Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6052
Title: Інформаційно-комерційний простір повсякденної культури
Other Titles: Information and commercial space of everyday culture
Authors: Біленька, І. Г.
Keywords: повсякденна культура;інформаційне суспільство;комерційно маркований простір споживання;інформаційно-комунікативні технології;інформаційні потоки;знаковість;текстуальність;діалог;повседневная культура;информационное общество;коммерчески маркированное пространство потребления;информационно-коммуникативные технологии;информационные потоки;знаковость;текстуальность;диалог;everyday culture;information society;commercially marked space of consumption;information and communication technologies;information flows;symbolic;textuality and dialogue
Issue Date: 2015
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Біленька І. Г. Інформаційно-комерційний простір повсякденної культури. Філософія спілкування: Філософія, Психологія, Соціальна комунікація. 2015. № 8. С. 102-108.
Series/Report no.: Філософія спілкування: Філософія. Психологія. Соціальна комунікація;№ 8
Abstract: Аналізуються особливості проявів культури повсякденності і її впливу на світосприйняття сучасної людини. Обґрунтовується думка стосовно збільшення швидкості передачі інформації в сучасному суспільстві та її значення для різних сфер життєдіяльності людини, що зв’язано з переходом культури в нову фазу інформаційного прискорення. Показано як засоби масової комунікації неоднозначно впливають на культуру повсякденності, з одного боку сприяють поширенню в суспільстві соціокультурних інновацій, створює додаткові зручності і комфорт в повсякденному житті, а з другого технічні засоби відтворення та інформаційні аспекти життя людей у значній мірі руйнують культурні традиції, знижуючи значущість ідеї і явища культури до рівня масового споживатства, тим самим нівелюючи культурні цінності у світосприйнятті людини.
Анализируются особенности проявлений культуры повседневности и ее влияния на мировосприятие современного человека. Обосновывается мнение относительно увеличения скорости передачи информации в современном обществе и его значение для различных сфер жизнедеятельности человека, что связано с переходом культуры в новую фазу информационного ускорения. Показано как средства массовой коммуникации неоднозначно влияют на культуру повседневности, с одной стороны способствуют распространению в обществе социокультурных инноваций, создает дополнительные удобства и комфорт в повседневной жизни, а с другой технические средства воспроизведения и информационные аспекты жизни людей в значительной степени разрушают культурные традиции, снижая значимость идеи и явления культуры до уровня массового потребительства, тем самым нивелируя культурные ценности мировосприятия человека.
The article analyzes the peculiarities of everyday culture and its influence on the perception of the world by a modern person. An opinion as for increasing of the speed of information transfer in modern society and its importance for the various areas of human activity that is connected with the transition of culture into a new phase of informational acceleration is substantiated. It is shown how the means of mass communication have ambiguous impact on the culture of everyday life, on the one hand they promote the spread of social and cultural innovation in a society, create additional convenience and comfort in everyday life, and on the other hand technical means of reproduction and informational aspects of people’s life are destroying cultural traditions largely, reducing the importance of ideas and cultural phenomena to the level of mass consumption, thereby leveling the cultural values of the human’s perception of the world.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6052
ISSN: 978-617-619-144-5
Appears in Collections:№ 8

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Filosofia spilkuvannia filosofiia psykholohiia sotsialna komunikatsiia_2015_8_102-108.pdf843.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.