Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3540
Название: Методичний підхід до прогнозування ціни на продукцію машинобудівних підприємств залежно від питомої ваги
Другие названия: Methodical approach to forecasting prices for products of machine-building enterprises depending on the specific weight
Авторы: Чукурна, Олена Павлівна
Михайлова, Марія Володимирівна
Балдик, Денис Олександрович
Ключевые слова: питома ціна;регресійний аналіз;витратні методи ціноутворення;чинники ціноутворення;specific price;regression analysis;cost pricing methods;pricing factors
Дата публикации: 2020
Издательство: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Библиографическое описание: Чукурна О.П., Михайлова М.В., Балдик Д.О. Методичний підхід до прогнозування ціни на продукцію машинобудівних підприємств залежно від питомої ваги. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2020. Вип. 2(32). С. 102-116.
Краткий осмотр (реферат): Подано результати регресійного аналізу питомої ціни на продукцію машинобудівних підприємств. Запропоновано методичний підхід до вдосконалення витратних методів маркетингового ціноутворення. Визначено вплив найбільш значущих витратних факторів у структурі ціни на прикладі українських машинобудівних підприємств. Запропоновано вдосконалити метод ціноутворення на базі розрахунку питомої ціни згідно з результатами кореляційно-регресійного аналізу. Цей підхід дозволяє об’єктивно визначати специфічні фактори, які мають місце в різних підгалузях машинобудування, та враховувати їх під час формування ціни на свою продукцію. Проведені розрахунки та їх імплементація на українських машинобудівних підприємствах підтвердили гіпотезу щодо можливості врахування результатів кореляційно-регресійного аналізу при використанні методу питомої ціни.
The article presents the results of regression analysis of the unit price for products of machine-building enterprises. A methodical approach to improving costly methods of marketing pricing is proposed. The influence of the most important cost factors in the price structure on the example of Ukrainian machinebuilding enterprises is determined. It is proposed to improve the method of pricing based on the calculation of the specific price with the results of correlationregression analysis. This approach allows you to objectively separate the specific factors that occur in different subsectors of mechanical engineering and take them into account when forming the price of their products. The calculations and their implementation at Ukrainian machine-building enterprises confirmed the hypothesis of the study on the possibility of taking into account the results of correlation and regression analysis using the unit price method. The regression analysis of the unit price for the products of machinebuilding enterprises was allowed to develop a methodical approach to the improvement of cost methods of marketing pricing. In the process of correlationregression analysis, three main cost factors were identified that have the greatest impact on the price structure of products of Ukrainian engineering enterprises. The influence of the most important cost factors in the price structure was determined. It was proposed to combine the specific price method with the results of correlationregression analysis. This approach should be based on identifying the most important factors in the price structure and calculating the share of each factor in the forecast price structure. This approach allows you to objectively separate the specific factors that occur in different subsectors of mechanical engineering and take them into account when forming the price of their products.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3540
Располагается в коллекциях:Випуск 2 (32)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
О.П._Чукурна,__М.В._Михайлова,_Д.О._Балдик.pdf745.62 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.