Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57224
Название: Управління ризикостійкістю підприємств роздрібної торгівлі: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософії: 051 – Економіка
Другие названия: Risk Resilience Management of Retailers
Авторы: Усова, Марина Олексіївна
Научный руководитель: Гросул, Вікторія Анатоліївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Ключевые слова: ризик;ризикостійкість;підприємство;роздрібна торгівля;управління;зовнішні ризики;внутрішні ризики;рівень ризикостійкості;зрілість системи управління;ризик-компетенції;стратегія управління ризикостійкістю;risk;risk resilience;enterprise;retail trade;management;external risks;internal risks;risk resilience level;management system maturity;risk competencies;risk resilience management strategy
Дата публикации: 2024
Издательство: Харків: ДБТУ
Библиографическое описание: Усова М. О. Управління ризикостійкістю підприємств роздрібної торгівлі: дис. … д-ра філософії: 051 – Економіка; наук. кер. В. А. Гросул. Харків: ДБТУ, 2024. 278 с.
Краткий осмотр (реферат): Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню теоретичних і методичних положень, розробці науково-практичних рекомендацій щодо управління ризикостійкістю підприємств роздрібної торгівлі. На основі дослідження етимології та еволюції управління ризиками, узагальнення існуючих підходів до трактування поняття «ризик», розроблено семантичне поле градації ознак ризику та запропоновано авторське бачення його змісту як об’єктивно-суб’єктивної економічної категорії, відповідно до якого ризик є наслідком неоднозначної ситуації та одним з головних джерел додаткового підприємницького прибутку, має ймовірнісний характер походження негативної, нейтральної або позитивної події. За результатами здійсненого контент-аналіз існуючих трактувань сутності поняття «ризикостійкість» в сучасній економічній літературі сформульовано авторське бачення її змісту як внутрішньої властивості системи управління ризиками, яка сприяє забезпеченню цільового рівня результативності діяльності підприємства роздрібної торгівлі при різних впливах широкого спектру зовнішніх і внутрішніх чинників. Обґрунтовано, що управління ризиками є цілеспрямованою, послідовною реалізацією функцій планування, організації, контролю, мотивації та координації діяльності щодо своєчасної ідентифікації, діагностики, попередження, а також проведення превентивних заходів з метою досягнення стратегічних цілей розвитку підприємства роздрібної торгівлі. Для аргументованого визначення основних аспектів процесу управління ризикостійкістю на підприємстві роздрібної торгівлі здійснено систематизацію основних критеріальних ознак та введено додаткову: за сферами впливу на діяльність. Приймаючи до уваги сучасні тенденції цифрової трансформації економічних процесів, аргументовано необхідність використання сучасних інформаційних систем для управління ризиками. Систематизовано та охарактеризовано програмні продукти за сферами діяльності підприємства роздрібної торгівлі (програми для збору та обліку інформації про зовнішнє середовище підприємства; програми для збору та обліку інформації про внутрішнє середовище; програмні продукти щодо статистичних досліджень; аналітичні програмні продукти із функціями прогнозування; аналітичні програмні продукти для аналізу продажів; програмні продукти управління ризиками). Розроблено інтегровану модель інформаційної системи управління ризиками. Спираючись на необхідність цілеспрямованого управління та активного реагування на різноманітні ризикові ситуації, удосконалено концептуальний підхід до управління ризикостійкістю підприємства роздрібної торгівлі, який, на відміну від існуючих, базується на: парадигмі, законах, цілях, завданнях, принципах, функціях, категоріях та методології управління ризиками, стратегічно орієнтований на розробку ефективних управлінських рішень та вибір оптимальної стратегії управління ризикостійкістю в умовах невизначеності. За результатами аналітичної оцінки основних тенденцій розвитку роздрібних підприємств України за 2021-2023 рр. встановлено, що військові події в Україні сформували складне середовище, в якому спектр ризиків розширюється. У ході проведеного статистичного аналізу встановлено, що, не дивлячись на повномасштабну військову агресію російської федерації на території України та безпрецедентні виклики, вітчизняний роздрібний сектор проявляє надзвичайну стійкість, а оборот роздрібної торгівлі має позитивну тенденцію до зростання. З метою забезпечення комплексності оцінки удосконалено науково методичний підхід до оцінки впливу зовнішніх ризиків на діяльність підприємств роздрібної торгівлі, який, на відміну від існуючих, заснований на методі латентно-структурного аналізу, інтегрує локальні комплексні оцінки ризиків макросередовища та мікросередовища та дозволяє визначити силу впливу зовнішніх ризиків, що сприяє прийняттю максимально обґрунтованих управлінських рішень щодо нівелювання наслідків настання ризикових подій. Для аргументованого розв’язання проблеми оцінки реальних можливостей реагування на ризикові ситуації, сформовано реєстр внутрішніх ризиків та на основі кількісної оцінки рівня та ймовірності прояву внутрішніх ризиків побудовано серію матриць RISK-навігатора, яка включає чотири сегменти: react (вплинути); inactivate (почати захисні дії); safeguard (попередити); keepdown (нейтралізувати). Спираючись на необхідність обґрунтованого визначення стратегічних напрямків цілеспрямованого управління ризиками з урахуванням змін внутрішнього середовища розроблено науково-методичний підхід до оцінки внутрішніх ризиків підприємств роздрібної торгівлі, який, на відміну від існуючих, ґрунтується на системі багатокритеріальних оцінок дев’яти груп внутрішніх ризиків (інформаційних, ресурсних, організаційних, товарних, цінових, збутових, логістичних, комунікаційних, кадрових). З огляду на необхідність збереження стійкості розвитку при різних впливах ризику розроблено науково-методичний підхід до інтегральної оцінки рівня ризикостійкості підприємств роздрібної торгівлі, який, на відміну від існуючих, передбачає розрахунок інтегрального показника ризикостійкості підприємства роздрібної торгівлі, сформованого на основі комплексних оцінок зовнішніх та внутрішніх ризиків, інтерпретація якого дозволяє забезпечити своєчасну реакцію підприємства роздрібної торгівлі на ризикові ситуації в умовах обмеженості часу на прийняття управлінських рішень. З метою вирішення завдань стратегічного управління ризикостійкістю підприємства роздрібної торгівлі, розроблено інтегровану функціональну модель інформаційно-аналітичної підтримки прийняття рішень з управління ризикостійкістю підприємства роздрібної торгівлі, яка, на відміну від існуючих, забезпечує поетапну логічну реалізацію основних етапів процесу управління ризиками підприємства роздрібної торгівлі (ідентифікація, діагностика, регулювання) на основі використання альтернативних програмних продуктів, систем цифрової аналітики та інформаційних платформ взаємодії у цифровому середовищі. З метою визначення оптимальної моделі стратегічного розвитку підприємства роздрібної торгівлі в умовах змін та ризику, розроблено економіко математичну модель стратегічного розвитку підприємства роздрібної торгівлі на основі теорії матричних ігор, яка заснована на використанні двох параметрів матриці - видів предметних стратегічних змін та рівня ризикових ситуацій, що виступають базисом в обґрунтуванні трансформаційних змін моделі стратегічного розвитку підприємств роздрібної торгівлі на основі критеріїв прийняття рішень та методів лінійного програмування. Для аргументованого вибору стратегічних напрямків стратегічного управління ризикостійкістю та розробки практичних рекомендації щодо їх реалізації розроблено структурно-логічну модель управління ризикостійкістю підприємства роздрібної торгівлі, яка, на відміну від існуючих розробок, передбачає врахування рівня ризикостійкості, рівня зрілості системи управління ризикостійкістю та рівня розвитку компетенцій ризик-менеджерів, та дозволяє на основі порівняння можливих стратегічних альтернатив визначити оптимальний тип стратегії управління ризикостійкістю (ескалації, компенсаційна, імпульсивна, інтегрована)
The dissertation is devoted to the scientific substantiation of theoretical and methodological provisions, and the development of scientific and practical recommendations for risk resilience management of retail enterprises. Based on the study of the etymology and evolution of risk management, and generalization of existing approaches to interpreting the concept of "risk", a semantic field of risk attribute gradation has been developed, and the author’s vision of its content as an objective-subjective economic category has been proposed. According to this vision, risk is a consequence of an ambiguous situation and one of the main sources of additional entrepreneurial profit, having a probabilistic nature of the origin of negative, neutral, or positive events. Based on the content analysis of existing interpretations of the essence of "risk resilience" in modern economic literature, the author’s vision of its content has been formulated as an internal property of the risk management system, which contributes to ensuring the target level of performance of a retail enterprise under various influences of a wide range of external and internal factors. It is substantiated that risk management is a purposeful, consistent implementation of the functions of planning, organization, control, motivation, and coordination of activities for timely identification, diagnosis, prevention, and preventive measures to achieve the strategic development goals of a retail enterprise. To determine the main aspects of the risk resilience management process in a retail enterprise, the main criteria have been systematized, and an additional one has been introduced: by areas of influence on activities. Taking into account current trends in the digital transformation of economic processes, the necessity of using modern information systems for risk management has been argued. Software products have been systematized and characterized by areas of retail enterprise activity (programs for collecting and accounting information about the enterprise’s external environment; programs for collecting and accounting information about the internal environment; software products for statistical research; analytical software products with forecasting functions; analytical software products for sales analysis; risk management software products). An integrated model of the risk management information system has been developed. Based on the need for targeted management and active response to various risk situations, a conceptual approach to risk resilience management of a retail enterprise has been improved. This approach, unlike existing ones, is based on the paradigm, laws, goals, objectives, principles, functions, categories, and methodology of risk management, strategically oriented towards developing effective management decisions and choosing an optimal risk resilience management strategy under uncertainty. The analytical assessment of the main development trends of retail enterprises in Ukraine for 2021-2023 has shown that military events in Ukraine have created a complex environment where the spectrum of risks is expanding. Statistical analysis has established that, despite the full-scale military aggression of the Russian Federation on the territory of Ukraine and unprecedented challenges, the domestic retail sector shows extraordinary resilience, and retail turnover has a positive growth trend. To ensure a comprehensive assessment, a scientific and methodological approach to assessing the impact of external risks on retail enterprises has been improved. This approach is based on the method of latent structural analysis, which integrates local comprehensive assessments of macro-environment and micro environment risks, allowing to determine the strength of external risks’ impact, which contributes to making maximally informed management decisions to mitigate the consequences of risk events. To address the problem of assessing real capabilities to respond to risk situations, a register of internal risks has been formed. Based on the quantitative assessment of the level and probability of internal risks manifestation, a series of RISK-navigator matrices has been constructed, which includes four segments: react, inactivate, safeguard, and keepdown. Based on the need for a well-founded determination of strategic directions for targeted risk management, considering changes in the internal environment, a scientific and methodological approach to assessing internal risks of retail enterprises has been developed. Unlike existing approaches, this one is based on a system of multi-criteria assessments of nine groups of internal risks (informational, resource, organizational, product, price, sales, logistics, communication, personnel). Given the need to maintain the sustainability of development under various risk impacts, a scientific and methodological approach to the integrated assessment of the risk resilience level of retail enterprises has been developed. Unlike existing approaches, this one provides for the calculation of an integrated risk resilience indicator for retail trade enterprises, formed on the basis of comprehensive assessments of external and internal risks. The interpretation of this indicator allows for a timely response by retail trade enterprises to risk situations under conditions of limited time for making managerial decisions. To address the tasks of strategic risk resilience management in retail enterprises, an integrated functional model of information and analytical support for decision making on risk resilience management of retail enterprises has been developed. Unlike existing models, this one ensures a step-by-step logical implementation of the main stages of the risk management process for retail enterprises (identification, diagnosis, regulation) based on the use of alternative software products, digital analytics systems, and information platforms for interaction in the digital environment. To determine the optimal model of strategic development for a retail enterprise under conditions of change and risk, an economic-mathematical model of strategic development for a retail enterprise has been developed based on the theory of matrix games. This model is founded on the use of two matrix parameters - types of subject strategic changes and the level of risk situations, which serve as a basis for justifying transformational changes in the strategic development model of retail enterprises based on decision-making criteria and linear programming methods. For a well-argued selection of strategic directions in risk resilience management and the development of practical recommendations for their implementation, a structural-logical model of risk resilience management for a retail enterprise has been developed. Unlike existing developments, this model takes into account the level of risk resilience, the maturity level of the risk resilience management system, and the level of development of risk managers’ competencies. It allows, based on a comparison of possible strategic alternatives, to determine the optimal type of risk resilience management strategy (escalation, compensatory, impulsive, integrated).
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57224
Располагается в коллекциях:051 – Економіка дис.

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
usova-dysert-24.pdf4.43 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.