Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/55132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКондрат, Олександр Борисович-
dc.date.accessioned2024-06-20T14:32:10Z-
dc.date.available2024-06-20T14:32:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationКондрат О. Б. Застосування штучного інтелекту в менеджменті інновацій. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. № 2. С. 109-115.uk_UA
dc.identifier.issn2524-0455-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/55132-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню впровадження штучного інтелекту в встановлена сутність поняття «штучний інтелект», описані головні фактори необхідності впровадження його в сучасну систему управління. Проаналізовані та структуровані основні виклики та ризики, з якими можуть стикнутися менеджери компаній в процесі застосування штучного інтелекту в процесі інноваційного управління підприємством. Наведено перелік позитивних та негативних сторін від впровадження штучного інтелекту в діяльність компаній. Досліджена тенденція використання провідними компаніями світу штучного інтелекту та найпоширеніші способи його використання. Описано процес впровадження штучного інтелекту в менеджменті підприємства.uk_UA
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) is attracting more and more of society's attention in various spheres of activity. His is a set of information technologies combined into a complex system that, using information processing algorithms as well as scientific research methods, forms a model capable of performing complex tasks, obtaining, or independently creating information, knowledge bases, and decisionmaking models in the process of work, and determining the methodology and strategy for achieving specified goals. The advantages of AI over humans are indisputable. However, the question of all the possibilities of Al, problems associated with its introduction into the enterprise management system, and risks, which, in turn, can negatively affect the economic condition of countries and the world, remains under-researched. In this regard, it is essential to correctly assess both positive and negative aspects of Al implementation in innovation management. Artificial intelligence (Al) is an emerging technology that has been widely used in the field of innovation management. However, in the era of mass digitization, the appearance of Al contributes to "facilitation training" by unscrupulous methods. To effectively use the potential of Al in innovation management, companies must solve several technical, organizational, and ethical challenges. In addition, it is worth keeping in mind the challenges in implementing Al systems, which innovation management faces in connection with the technology itself, the people entrusted with its implementation, and the relationship between the technology and the person. This article suggests the five stages necessary for the most successful application of artificial intelligence in the company's economic activity. The first stage involves defining clear goals for the application of artificial intelligence in the company's activities that correspond to its mission; the second is the selection of technical support that best matches the company's characteristics; the third is the selection of personnel with appropriate competencies and skills to work with artificial intelligence, at the fourth stage, the introduction of artificial intelligence into business activities takes place, it requires an understanding of the potential risks arising in the implementation process and the development of a plan of measures to prevent and eliminate potential adverse impacts; the fifth stage-monitoring the effectiveness of the introduction of artificial intelligence and the effectiveness of changes in the company's business activities.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківuk_UA
dc.relation.ispartofseriesАктуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 2-
dc.subjectштучний інтелектuk_UA
dc.subjectменеджментuk_UA
dc.subjectпідприємствоuk_UA
dc.subjectуправлінняuk_UA
dc.subjectвпровадження штучного інтелектуuk_UA
dc.subjectartificial intelligenceuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectenterpriseuk_UA
dc.subjectintroduction of artificial intelligenceuk_UA
dc.titleЗастосування штучного інтелекту в менеджменті інноваційuk_UA
dc.title.alternativeApplication of artificial intelligence in innovation managementuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2024_2_22.pdf305.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.