Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54538
Title: | Методологія управління інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра. екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Other Titles: | Methodology of management of innovative business development in digital economy |
Authors: | Гринько, Павло Леонідович |
metadata.dc.contributor.advisor: | Пічугіна, Тетяна Сергіївна |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Харківський державний університет харчування та торгівлі |
Keywords: | інноваційний розвиток;управління;бізнес;цифрова економіка;трансформація бізнесу;цифровізація;моделювання;інноваційна культура;інноваційна організація;innovative development;management;digital economy;business;innovative organization;digitalization;innovative culture;innovative activity of the organization;investment attractiveness |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Харків |
Citation: | Гринько П. Л. Методологія управління інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Пічугіна Т. С. Харків, 2020. 40 с. |
Abstract: | Дисертацію присвячено вирішенню актуальної наукової проблеми
теоретико-методологічного і практичного забезпечення управління
інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки, що значно
розширює рамки відповідних інноваційних змін, обґрунтовує інструментарій
трансформації бізнес-моделей та удосконалення системи управління
торговельними організаціями України. У роботі визначено вплив трансформації
сучасних світових соціально-економічних процесів на методологію управління
інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки. Розкрито
значущість інновацій на підвищення ефективності бізнесу та розроблено
концепцію інноватизації. Уточнено змістовне наповнення основних
термінологічних визначень у вигляді термінологічного тезаурусу, серед яких:
«цифрова економіка», «управління», «інноватизація», «інноваційний розвиток»,
«інформатизація», «підприємництво», «бізнес», «організація», «цифровізація», «інтелектуальний капітал», «інноваційна культура», «ризик інноваційної
організації», «аутсорсинг» тощо. Визначено вплив інституційно організаційного середовища на інноваційний розвиток бізнесу в Україні.
Обґрунтовано авторський методологічний підхід до формування
концептуальних основ цифрової економіки. Розроблено принципи та дорожню
карту цифрової трансформації бізнесу. Запропоновано теоретико-методологічні
підходи до моделювання інформаційно-технологічної архітектури організації.
Розроблено теоретико-методологічні підходи до визначення формальних ознак
інноваційної організації в умовах становлення цифрової економіки. Визначено
вплив інтелектуального потенціалу та інноваційної культури на інноваційний
розвиток організації в умовах цифрової економіки. Розкрито особливості та
методологічні підходи до управління ризиками в інноваційній організації.
Систематизовано чинники, які генерують в управлінській інформації та
ідентифікують умови, що сприяють (перешкоджають) реалізації інновацій.
Рекомендовано моделі імплементації розроблених теоретико-методологічних
концепцій в систему управління організацією на прикладі механізмів
аутсорсингу та Інтернет-торгівлі та проведено аналіз інноваційної активності
торговельних організацій в умовах цифрової економіки. The dissertation is devoted to the solution of the actual scientific problem of theoretical-methodological and practical management of innovative business development in the digital economy, which significantly expands the scope of relevant innovative changes, substantiates the tools of transformation of business models and improving the management system of trade organizations in Ukraine. The main modern economic problems of theory and practice that have left the most significant impact on the development of the world economy are revealed and it is determined that the knowledge-based economy under the influence of globalization and new computer technologies, including the Internet, has become a new economy - digital and is a symbiosis of three economies: financial, global and informational. The general concept of «innovation» in the digital economy is developed, which is based on the development of knowledge society taking into account the laws, values, processes of transformation and integration in the globalization of information technology space and digitalization for accelerated business development. A study of the impact of institutional and organizational environment on improving business efficiency in the digital economy of modern economy. Theoretical analysis of the content of conceptual categories in the form of a terminological thesaurus, including: «digital economy», «innovation», «innovative development», «informatization», «strategy», «entrepreneurship», «business», «organization», «information infrastructure», «digitalization», «Digital-strategy», «intellectual capital», «innovation culture», «risk of innovation organization», «outsourcing», etc., which are based on the concept of priority of innovative development in digital economy, which allows to substantiate the model of effective organization business methods and mechanisms of institutional design and its digitization. The author's methodological approach to research and formation of conceptual bases of digital economy is substantiated and recommended on the basis of definition of its paradigm, characteristic features, basic categories (principles, mechanisms, methods, tools), positive and negative consequences that promoted definition of digital economy as new economy. The model of architecture of information infrastructure of the organization in the digital economy is offered, the theoretical and methodological approaches on modeling of informatization of management which cover problems of sequence of the description of each separate aspect of system of management of the organization in coordination with all others on the basis of realization of information management are considered from the following basic stages: modeling of architecture of the organization, modeling of information infrastructure and formation of Digital strategy. One of the main factors in the success of an organization in the digital economy is the effective use of its intellectual capital. The structure of the intellectual capital of the organization in the conditions of digital economy which is based on interaction of human, organizational-structural, client, innovative, resource, consumer and digital capitals of the organization is recommended. The directions of transformation of the components of the organization's management system in digital business were conceptually outlined and it was proposed to add to management technologies a specific block «Instrumental Methodology of Digital Economy» (IMDE), which leads to combining innovative ideas with real measures of their practical implementation in digital economy. The directions of introduction of innovative culture which is a basis of innovative development of the organization and depends on a creative component of process of generation of innovations and intellectual potential were established. Theoretical and methodological approaches to the formation of a system of formal features of an innovative organization. A system of factors that generate management information and identify the conditions that promote or, conversely, hinder the implementation of innovations on the selected theoretical and methodological approaches to the system of formal features of the innovation organization has been developed. The algorithm of sequence of estimation of a level of innovative activity of the organization has been offered. The model of implementation of outsourcing in the activities of organizations is recommended, which contributes to the internal transformation of services, which aims to stabilize operational activities, create conditions for business continuity, as well as the development of internal team and resources. Methodological approaches to the organization of Internet commerce are proposed, the characteristic features of which are that its commercial functions are performed virtually through the Internet environment, which, in turn, allows trading activities for both trade organizations and individuals in the global space, which significantly expands the boundaries of access to goods and services, promotes integration with the international market and ensures the growth of competitive advantages. A methodology for assessing the level of innovation activity of trade organizations in a digital economy has been developed, which not only improves the efficiency of the innovation development management system, but also influences investors' decisions on investing in organizations. This methodological approach has been tested on the materials of practical activities of trade organizations, which are one of the most popular among consumers of Kharkiv regional trade networks and which currently carry out multi-channel trade. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54538 |
Appears in Collections: | 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
08.00.04_Grinko.pdf | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.