Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/53295
Title: Системи управління тиском повітря в шинах транспортних засобів: їх конструктивні та функціональні особливості
Other Titles: Системы управления давления воздуха в шинах транспортных средств: их конструктивные и функциональные особенности
Air pressure control systems in vehicle tires: their constructional and functional features
Authors: Просяк, О. Л.
Keywords: шина;колесо;тиск;керування;система;патент;шина;колесо;давление;управления;система;патент;tire;wheel;pressure;control;system;patent
Issue Date: 2022
Publisher: Харків
Citation: Просяк О. Л. Системи управління тиском повітря в шинах транспортних засобів: їх конструктивні та функціональні особливості. Інженерія природокористування. 2022. № 1 (23). С. 92-98.
Series/Report no.: Інженерія природокористування;№ 1 (23)
Abstract: У статті проведений аналіз систем управління тиском в шинах транспортних засобів, що захищені патентами, виробляються провідними виробниками цих систем, мають унікальні конструктивні особливості. Проведений аналіз дозволяє визнати перспективність створення систем, орієнтованих на використання цифрових технологій, які забезпечують автоматичний моніторинг і регулювання тиску, автоматичне виявлення пошкоджених шин, можливість віддаленого доступу до системи. Виявлені конструктивні особливості дозволили визначити напрямки вдосконалення системи керування тиском в шинах автомобіля.
В статье проведен анализ систем управления давлением в шинах транспортных средств, защищенных патентами, производятся ведущими производителями этих систем, имеют уникальные кон-структивные особенности. Проведенный анализ позволяет признать перспективность создания си-стем, ориентированных на использование цифровых технологий, обеспечивающих автоматический мониторинг и регулирование давления, автоматическое обнаружение поврежденных шин, возмож-ность удаленного доступа к системе. Обнаруженные конструктивные особенности позволили опре-делить направления совершенствования системы управления давлением в шинах автомобиля.
Problem. The development and improvement of tire pressure and control systems in car tires is important because the tire pressure recommended by the developer plays a key role in the formation of the contact zone with the road surface. In accordance with the set goal, the analysis of tire pressure control systems of vehicles pro-tected by patents, manufactured by leading manufacturers of these systems, have unique design features. It is noted that over the past decade, many research organizations and teams of scientists have paid considerable attention to improving the design of tire pressure management systems, among which are: - devices for centralized control of tire pressure, by means of which the air pressure in the tires can change during the movement of the car depending on road conditions; - devices for decentralized control of tire pressure allow to maintain the air pressure in each wheel separately depending on the load on the wheels and the conditions of interaction of the de-formed wheel with the ground. At the same time, the presence of a large number of patents and designs of such systems re-quires some systematization, studying the problem of installing these systems on domestic cars. Methodology. The aim of the article is to analyze the pressure control systems in the tires of vehi-cles, the study of their design features and functionality. To achieve this goal used a systematic approach to the analysis of this problem methods, methods of analysis of patents and designs of these systems, the method of classification, the method of generalization. Results. The analysis allows us to recognize the prospects for the creation of systems focused on the use of digital tech-nologies that provide automatic monitoring and regulation of pressure, automatic detection of damaged tires, the possibility of remote access to the system. Originality. The scientific novelty of the article is determined by the fact that it systematizes the data on the designs of the studied sys-tems, identifies points that need improvement. Practical value. The research allowed to determine the directions of improvement of pressure control systems in truck tires, what is the practical sig-nificance of this article.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/53295
ISSN: 2311-1828
Appears in Collections:№ 1 (23)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf368.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.