Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/49527
Title: | Розробка та впровадження концепції розвитку для підприємства готельно-ресторанного бізнесу |
Other Titles: | Development and implementation of the development concept for the hotel and restaurant business enterprise |
Authors: | Шевцов, Микита Олександрович |
metadata.dc.contributor.advisor: | Калєнік, К. В. |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Державний біотехнологічний університет, Кафедра торгівлі, готельно-ресторанної та митної справи |
Keywords: | інновація;аутсориснг;готель;концепція;послуга;готельно-ресторанне господарство;innovation;outsourcing;hotel;concept;service;hotel and restaurant industry |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Шевцов М. О. Вдосконалення системи внутрішньофірмового навчання персоналу на прикладі українського підприємства готельно-ресторанного бізнесу: кваліфікаційна робота другого (магістерського) рівня: спец. 241 Готельно-ресторанна справа; наук. кер. К. В. Калєнік; Харків: ДБТУ, 2023. 60 с. |
Abstract: | Актуальність випускної кваліфікаційної роботи полягає в тому, що на сучасному етапі визначальним фактором конкурентоспроможності підприємств готельного господарства є співвідношення «ціна – якість». Ринок готельного господарства в Україні характеризується зростанням пропозиції але водночас скороченням попиту на послуги розміщення, що посилює конкуренцію в галузі, особливо в умовах, спочатку світової пандемії пов’язаної з поширенням Covid-19, а потів з повномасштабним вторгненням рф до України. Особливу актуальність набуває проблема забезпечення відповідного рівня якості послуг підприємств готельного господарства за умови недостатнього досвіду її розвитку в Україні. Для досягнення відповідності якості послуг міжнародним стандартам підприємствам потрібно великі фінансові ресурси, які в сучасних умовах ринкової економіки все складніше знаходити. Останнім часом для досягнення цієї мети підприємства все частіш впроваджують у свою діяльність послуги аутсорсингових компаній.
Об’єктом дослідження випускної кваліфікаційної роботи є процес використання аутсорсингу в підприємствах готельного господарства, як засобу оптимізації витрат на підприємстві з метою підвищення якості надання послуг у готелях.
Предметом дослідження є теоретичні та практичні аспекти оцінки та використання технологій аутсорсингу в діяльності підприємств готельного господарства. Метою випускної кваліфікаційної роботи є розробка рекомендації щодо впровадження послуг аутсорсингу в діяльність готелю з метою підвищення якості послуг.
Для досягнення поставленої мети, доцільним є вирішення наступних завдань: дослідити концептуальні засади аутсорсингу; охарактеризувати види аутсорсингу в діяльності підприємств готельного господарства; визначити переваги та недоліки аутсорсингу в діяльності закладів розміщення; проаналізувати якість обслуговування та культуру поведінки персоналу в готелі; надати оцінку практики використання аутсорсингових послуг в діяльності готельних закладів; надати пропозиції щодо оптимізації бізнес-процесів шляхом використання технологій аутсорсингу; запропонувати рекомендації щодо впровадження на оцінки ефективності послуг аутсорсингу в готелі.
Методи дослідження. У роботі для вирішення поставлених завдань використовувались загальні економічні закони; загальнонаукові системно-ситуаційні методи дослідження для розкриття змісту та сутності аутсорсингової діяльністі в готельному бізнесі; інформаційно - логічне та імітаційне моделювання для дослідження структур та класифікацій аутсорсингової діяльності на підприємстві; статистичні і експертні методи обробки даних та методи прогнозування для виявлення сучасних тенденцій розвитку аутсорсингової діяльності в готельному бізнесі.
Наукова новизна ВКР полягає у визначенні та обґрунтуванні використання послуг аутсорсингу персоналу на підприємствах готельного господарства, методів та способів його ефективного використання у сфері готельного бізнесу з метою підвищення конкурентоспроможності на ринку готельної сфери. The relevance of the final qualification work is that at the present stage, the determining factor in the competitiveness of hotel business enterprises is the price quality ratio. The hotel market in Ukraine is characterized by an increase in supply but at the same time a decrease in demand for accommodation services, which increases competition in the industry, especially in the context of the global pandemic associated with the spread of Covid-19 and russia's full-scale invasion of Ukraine. The problem of ensuring an appropriate level of quality of services of hotel business enterprises is of particular relevance given the lack of experience in its development in Ukraine. To achieve compliance of the quality of services with international standards, enterprises require large financial resources, which are increasingly difficult to find in the current market economy. In recent years, to achieve this goal, enterprises have increasingly introduced the services of outsourcing companies into their activities.. The object of research of the final qualification work is the process of using outsourcing in the hotel business enterprises as a means of optimizing costs in the enterprise in order to improve the quality of service in hotels. The subject of the study is the theoretical and practical aspects of the evaluation and use of outsourcing technologies in the activities of hotel business enterprises. The purpose of the final qualification work is to develop recommendations for the implementation of outsourcing services in the activities of "Reikartz hotels" in order to improve the quality of services. To achieve this goal, the following tasks should be addressed: - to study the conceptual foundations of outsourcing; - to characterize the types of outsourcing in the activities of hotel business enterprises; - to identify the advantages and disadvantages of outsourcing in the activities of accommodation facilities; - analyze the quality of service and the culture of staff behavior in «Reikartz hotels»; - to assess the practice of using outsourcing services in the activities of hotel establishments; - provide suggestions for optimizing business processes through the use of outsourcing technologies; - to propose recommendations for the implementation of outsourcing services efficiency assessment in «Reikartz hotels». Research methods. The qualification work used general economic laws to solve the tasks set; general scientific systematic and situational research methods to reveal the content and essence of outsourcing activities in the hotel industry; informational and logical and simulation modeling to study the structures and classifications of outsourcing activities in the enterprise; statistical and expert data processing methods and forecasting methods to identify current trends in the development of outsourcing activities in the hotel industry. The scientific novelty of the final qualification work consists of identifying and justifying the use of staff outsourcing services in hotel business enterprises, methods and ways of its effective use in the hotel industry sphere in order to increase competitiveness in the hotel industry market. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/49527 |
Appears in Collections: | 241 – " Готельно - ресторанна справа" (Магістри) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_M_241-22m-01_Shevtsov_M_O.pdf Restricted Access | 2.52 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.