector of the region's economy. The methods and instruments of state regulation of the system development of the agrarian sector of the region's economy are generalized. The role of regional policy as a means of ensuring the systematic development of the agrarian sector of the region's economy is disclosed. In the second section "Management of the system development of the agrarian sector of the economy" the essence and conditions for the formation of the concept of "three points of support" are disclosed. The principles and regularities of the state regulation of the system development of the agrarian sector of the region's economy are determined. The mechanism of state regulation of the system development of the agrarian sector of the regional economy is substantiated. The third section "Directions of systemic transformations of the agrarian sector of the region's economy" reveals the problems and prospects for the implementation of the program approach in the context of transformation of the structure of the agrarian sector of the region's economy. A mechanism for ensuring food security in the region has been proposed. Tools for the development and implementation of food security policy in the region have been identified and substantiated. Conclusions and suggestions 1. The agrarian sector of the economy of the region is a system with a hierarchical structure, which includes support systems, which is characterized by halous, behavioral, technological and other characteristics. Behavioral (group) type of structure, creation of links between groups of subjects of regional economy, as a prerequisite for its development, which is relevant and of particular importance. Systemic development of the agricultural sector of the economy in the wake of the formation of neo-iberal institutions requiring state regulation. As a result of the systematic development of the agricultural sector of the region's economy, it is possible to ensure the balanced functioning of subjects, which takes the part of the formation of food markets, the optimal way to reach food security in the region and to solve other mesoeconomic problems. 2. The state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region is seen as the work of the main bodies of the state power, directly aimed at the development of regional economic entities, as it is part of the participants of the international food market, with the aim of ensuring the food security of the region. Three possible contours of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region are identified: state, regional and second-system. A special advantage is to be applied to the regional and sub-system contours, which form a virtual basis for the implementation of management tools that are common in the following groups: legal, administrative, physical, budgetary, institutional, institutional and infrastructural and economic. The process of grouping made it possible to synthesize an adequate flow situation of the recommendation to improve the state regulation with the adjustment of functional capabilities and the potential of the subjects of the agricultural sector of the economy of the region, which are affected by the type of activity that it shows. 3. The problem of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the regional economy has been substantiated, so that, in the Kins region, it is possible to achieve the access to the food security of the region for the implementation of the complex of inputs, which are aimed at ensuring the effective parity function of the structural elements of the agrarian support system, up to the target proportion of the presence in the local (regional) food (agro-food) market. In order to solve these problems at the level of abstraction, the structural framework is fixed, which allows for a significant behavioral type of the structure of the regional economy (positivization of the subjects of the agricultural sector as a system of the regional socio-economic system in the deposit of its status-role position) and the development of promising direct structural transformation with the adjustment of the subjects of the regional economy for the formation and regulation of the supply and supply of agricultural products. 4. The methodology of state regulation of the agrarian sector of the economy of the region is presented as a combination of the conceptual (principles and laws of state regulation), technological (goals, regulations, methods) and ideological aspects, especially the manifestations of the main determinants of state regulation and its development in two projects: the state system plan and the plan, which clarify the structural structure of the system and the reasoning of the research processes. In the course of the research, the thesis that was formed on the logic of the present world was the consolidation of two types of organizations: functionally oriented (integrated agro-industrial formation) and spaciously oriented (agricultural organizations and farmers). The correct positioning of these organizations made it possible to provoke the recommendations for its effective functioning and mutual assistance in ensuring the systematic development of the agricultural sector of the economy of the region. 5. The concept of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region (the concept of "three points of support") is distorted by the following provisions: 1) systemic development as a result of the effective functioning of organizations, which forms the "three points of support" of the agricultural sector of the economy of the region: integrated agro industrial formation; autonomous agricultural organizations; peasant (farmer) hospodarstva; 2) the area, in which the solidarity of the subjects is formed, which forms the "three points of support" of the agricultural sector of the regional economy, i.e., as a response to the skin participant's increase in its efficiency; 3) increasing the effectiveness of the state regulation of the agrarian sector of the economy of the region is reached by the way of the goal management of the direct control of the functional and status-role specialization of the participants; 4) the proportion of the functioning of the participants of the agricultural sector to the regional economy, which is a criterion for the next systemic development, will be restored as a result of the bacteriatomic analysis and cause-and-effect modeling; 5) it is practical to implement the state regulation of the agricultural sector of the economy of the region through the implementation of regional policy, directly aimed at ensuring food security for the population of the region; 6) the institutional and effective state regulation of the agrarian sector of the economy of the region is the formation of a regional (miscellaneous) food (agro-food) market, which is able to satisfy domestic consumption in food goods (including the number of countries) and export them to other regions and countries; 7) strategic orientation of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region; 8) Reaching the goals of the systemic development of the agricultural sector of the economy of the region is the formation of new competencies of supporting participants in the agricultural sector of the economy of the region. 6. In accordance with the author's methodology, the regional food (agro-food) market is seen as the institutional middle (umova) of the systematic development of the agricultural sector of the economy of the region and is expected to meet the coming expectations: the system of economic relations and forms of commodity exchange is dynamically developing with the participation of economic agents recruited into a single creative cycle, directing the provision of the population of the region with high-quality food goods in the amount necessary for provision food security. The activity of market counterparties is taken into account when the identity of regional food (agro-food) markets is determined as a regulatory object. Differentiation of regional food markets (markets of other food products, which are characterized by a single level of production; markets of a single product with a low stage of processing; local markets of food goods of a high stage of processing) have become the basis for the development of promising directions for the introduction of tools for the systematic development of the agricultural sector of the economy of the region with the alignment of capabilities to solve the problem of food security. 7. The mechanism of state regulation of the systemic development of the agricultural sector of the regional economy is the accumulation of countries and processes, which are activated by the governing bodies of the state power in order to reach the functioning of supporting organizations and other groups of subjects of the agricultural sector of the regional economy. The features of the mechanism are: the introduction of three types of stars (institutional, functional, system-creating); The ability to reach as a result of the implementation of the coming effects: increasing the profitability of agro-industrial production for optimizing production programs; increasing the sensitivity of the lord's activity for the purpose of replenishing the economic space of the region with functional and spaciously oriented organizations; access and stabilization of food security in the region. The groups of tools that have found the assessment (legal, administrative, institutional-infrastructural) have been clarified and corrected, which made it possible to develop the recommendations, directly to reach the goals of the systemic development of the agricultural sector of the region's economy. 8. The methodology of systematic transformation of the agricultural sector of the economy of the region has been improved to the additional theoretical position and to place the inventory of experimental developments, which are carried out in three areas: the program for the development of the agro-industrial complex of the region; modeling of the parameters of production and production of food products and agricultural production in the region; optimization of the parameters of the functioning of additional organizations. Differential, assessment and planning and forecasting of research within the framework of the introduction of the methodology were carried out with the use of cluster, factor analysis and other methods. 9. A mechanism for ensuring food security has been developed, which is the same structural mechanism for the development of the worlds and actions of the main bodies of the state power in the direct provision of food security in the region, as well as the distortion of the place of the military policy. Stages of development and implementation of the policy of ensuring food security in the region (determination of goals and implementation of policy development; selection of information; questionnaire of assessment of the situation; strategic analysis; strategic goal-setting; development of the agricultural sector of the region; forecasting for the medium and long-term prospects; project management in the agricultural sector of the region; implementation of politics; Implementation of the policy of ensuring food security in the region) is presented at the stage of the procedure, which is carried out by the process of the process before the elements of ensuring food security in the region are revealed. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/61244 |
Использованная литература: | 1. Андрійчук В.Г. Економіка підприємств агропромислового комплексу: підручник. К.: КНЕУ, 2013. 779 с. 2. Андрійчук В.Г. Ефективність діяльності аграрних підприємств: теорія, методика, аналіз: монографія. К.: КНЕУ, 2005. 292 с. 3. Баланюк І.Ф., Мегедин Н.Р. Розвиток організації сільсько господарських підприємств: монографія. Івано-Франківськ: ЛІК, 2012. 387 с. 4. Білецька Н.В. Теоретико-методологічні аспекти державного регулювання аграрного сектору економіки України. Регіональна бізнес економіка та управління. 2014. № 12. С. 26-37. 5. Бойко В.О., Бойко Л.О. Продовольча безпека та ризики для аграрного виробництва під час війни в Україні. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 41. Режим доступу: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-27 6. Бородіна О., Геєць В., Юрчишин В. Соціоекономічна модернізація аграрного сектора України (концептуальні положення). Економіка України.2011. №12. С. 4-14. 7. Бородіна О.М. Науково-прикладні засади реконструктивного розвитку сільського господарства та села в Україні. Економіка і прогнозування.2016. № 4. С. 70-80. 8. Булат М.А. Напрями державної бюджетної підтримки сільського господарства. Економіка АПК. 2010. № 5. С. 46-50. 9. Бурик З.М. Механізм державного регулювання в сфері сталого розвитку. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. №2. Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/ pdf/2_2018/31.pdf 10. Варченко О.М. Зарубіжний досвід державної підтримки сільськогосподарського виробництва та напрями його використання у вітчизняній практиці. Економіка та управління АПК: зб. наук. праць. 2011. Вип. 5(85). С. 11-16. 11. Варшавська Н.Г. Спільна аграрна політика ЄС: генезис, основні цільові орієнтири для України. Економіка і організація управління. 2016. Вип. 2 (22). С. 215-222. 12. Вдовенко Л. Інструменти державної фінансової підтримки аграрного сектора в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 44. Режим доступу: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-82 13. Вольська О.М. Сучасні проблеми регулювання аграрного сектора економіки держави. Таврiйський науковий вiсник. 2020. Вип. 1. С. 17-25. 14. Вольська О.М., Потравка Л.О., Сапельнікова Н.Л. Теоретичні засади державного регулювання аграрного сектора економіки. Економіка та менеджмент. 2019. №2. С. 45-51. 15. Гадзало Я.М., Лузан Ю.Я. Удосконалення державного управління розвитком аграрного сектору економіки та сільських територій України. Економіка АПК. 2020. № 11. С. 6-18. 16. Галанець В.В. Форми та методи державного регулювання агропромислового виробництва. Право та державне управління. 2019. №1(34) Т. 2. С. 33-39. 17. Геєць В.М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку: монографія. К., 2009. 864 с. 18. Гуменюк М.М., Неміш Д.В., Баланюк І.Ф., Шеленко Д.І. Основні чинники ефективного функціонування малого аграрного підприємництва. Вісник аграрної науки. 2021, № 9 (822). C. 80-88. 19. Гуторов А.О. Методичні засади оцінювання рівня сталості розвитку аграрного сектора економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2021. №12. С. 5-11. 20. Гуторов А.О. Розвиток інтеграційних відносин в аграрному секторі економіки : монографія. К.: ТОВ «СІК ГРУП Україна», 2016. 484 с. 21. Гуторов О.І., Гуторова О.О. Методологічні принципи та способи розробки стратегії соціо-еколого-економічного розвитку сільських територій. Аграрні інновації. 2023. № 18. С. 234-240. 22. Гуторов О. І., Гуторова О. О. Методичні засади економічної оцінки інноваційних процесів в агропромисловому комплексі. Global Scientific Trends: Economics and Public Administration. 2024. № 1. С. 5-16. 23. Домбровська С.М., Науменко А.О. Парадигма державного регулювання аграрного сектора в контексті світового досвіду. Теорія та практика державного управління та місцевого самоврядування. 2019. Вип. 1 Режим доступу: http://el-zbirn- du.at.ua/2019_1/16.pdf 24. Еволюція спільної аграрної політики ЄС: наслідки для України. Інститут Економічних досліджень та політичних консультацій. Німецька консультативна група при Уряді України. Режим доступу: http://ier.kiev.ua 25. Кирилов Ю.Є. Розвиток аграрного сектору економіки в умовах глобалізації. Економіка АПК. 2016. № 8. С. 23-30. 26. Коновальчук І.С., Ковальов, В.Г. Особливості державного регулювання та підтримки аграрного сектору економіки України в умовах воєнного стану. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування. 2023. № 5. С. 27-33. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.5.3 27. Копитко В., Копитко О. Підвищення ефективності державного регулювання аграрного сектора АПК у воєнний та післявоєнний період. Економіка та суспільство. 2023. №52. Режим доступу: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-35 28. Кундєєва Г.О. Державне регулювання агропродовольчого ринку: підтримка споживача. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 40. С. 96-102. 29. Латинін М.А. Аграрний сектор економіки України: механізм державного регулювання: монографія. Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ, 2006. 320 с. 30. Латинін М.А. Оцінка рівня державної підтримки аграрного сектора за допомогою конвенційних методів. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e journals/DUTP/2005-1/txts/LATININ.htm 31. Латинін М.А., Харченко Т.О. Результативність функціонування фінансово-економічного механізму державного регулювання сталого розвитку аграрного сектору економіки України. Науковий вісник: Державне управління.2021. Вип. 3(9). С. 68-86. 32. Лісовий А.В. Державне регулювання розвитку сільських територій: монографія. Київ : Дія, 2007. 400 с. 33. Лозинська Т.М., Олексієнко О.В. Зростання ролі держави у формуванні продовольчої безпеки. Наукове забезпечення соціально-економічних і управлінських засад розвитку, правового регулювання, провайдингу екоінновацій та енергоефективних технологій в умовах глобалізації в аграрній і суміжних сферах: кол. моногр.; за ред. Ю.В. Самойлик. Полтава: ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс». 2021. С. 66-79. 34. Лозинська Т.М., Саєнко О.П. Стан державної підтримки аграрного сектора економіки України. Теоретичні та практичні засади забезпечення сталого агровиробництва та соціально-економічного розвитку сільських територій в умовах інноваційної економіки: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 20 травня 2021 р. Харків : ХНАУ. 2021. С. 137-140. Режим доступу: https://knau.kharkov.ua/news/konferency/. 35. Лупенко Ю.О., Гуторов А.О. Виробнича типізація сільськогосподарських товаровиробників України: монографія. Х.: ТОВ «Смугаста типографія», 2016. 240 с. 36. Лупенко Ю.О., Гуторов А.О. Методичні рекомендації з оцінювання рівня інклюзивного розвитку соціуму та сільських територій. Київ: ННЦ «ІАЕ»,2021. 28 с. 37. Мазур І.І., Фесун Ю.А. Світовий досвід господарювання та впровадження інновацій в аграрний сектор економіки. Ефективна економіка.2021. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8663 38. Майстро С.В. Державно-приватне партнерство як інструмент забезпечення сталого соціально-економічного розвитку регіону. Вісник Національного університету цивільного захисту України. Серія : Державне управління. 2016. Вип. 2. С. 243-249. 39. Малиновський В.Я. Державне управління : навчальний посібник. Київ :Атіка, 2003. 576 с. 40. Несененко П.П. Механізми державного регулювання аграрної сфери України. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2022. Вип. 2. С. 178-191. 41. Остапенко С.О. Теоретичні підходи до формування економічних засад державногорегулювання аграрного сектору України. Ефективна економіка. 2021. № 11. Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9586 42. Петруха С.В. Державне антикризове регулювання аграрного сектору економіки України : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 521 с. 43. Підприємницька діяльність в аграрній сфері економіки: монографія / [Ю.О. Лупенко, М.Й. Малік, О.Г. Шпикуляк та ін.]; за ред. М.Й. Маліка. Київ: ННЦ «ІАЕ», 2023. 208 с. 44. Поперечний С.І., Саламін О.С. Актуальні проблеми державного регулювання сільського господарства України. Підприємництво та інновації.2020. №11-1. С. 107-112. 45. Про державну підтримку сільського господарства: України.Закон України. Режим доступу:: http://zakon2.rada.gov.ua 46. Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки: Постанова КМУ №695 від 05.08.2020 р. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text 47. Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року: Постанова КМУ №179 від 03.03.2021 р. Режим доступу:https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179 48. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року: Указ Президента від 30.09.2019 р. №722/2019 Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text 49. Пронько Л.М., Кулик Н.М. Напрями реалізації державної підтримки аграрного сектора економіки в ринкових умовах господарювання. Економіка. Фінанси. Менеджмент : актуальні питання науки і практики. 2019. Вип. 1. С. 23-32. 50. Розвиток сільськогосподарської кооперації в умовах воєнного стану та післявоєнної відбудови аграрної економіки: монографія. / [М.Й. Малік, Ю.О. Лупенко, О.Г. Шпикуляк]; за ред. М.Й. Маліка. К: ННЦ „ІАЕ”, 2023. 194 с. 51. Сас Л.С., Матковський П.Є. Роль та місце державної підтримки сільськогосподарських підприємств в умовах технологічного оновлення виробництва та модернізації економіки. Вісник Прикарпатського університету.Серія “Економіка”. 2019. Вип. 14. С. 86-91. 52. Світові моделі підтримки сільського господарства Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2012230-svitovi-modeli-pidtrimki silskogogospodarstva.html 53. Стегней М.І. Екологічні пріоритети розвитку сільських територій.Економіка та держава. 2015. № 5. С. 17-21. 54. Харченко Т. Імплементація європейських практик сталого розвитку в систему державного регулювання розвитку аграрного сектора України. MODERN ASPECTS OF SCIENCE. 14-th volume of the international collective monograph. 2021. С. 378-390. 55. Харченко Т.О. Державне регулювання сталого розвитку аграрного сектора економіки України: теоретико-методологічні підходи: монографія. Суми: видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2023. 360 с. 56. Черкаска В.В. Формування системи державного регулювання агропромислового виробництва регіону. Державне управління : удосконалення та розвиток. 2018. № 2. Режим доступу:http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/26.pdf 57. Шеленко Д., Дюк А., Мацола М. Державне регулювання розвитку аграрного підприємництва в умовах системних безпекових викликів. Економіка та суспільство. 2023. № 56. Режим доступу: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-67 58. Шеленко Д.І. Деякі аспекти науково-методологічного забезпечення пореформеного розвитку сільського господарства. Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. праць. Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. Вип.197: У 5 т. Т.ІІ. С. 269-273. 59. Шеленко Д.І. Організаційно-правові форми сільськогосподарських підприємств в економічному вимірі: монографыя. Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2019. 476 с. 60. Шеленко Д.І., Баланюк І.Ф., Баланюк В.С. Cоціальний капітал у розвитку соціального підприємництва. Економіка АПК. 2021. № 11. С. 44-53. 61. Шпикуляк О.Г. Інституціональні аспекти регулювання аграрного ринку. Економіка АПК. 2008. № 5. С. 114-121. 62. Шульга О.А. Розвиток аграрних відносин та їх регулювання у розвинених країнах світу в умовах постіндустріальної трансформації економічних систем. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 24 (1). С. 63-70 |
Располагается в коллекциях: | 281 – "Публічне управління та адміністрування" (Магістри) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
2024_М_44_2_281z-23m-01_ Savchenko_ V_O.pdf Restricted Access | 2.07 MB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть Запрос копии |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.