Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/39913
Title: | Прийняття управлінських рішень щодо встановлення тарифів на перевезення пасажирів автобусами в режимі нерегулярних пасажирських перевезень та в сфері туристичного бізнесу |
Other Titles: | Adoption of administrative decisions regarding establishment of tariffs for transportation of passengers by buses in the regime of irregular passenger transportation and in the sphere of tourist business |
Authors: | Непран, А. В. Воронкова, А. А. Мерчанський, В. В. |
Keywords: | тариф;калькулювання;собівартість перевезення;витрати;прибуток;ціна;tariff;calculation;cost of transportation;expenses;profit;price |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Одеський національний морський університет |
Citation: | Непран А. В, Воронкова А. А., Мерчанський В. В. Прийняття управлінських рішень щодо встановлення тарифів на перевезення пасажирів автобусами в режимі нерегулярних пасажирських перевезень та в сфері туристичного бізнесу. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті, 1(82). 20023. С. 57-72. |
Abstract: | У статті розкривається порядок прийняття управлінських рішень щодо
встановлення тарифів на перевезення пасажирів автобусами в режимі нерегулярних
пасажирських перевезеннях. Для нерегулярних перевезеннях рекомендується розрахунок тарифів та управлінські рішення щодо їх зміни приймати із застосуванням методу прямих витрат. Розкриті особливості побудови транспортного тарифу із урахуванням галузевих норм використання матеріальних та паливно-енергетичних ресурсів, річного пробігу (з урахуванням нульового пробігу), ставок податків.
При автобусних перевезеннях розрахунок прямих витрат за методичним підходом,
що знайшов досить широке поширення в промисловості, є неможливим. Це пов’язано із специфікою автомобільних перевезень та особливістю формування витрат. Нами був розроблений порядок розрахунку прямих витрат, який враховує два основних чинника: відстань перевезень та час автобуса на маршруті (або кількість маршрутів за зміну). Зроблений розрахунок тарифу для трьох окремих маршрутів, які відрізняються тривалістю подорожі, відстанню перевезень. Тарифи є економічно обґрунтованими і можуть застосовуватися в системі управління транспортним підприємством, а такий підхід може бути взятий в основі обчислення тарифів для перевезення пасажирів в режимі нерегулярних перевезень. The article describes the procedure for making administrative decisions regarding the establishment of tariffs for the transportation of passengers by bus in the mode of irregular passenger transportation. Tariffs for the transportation of passengers by road transport are established on the basis of the cost method of pricing. The transportation tariff is determined based on the planned expenses for the transportation of passengers, taxes and fees, as well as taking into account the economically justified profit of the carrier. It has been proven that for non-regular transportation, it is impractical and impossible to make management decisions regarding the establishment of tariffs for non-regular transportation on the basis of the «Methodology for calculating tariffs for passenger road transport services», since it is not possible to establish the volume of transportation, cost of transportation and expenses with sufficient accuracy. Therefore, it is advisable to calculate tariffs and make management decisions regarding their changes using the direct cost method. The specifics of construction of the transport tariff are revealed, taking into account industry standards for the use of material and fuel and energy resources, annual mileage (taking into account zero mileage), tax rates. In the case of bus transportation, it is impossible to calculate direct costs according to the methodical approach that has become quite widespread in the industry. This is due to the specifics of road transport and the specifics of cost formation. We have developed a procedure for calculating direct costs that takes into account two main factors: the distance of transportation and the time of the bus on the route (or the number of routes per shift). The tariff was calculated for three separate routes, which differ in the duration of the trip and the distance of transportation. Tariffs are economically justified and can be applied in the management system of a transport enterprise, and this approach can be taken as a basis for calculating tariffs for the transportation of passengers in the mode of irregular transportation. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/39913 |
ISSN: | 2226-1915 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.