Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПавленко, В. М.-
dc.date.accessioned2022-08-18T13:43:20Z-
dc.date.available2022-08-18T13:43:20Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПавленко В. М. Застосування редактора онтологій Protégé при створенні бази знань для обслуговування легкових автомобілів. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2018. № 13. С. 268-275.uk_UA
dc.identifier.issn2311-441X-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5137-
dc.description.abstractВиконано аналіз використання бази знань та методи створення бази знань з використанням відповідного програмного забезпечення. Дистанційний контроль технічного стану транспортних засобів з використанням бази знань, дозволить оптимізувати технічне регламентне обслуговування автомобілів, скоротити час очікування на обслуговування транспортного засобу, запобігти більшій частині несправностей, які можуть виникати на дорозі і забезпечити виконання екологічних норм.uk_UA
dc.description.abstractThe use of modern information technologies using Bluetooth - communications or Internet access makes it possible to create sufficiently reliable and efficient diagnostic complexes. Increase the efficiency of technical service solves another task of organizing the work of a large auto center - definition of the nomenclature and the number of spare parts for repairs. Protégé allows you to build an ontology for a semantic network on OWL (Web Ontology Language). Before creating an ontology, the settings for displaying the required tabs in the program window are performed. Objects in an ontology can have attributes. Each attribute has at least name and value and is used to store information that is specific to an object and is attached to it. The basic concepts of this subject area are: the vehicle - the main class; driver - class containing information about the owner of the car; road - class containing information about the location of the car; service station class containing information about the nearest place to service the car. Using the methods of analysis and processing of diagnostic indicators to create a knowledge base and the creation of appropriate software will create a unified knowledge base for road transport. Knowledge bases with the constant use of remote monitoring of the technical condition of vehicles will allow to optimize the maintenance of cars, reduce the waiting time for maintenance and prevent the occurrence of related malfunctions that may occur on the road.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХНТУСГuk_UA
dc.relation.ispartofseriesТехнічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 13-
dc.subjectавтомобільuk_UA
dc.subjectтехнічне обслуговуванняuk_UA
dc.subjectбаза знаньuk_UA
dc.subjectонтологіяuk_UA
dc.subjectпрограмаuk_UA
dc.subjectкласиuk_UA
dc.subjectcaruk_UA
dc.subjectmaintenanceuk_UA
dc.subjectknowledge baseuk_UA
dc.subjectontologyuk_UA
dc.subjectprogramuk_UA
dc.subjectclassesuk_UA
dc.titleЗастосування редактора онтологій Protégé при створенні бази знань для обслуговування легкових автомобілівuk_UA
dc.title.alternativeApplication of ontologies in creating a base knowledge of cars servicinguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:№ 13

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
40.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.