Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/40454
Название: Облік і аналіз реалізації товарів в підприємствах торгівлі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.00.09 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)
Авторы: Носач, Наталія Михайлівна
Научный руководитель: Кащена, Наталія Борисівна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Ключевые слова: торгівля;підприємство;реалізація товарів;доход;витрати;облікова політика;методика обліку;технологія аналізу;система показників;комплексна оцінка;факторний аналіз;прогнозування;trade;enterprise;goods’ sale;income;expenses;accounting policy;accounting method;analysis;system of indices;complex assessment;factor analysis;forecasting activity
Дата публикации: 2019
Издательство: Харків: ХДУХТ
Библиографическое описание: Носач Н. М. Облік і аналіз реалізації товарів в підприємствах торгівлі: автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.09 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит; наук. кер. Н. Б. Кащена; Харківський держ. ун-т харч. та торгівлі. Харків, 2019. 26 с.
Краткий осмотр (реферат): Дисертацію присвячено науковому обґрунтуванню теоретичних й організаційно-методичних положень, розробці прикладних рекомендацій щодо обліку і аналізу реалізації товарів в підприємствах торгівлі з урахуванням зростаючих інформаційних потреб управління. У роботі досліджено передумови та тенденції розвитку торгівлі в Україні та Харківському регіоні. Ідентифіковано особливості торговельної діяльності та склад господарських операцій за процесом реалізації товарів. Розвинуто понятійно-категорійний апарат та уточнено дефініцію «реалізація товарів в підприємствах торгівлі» з позиції об’єкта обліково-аналітичної інформаційної системи управління. Визначено ключові аспекти та розроблено концептуальну модель формування системи обліково-аналітичного забезпечення управління реалізацією товарів. Обґрунтовано структурні елементи і розроблено інфологічну модель облікової політики в частині доходів і витрат за процесом реалізації товарів. Запропоновано методику відображення в обліку та управлінській звітності торговельного підприємства доходів і витрат за процесом реалізації товарів у розрізі каналів збуту та форм реалізації. Обґрунтовано напрями реінжинірингу та розроблено модель організації обліку процесу реалізації товарів в управлінській інформаційній системі підприємства торгівлі. Обґрунтовано організаційно-методичні положення і розроблено відповідні моделі організації та методики аналізу реалізації товарів в підприємствах торгівлі. Запропоновано методичний підхід до комплексної оцінки ефективності процесу реалізації товарів. Розроблено детерміновані та стохастичні моделі для кількісної оцінки впливу внутрішніх чинників на зміну результатів та ефективності процесу реалізації товарів в підприємствах торгівлі. Розроблено структурно-логічну модель технології прогнозування доходу від реалізації товарів в підприємствах торгівлі із застосуванням тренд-сезонних моделей на підставі якої із застосуванням поліноміальної функції 3-го порядку визначено прогнозний обсяг доходу від реалізації товарів для досліджуваного підприємства
The thesis is devoted to scientific substantiation of theoretical and organizational and methodical propositions, development of applied recommendations for accounting and analysis of goods’ sale at trade enterprises with taking into account the increasing information needs of management. The expediency of the interpretation of goods’ sale as an object of the accounting and analytical system is substantiated in the thesis, and it is proposed to define it as a process which integrates the set of business transactions which involve the moment of transfer of the ownership of goods from the entity to the buyer or other organizational structure as a result of payment for monetary funds (exchange, free transfer of goods), as well as cause income and expenses forming of the trade enterprises operations. Additional features of the species systematization of incomes and expenses under the process of goods’ sale are offered (in particular, product classification, trade mark, seasonality of implementation, period of formation, type of implementation, sale channel, income generating possibility, character of assessment and formation of indices, sale market, regularity, forms of operations and sale management, the reporting deadline). The modified classification of incomes and expenses for the process of goods’ sale, which is constructed in accordance with the functions of information support management (accounting, analysis, decision-making), is developed, and it additionally includes suggested features of their systematization. It is proved that the trade feature is the ability to remain viable under any crisis in the economy and society. The tendencies of development of volume of retail commodity circulation during recent years as a whole in Ukraine as well as in the Kharkiv region in particular were determined. The improved systematization of the factors of the formation of the volume of goods’ sale is developed; it determines the institutional feature as dominant among the existing ones, which, in turn, integrates factors of different levels of the business environment (macro-, meso-, micro-) with the root causes of formation (political, general economic, demographic, organizational and legal, business environment) and identifies them according to other features depending on the management needs. For creating the single information space for the goods’ sale management the concept of forming the system of its accounting and analytical support is substantiated, it is synergy of components of accounting, analysis and control, which interact through information flows in the process of accumulation and transfer of operative, relevant and qualitative accounting and analytical information through its structuring, processing and presentation for managerial decisions making about the goods’ sale to internal users and other stakeholders. Additional elements were proposed, the architectonics formation was determined, and the infological model of accounting policy was developed in terms of revenue and expenditure of the process of goods’ sale for increasing the efficiency of the accounting process. New methodological provisions are substantiated and functional model of accounting for sales of goods through sales channels and forms of sale is developed, which takes into account the specifics of the goods’ sale through the Internet and discounts which are provided to the buyers, and it allows providing of qualitatively new information base formation for managerial decisions making. The package of managerial reporting forms is developed; it integrates information for analysis and substantiation of alternative decision making solutions for improving sales efficiency. The expediency of establishing sales management center at the trade enterprises is proved and the field of external and internal infocommunication channels of its interaction in the process of goods’ selling with the business environment is identified for providing the effective functioning of it, recommendations on reengineering and modeling of goods’ selling accounting organization with use of modern management information systems are provided. The main provisions are substantiated, and the reference model of the organization of the analysis of goods’ sale at trade enterprises is proposed, which systematizes the set of works for providing qualitative analytical support, practical implementation of analytical procedures, substantiation and control over the implementation of management decisions in the process of goods’ sale for the productive functioning of the system of analytical support for the goods’ sale management. Functional model of the methodology of the analysis of goods’ sale at trade enterprises is developed, which defines the sequence of analytical procedures implementation and it is based on the proposals for methodological tools (system of indices and methods of analysis) for assessing and forecasting the results and the efficiency of the goods’ sale process for the implementation of the main stage of the analytical process. The technology of the complex assessment of the efficiency of the goods’ sale process, which is based on the matrix model with the results, costs and resources and is indexed in accordance with the desired growth rate and provides the calculation of the integral index on the base of integrated assessments of local efficiency indices, is proposed. The methodical tools of assessment of deterministic and stochastic factor dependencies on the process of goods’ sale are substantiated for the purpose of quantifying the effect of internal factors on the change of results and the efficiency of the process of goods’ selling at trade enterprises. Deterministic factor models of dependence of income and profit on goods’ sale, profitability of expenses of this process, and stochastic model of profitability of sales are developed, which with taking into account different degree of factors’ detailing allow providing of systematic and complex factor analysis of goods’ sale. The structural and logical model of technology for forecasting activity of income from sales of goods at trade enterprises with use of trend and seasonal models is elaborated for timely development of measures aimed at eliminating the negative effect of the business environment. The methods of constructing forecast model with taking into account of the trend, seasonal and random components, and the criteria of its adequacy and accuracy are determined; it allows assessing the quality and substantiating the optimal model of the forecast of income from the goods’ sale.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/40454
Располагается в коллекциях:08.00.09 – Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
aref_nosach.pdf910.41 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.