Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4440
Title: Місце креативної економіки в системі відтворення сучасних потреб суспільства
Other Titles: Place of creative economy in play modern needs of society
Authors: Чорна, Марина Віталіївна
Бредіхін, Володимир Михайлович
Keywords: креативна економіка;суспільний прогрес;креативний клас;людський капітал;креативная экономика;общественный прогресс;креативный класс;человеческий капитал;creative economy;social progress;the creative class;human capital
Issue Date: 2016
Publisher: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Citation: Чорна М.В., Бредіхін В.М. Місце креативної економіки в системі відтворення сучасних потреб суспільства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2016. Вип. 2(24). С. 60-74.
Abstract: Досліджено місце креативної економіки в системі відтворення сучасних потреб суспільства в Україні та за кордоном. Розглянуто розподіл креативних галузей економіки та розвиток цієї парадигми в сучасному суспільстві. Визначено відмінності креативної економіки від традиційної економіки. Доведено, що здатність творчої людини створювати нову інформацію є головним джерелом суспільного прогресу, тому вона виступає в ролі абсолютної цінності.
Explore the place of the creative economy in the system of reproduction needs of modern society in Ukraine and abroad. Consider the distribution of creative industries and the development of this paradigm in modern society. It analyzes the history of the redistribution of working, creative, service and agricultural class by income level and their influence in society during the transition from an industrial to an information society. The features of the differences from the traditional creative economy. It is shown that the main value in times of crisis is the creativity associated with the creative activity of man. A model of the creative economy with its elementwise composition and the key structural elements of the system of expanded reproduction of the innovative economy. It is proved that the ability of a creative person to create new information is the main source of social progress, but because it acts in the role of the absolute value. Thus, the distinguishing feature of the creative economy from the traditional economy is that the main instrument in it – a knowledge resource-information and product-innovation. Thus, the concept of the creative economy brings together disparate concept of "information economy", "knowledge economy" and "innovation economy." If you split the cost of production for non-pecuniary and material component, and of the intangible component highlight the creative, the creative product – a product of prevalence (50%) of the creative component in its value. The key structural elements of expanded reproduction innovation economy are: knowledge generation subsystem; sector education and training.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4440
Appears in Collections:Випуск 2 (24)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5 (60-74).pdf433.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.