Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54665
Назва: Удосконалення системи інформаційногозабезпечення внутрішнього аудиту товарних запасів у ритейлі
Інші назви: Improvement of the internal audit information system inventory in retail
Автори: Акімова, Н. С.
Наумова, Т. А.
Кирильєва, Л. О.
Ключові слова: роздрібна торгівля;товарні запаси;мережевий ритейл;внутрішній аудит;модель;retail;inventory;retail chain;internal audit;model
Дата публікації: 2024
Видавництво: Харків: ДБТУ
Бібліографічний опис: Акімова Н. С., Наумова Т. А., Кирильєва Л. О. Удосконалення системи інформаційногозабезпечення внутрішнього аудиту товарних запасів у ритейлі. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг : зб. наукових праць. Харків: ДБТУ, 2024. Вип. 1 (35). С. 6-18
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто підходи до формування системи інформаційного забезпечення внутрішнього аудиту товарних запасів у ритейлі. Визначено, що провідне місце в структурі організації внутрішнього аудиту товарних запасів ритейлу належить раціональній побудові його апарату та оптимальному застосуванню його організаційних форм. Доведено необхідність створення служби внутрішнього аудиту у мережевому ритейлі. Розроблено концептуальну модель внутрішнього аудиту в структурі інформаційного сервісу ритейлу
The article considers approaches to the formation of a system of information support for internal audit of inventories in retail. The process of ensuring internal audit in the network retail is researched, taking into account the peculiarities of the development of its activities. It is determined that the leading place in the structure of the organization of internal audit of retail inventories belongs to the rational construction of its apparatus and the optimal use of its organizational forms. The absence of an independent internal audit department in the network retail leads to an incorrect determination by the accounting service of the financial result of the activities of individual retail units. The article proves the need to create an internal audit service in the network retail, which is necessary to identify internal reserves of retail, determine the priority directions of its development, risk assessment, and management based on the use of the knowledge and experience of its specialists, which ensures an increase in the financial stability and competitiveness of network retail. In accordance with the identified priorities of internal audit in the field of network retail, the components of its conceptual model and interrelationships with such elements of the information service of enterprises as accounting and financial services are allocated, which contributed to the development of practical recommendations for determining the level of organization of the internal audit system in accordance with the types of network retail. A conceptual model of internal audit in the structure of the retail information service is proposed. In the proposed model, the management audit functions are assigned to the accounting staff, which is responsible for recording and controlling business transactions at the place of their implementation, in fact, in the segments. The information generated by the management audit system is processed by the financial audit system, which provides information support for the financial department. Based on the recommendations and conclusions of the internal audit system, the financial department prepares cash flow budgets by segments and organizes management impact to improve the quality of services and maintenance in the retail chain
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54665
Розташовується у зібраннях:Випуск 1 (35)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
zb-npr-econ-strat-01-2024-6-18.pdf255.41 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.