Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4853
Title: Розрахунки триботехнічної надійності підшипників ковзання
Other Titles: Calculations of tribotechnical reliability of sliding bearings
Authors: Диха, О. В.
Keywords: підшипник ковзання;модель зношування;надійність;коефіцієнт варіації;ресурс;sliding bearing;wear pattern;reliability;coefficient of variation;resource
Issue Date: 2018
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Диха О. В. Розрахунки триботехнічної надійності підшипників ковзання. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2018. № 13. С. 20-26.
Series/Report no.: Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 13
Abstract: Робота присвячена кількісній оцінці надійності підшипникових опор ковзання машин. Розроблена розрахункова методика визначення трибологічної надійності підшипників колінчастого валу автомобіля. Запропонована методика розрахункового визначення коефіцієнту варіації зносу за коефіцієнтами варіації контактного тиску, шляху тертя та коефіцієнту інтенсивності зношування. Побудовані функції надійності підшипникових вузлів. Встановлено, що надійність вкладників з алюмінієвого сплаву в 1,57 разів вища за надійність вкладників з бронзового сплаву.
It is known that in modern machines 90% of failures are associated with the problem of wear of their parts. Therefore, the quantitative evaluation of the reliability of machine parts due to wear failures requires special attention. while mathematical models of wear are used as a basis for calculation, which describe in one way or another a process of loss of efficiency due to wear. The work is devoted to the quantitative assessment of the reliability of bearing bearings sliding machines. Developed-on the design method for determining the tribological reliability of the bearings of the crankshaft automobile. The method of calculation of coefficient of variation of wear according to coefficients of contact pressure variation, friction path and coefficient of wear intensity is proposed. The functions of bearing bearing nodes reliability are constructed. It was established that the reliability of depositors from aluminum alloy in 1,57 times higher than the reliability of depositors from the bronze alloy.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4853
ISSN: 2311-441X
Appears in Collections:№ 13

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf695.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.