Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/45297
Title: Маркетинговий аналіз функціонування ринку плодоовочевої консервної продукції
Other Titles: Marketing analysis of the functioning of canned fruit and vegetable products market
Authors: Наумов, Олександр Борисович
Keywords: маркетинг;збут;ринок плодово-овочевої консервної продукції;аналітична оцінка;конкуренція;marketing;sales;canned fruit and vegetable market;analytical evaluation;competition
Issue Date: 2023
Publisher: Харків
Citation: Наумов О. Б. Маркетинговий аналіз функціонування ринку плодоовочевої консервної продукції. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 3. С. 43-47.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 3
Abstract: Статтю присвячено дослідженню стану та перспектив розвитку ринку плодоовочевої консервної продукції. Проаналізовано частку споживання плодоовочевої консервної продукції приготованої вдома, оптовий товарообіг овочів консервованих, річний показник споживання овочевої консервації на душу населення в Україні. Встановлено, що оцінки внутрішнього споживання варіюються в значних межах через великий обсяг контрабандного ввезення продукції. Визначено основні передумови формування підприємницької інфраструктури плодоовочевого ринку. Обґрунтовано, що для покращення конкурентоспроможності овочеконсервних виробництв необхідно здійснити наступні дії: здійснювати модифікацію продукції; підвищувати технічні характеристики продукції; вдосконалювати дизайн продукції; здійснювати виробництво рідкісних, унікальних продуктів; модернізовувати технологію виробництва продукції; оновлювати асортимент продукції; здійснювати постійне вивчення продукту; налагодження гарантованої мережі збуту; підвищити якість продукції; встановлювати ціни на продукцію нижчі в порівнянні з конкурентними. Визначено характеристики зазначених дій покращення конкурентоспроможності. Окреслено шляхи наскрізного управління виробництвом та збутом плодово-овочевого альянсу.
The article represents the study of the state and prospects for the development of the canned fruit and vegetable market. The share of consumption of canned fruit and vegetable products prepared at home, the wholesale turnover of canned vegetables, and the annual indicator of consumption of canned vegetables per capita in Ukraine were analyzed. It has been established that domestic consumption prices vary significantly due to the large volume of smuggled products. The main prerequisites for forming the entrepreneurial infrastructure of the fruit and vegetable market have been determined. It is substantiated that the following actions must be taken to improve the competitiveness of canned vegetable production: product modification; increase the technical characteristics of products; improve product design; production of rare, unique products; modernize production technology; update the range of products; to carry out the constant study of the product; establishment of a guaranteed sales network; to improve product quality; to set prices for products lower than those of competitors. The characteristics of the specified actions to improve competitiveness have been determined. The trends of increasing the value of integration processes in modern production, which contribute more to establishing self-organizational foundations of purposeful cultivation of coordinated actions of fruit and vegetable canning enterprises, have been determined. It is outlined that only the innovative organizational structure – the fruit and vegetable canning alliance – can fully implement the proposed direction of marketing development. The ways of end-to-end production and sales management of the fruit and vegetable alliance are outlined.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/45297
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:Випуск 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2023_3_9.pdf212.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.