Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48876
Назва: Зарубіжний досвід мотиваційного впливу на організаційну культуру підприємства
Інші назви: Foreign experience of motivational influence on the organizational culture of the enterprise
Автори: Лагодієнко, Володимир Вікторович
Ігуменцева, Наталія Володимирівна
Пономарьов, Станіслав Вадимович
Ключові слова: мотиваційний вплив;зарубіжний досвід;організаційна культура підприємства;менеджмент;персонал;безробіття;motivational influence;foreign experience;organizational culture of the enterprise;management;personnel;unemployment
Дата публікації: 2023
Видавництво: Харків
Бібліографічний опис: Лагодієнко В. В., Ігуменцева Н. В., Пономарьов С. В. Зарубіжний досвід мотиваційного впливу на організаційну культуру підприємства. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 5-6. С. 6-10.
Серія/номер: Актуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 5-6
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено зарубіжний досвід мотиваційного впливу на організаційну культуру підприємства. Проаналізовано основні мотиваційні фактори та їхнього впливу на ефективність організаційної культури. Встановлено, що формування організаційної культури підприємництва залежить від таких чинників як: універсальні цінності: вони впливають на економічну діяльність загалом та на культуру підприємництва; культурні моделі економічних поглядів та поведінки: вони формуються на підставі норм та моделей взаємодії суб'єктів підприємницької діяльності; ціннісно-мотиваційне ставлення до роботи, багатства, накопичення: ці аспекти також впливають на культуру підприємництва. Наголошено на тому, що зарубіжні компанії використовують різноманітні програми мотивації, такі як системи преміювання за результатами, підтримка робочого середовища, навчальні програми та баланс між роботою та особистим життям. Вони акцентують на визнанні та заохоченні ініціативності й творчості працівників.
The article examines the foreign experience of motivational influence on the enterprise's organizational culture. Thus, the influence of motivation on the organizational culture of enterprises differs by country depending on their cultural, historical, and social contexts. In the USA, the most common reward systems for individual achievements stimulate personal development and competition. In Japan, there is more emphasis on teamwork and joint achievement through group incentives and shared goals. In the Nordic countries, the emphasis is on a level playing field and transparency in remuneration, reflecting more excellent remuneration and a culture of equality. Countries with developed welfare systems, such as the Netherlands and Denmark, aim for work-life balance through flexible schedules and the support of family values. The variety of approaches to motivation in the world is based on each country's cultural characteristics, values, and management approaches. The main motivational factors and their impact on the effectiveness of organizational culture are analyzed. It has been established that the formation of the organizational culture of entrepreneurship depends on such factors as universal values, which influence economic activity in general and the culture of entrepreneurship; cultural models of economic views and behavior: they are formed based on norms and models of interaction of subjects of entrepreneurial activity; valuemotivational attitude to work, wealth, accumulation: these aspects also affect the culture of entrepreneurship. It is emphasized that foreign companies use a variety of motivational programs, such as performance-based bonus systems, supportive work environments, training programs, and work-life balance. They emphasize recognition and encouragement of initiative and creativity of employees. These approaches are based on research in work behavior and work psychology and consider each country's cultural and social characteristics. Foreign experience also emphasizes the constant adaptation and improvement of motivation strategies by market requirements and the development of society.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48876
ISSN: 2524-0455
Розташовується у зібраннях:Випуск 5-6

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
apie_2023_5-6_3.pdf371.31 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.