Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34756
Назва: | Інфраструктурний розвиток мережі роздрібної торгівлі: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Інші назви: | Infrastructure development of the retail network |
Автори: | Бугріменко, Роман Михайлович |
Науковий керівник : | Гросул, Вікторія Анатоліївна |
Місце роботи: | Харківський державний університет харчування та торгівлі |
Ключові слова: | інфраструктурний розвиток;мережі роздрібної торгівлі;ресурсний потенціал;концепція;маркетинг;просторове розміщення;управління;інтеграція;infrastructure development;retail networks;resource potential;concept;marketing;digitalization;digitalization;management;integration;blue oceans strategy |
Дата публікації: | 2021 |
Видавництво: | Харків |
Бібліографічний опис: | Бугріменко Р. М. Інфраструктурний розвиток мережі роздрібної торгівлі: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Гросул В. А. Харків, 2021. 481 с. |
Короткий огляд (реферат): | Дисертацію присвячено вирішенню важливої наукової проблеми, що
полягає у розробці та науковому обґрунтуванні теоретико-методологічних
положень та практичних рекомендацій щодо управління інфраструктурним
розвитком мереж роздрібної торгівлі.
Досліджено генезис розвитку мереж роздрібної торгівлі та доведено,
що процес управління інфраструктурним розвитком мереж роздрібної
торгівлі передбачає інтеграцію моделей і методів управління, заснованих на
маркетинговому підході, взаємодії з суб’єктами інфраструктурного
забезпечення та інфраструктурного забезпечення в цілому, що дозволяє
виявляти ступінь впливу інфраструктурних об’єктів на розвиток мереж
роздрібної торгівлі, найбільш ефективно формувати взаємодію з суб’єктами
інфраструктурного забезпечення і підвищити ступінь адаптації розвитку
мереж роздрібної торгівлі. Виявлено, що інфраструктурний розвиток мереж
роздрібної торгівлі – це процес зміни галузевої та/або об’єктної структури в
напрямку реалізації її основних характеристик, а саме удосконалення
територіальної локалізації; покращення суб’єктної та об’єктної структури;
концентрації результатів функціонування згідно інтересам споживача, що
забезпечує розвиток потенціалу роздрібної торгівлі та зростання якості життя
населення.
Обґрунтовано теоретичні засади інфраструктурного розвитку сучасної
роздрібної торгівлі, що, на відміну від існуючих, передбачають застосування
комплексного підходу, який поєднує методологію системного, еволюційного
та синергетичного підходів до визначення особливостей і характеристик
суб’єктів та об’єктів інфраструктури, що дозволяє визначити рівні
ефективності їх взаємодії. Запропоновано визначення дефініції
«інфраструктурний розвиток», що являє собою процес, спрямований на зміну
характеру функціонування підприємницьких структур складного рівня
ієрархії, який відображає зростання рівня складності інфраструктурних
взаємодій, кількісне зростання результатів діяльності підприємств, якісне
покращення структури продукції/послуг та створює умови для підвищення
рівня адаптивності розвитку ринкових суб’єктів.
Встановлено, що для оцінки параметрів підприємств роздрібної
торгівлі доцільно використовувати кількісно-формалізовані та інтуїтивно експертні методи, а використання системного підходу як методології
дослідження функціонування підприємств роздрібної торгівлі дозволяє
здійснювати пошук напрямків підвищення ефективності діяльності мереж
роздрібної торгівлі. Доведено необхідність створення інтегрованої системної
моделі організації мереж роздрібної торгівлі.
Запропоновано концепцію інфраструктурного розвитку мереж
роздрібної торгівлі, яка заснована на використанні інструментарію
інфраструктурного маркетингу та спрямована на підвищення
конкурентоспроможності інноваційно-орієнтованих мереж роздрібної
торгівлі. Обґрунтовано організаційні, аналітичні, інвестиційні та економічні
механізми формування інфраструктурного розвитку мереж роздрібної
торгівлі. Удосконалено модель інфраструктурного розвитку, яка базується на
використанні інструментів інфраструктурного маркетингу та технологій
управління мережами роздрібної торгівлі, що дозволяє на основі
інфраструктурної взаємодії формувати та розвивати маркетингове
середовище на базі інфраструктурної складової.
Обґрунтовано, що доцільно впроваджувати стратегію «блакитних
океанів» в умовах створення нового ринкового простору саме в діяльність
ринків непродовольчої групи, оскільки спеціалізована та оформлена торгівля
є більш маневреною з точки зору стратегічної гнучкості, а саме – кадрового й
управлінського потенціалів та домінантності технологічної складової.
Запропоновано матрицю оцінки можливостей стратегічного розвитку
підприємств роздрібної торгівлі, яка заснована на використанні двох
показників – частки непродовольчих товарів в товарній групі та частки
роздрібного товарообігу мережі інтернет.
Доведено, що особливістю трансформації внутрішньої роздрібної
торгівлі є перехід до цілісних технолого-економічних систем високої
ефективності. Виявлено, що найважливішим фактором розвитку мереж
роздрібної торгівлі є цифровізація, яка заснована на впровадженні
високотехнологічних продуктів-технології віртуальної і доповненої
реальності, Bigdata в розрізі аналітики і вивчення споживчого попиту
штучного інтелекту. Розроблено науково-методичний підхід до визначення
тенденцій розвитку інфраструктури мережної торгівлі, який заснований на
комплексному підході до визначення тенденцій розвитку. Практична
імплементація запропонованого підходу дозволяє визначати тенденції
розвитку інфраструктури мережної торгівлі та виявляти роль і характер
інфраструктурних взаємодій, простежити характер можливих змін в системі
чинників розвитку роздрібної торгівлі, виявити причини і результати
можливих модернізаційних змін.
Розроблено науково-практичний підхід до ресурсного забезпечення
інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі на основі мобілізації
нереалізованого потенціалу підприємств, який, на відміну від існуючих,
базується на запропонованій моделі проведення бенчмаркінгу та дозволяє
забезпечити реалізацію цілей розвитку, досягти ефективності та
конкурентоспроможності діяльності мереж роздрібної торгівлі.
Запропоновано системно-інтегровану модель діагностики управління в
системі інфраструктурного розвитку мережі роздрібної торгівлі, яка, на
відміну від існуючих, базується на використанні системного підходу,
передбачає врахування результатів розвитку роздрібної торгівлі та розробку
діагностичного інструментарію оцінки темпів і результативності
інфраструктурного розвитку споживчого ринку та його сегментів.
Розроблено науково-теоретичний підхід до інфраструктурного
розвитку мереж роздрібної торгівлі, в основу якого покладено запропоновану
систему принципів, методів, форм забезпечення, джерел інформації,
інструментарію досягнення цілей з використанням Smart-технологій, що
сприятиме підвищенню конкурентоспроможності мереж роздрібної торгівлі.
Удосконалено науково-методичний підхід до застосування інструментів
маркетингового менеджменту в системі управління мережею роздрібної
торгівлі, який, на відміну від наявних, передбачає розробку та оцінку
ефективності використання інструментів маркетингового менеджменту;
побудову системи оцінки якості використання інструментів маркетингового
менеджменту. Практична імплементація запропонованого підходу сприяє
підвищенню ефективності просторового розміщення мереж роздрібної
торгівлі.
Запропоновано науково-методичний підхід до формування
конкурентних переваг підприємств роздрібної торгівлі, який, на відміну від
існуючих, базується на декомпозиції задач та включає чітку послідовність дій
з визначенням інструментів/методів і результатів реалізації кожного з етапів
та дозволяє забезпечити конкурентоспроможність суб’єктів
інфраструктурного розвитку. Удосконалено концептуальні основи
застосування інструментарію маркетингу взаємодії суб’єктів інфраструктури
роздрібної торгівлі, які ґрунтуються на принципах інноваційності та
інтегрованості, базових процесах ухвалення маркетингових рішень та
дозволяють забезпечити моніторинг взаємодії між суб’єктами
інфраструктури роздрібної торгівлі, своєчасне коригування тактичних та
оперативних планів інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі.
Доведено, що впровадження заходів щодо удосконалення
інфраструктурного розвитку роздрібної торгівлі на основі впровадження
Smart-технологій сприятимуть формуванню ефективної стратегії розвитку
діяльності мереж роздрібної торгівлі. Удосконалено науково-методичний
підхід щодо оптимізації векторних взаємодій інфраструктурного розвитку
мережі роздрібної торгівлі, який, на відміну від існуючих, передбачає
комплексну оцінку темпів і результативності інфраструктурного розвитку
роздрібної торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід до формування
моделі просторового розміщення інфраструктурних об’єктів роздрібної
торгівлі, який відрізняється від відомих, урахуванням результатів
маркетингової оцінки просторової локалізації попиту та пропозиції,
діагностики показників, що характеризують інфраструктурні об’єкти на
основі сегментації й кластеризації територій. Удосконалена концептуалізація
інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі, що дозволяє
формувати стратегію інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі
на основі ефективного впровадження маркетингу взаємовідносин з
суб’єктами інфраструктурного забезпечення та інструментів маркетингу
інфраструктури.
Розроблено науково-методичний підхід до стратегічного розвитку
мереж роздрібної торгівлі в умовах створення нового ринкового простору,
який відрізняється від існуючих запропонованим методичним забезпеченням
оцінювання ринкового важелю за встановленими критеріями та дозволяє на
основі визначення ринкового стану та відповідного типу стратегії приймати
адекватні й ефективні рішення щодо захисту новоствореного ринкового
простору. Обґрунтовано систему показників оцінювання ринкового важеля
підприємства роздрібної торгівлі, яка заснована на формуванні критеріальної
бази вибору оптимальної конкурентної стратегії, що окреслює змістову
сутність кожного з критеріїв, має архітектуру показників уніфікованого типу
виміру та є доступною з позиції отримання вихідної інформації для
розрахунку. The dissertation is devoted to the solution of an important scientific problem, which consists in the development and scientific substantiation of theoretical and methodological provisions and practical recommendations for the management of infrastructural development of retail chains. The genesis of the development of retail networks is studied and it is proved that the process of infrastructure development of retail networks involves the integration of management models and methods based on marketing approach, interaction with infrastructure entities and infrastructure in general, which allows to identify the degree of influence of infrastructure projects for the development of retail trade networks, the most effective way to form interaction with the subjects of infrastructure and increase the degree of adaptation of the development of retail trade networks. It is revealed that infrastructural development of retail trade networks is a process of change of branch and / or object structure in the direction of realization of its basic characteristics, namely improvement of territorial localization; improving the subject and object structure; concentration of results of functioning according to interests of the consumer that provides development of potential of retail trade and growth of quality of life of the population. Theoretical principles of infrastructural development of modern retail trade are substantiated, which, in contrast to the existing ones, involve the application of an integrated approach that combines the methodology of systemic, evolutionary and synergetic approaches to determining the characteristics of infrastructure entities and objects interaction. The definition of "infrastructural development" is proposed, which is a process aimed at changing the nature of business structures of a complex level of hierarchy, which reflects the growing complexity of infrastructural interactions, quantitative growth of enterprise results, qualitative improvement of products / services and creates conditions for improvement adaptability of development of market subjects. It is established that to assess the parameters of retail enterprises it is advisable to use quantitatively formalized and intuitive expert methods, and the use of a systematic approach as a methodology for studying the functioning of retail enterprises allows to search for ways to improve the efficiency of retail networks. The necessity of creating an integrated system model of organization of retail trade networks is proved. The concept of infrastructural development of retail trade networks is proposed, which is based on the use of infrastructure marketing tools and is aimed at increasing the competitiveness of innovation-oriented retail trade networks. Organizational, analytical, investment and economic mechanisms of formation of infrastructural development of retail trade networks are substantiated. The infrastructure development model has been improved, which is based on the use of infrastructure marketing tools and retail network management technologies, which allows to form and develop a marketing environment based on the infrastructure component on the basis of infrastructural interaction. It is substantiated that it is expedient to implement the strategy of "blue oceans" in creating a new market space in the markets of non-food groups, as specialized and formalized trade is more maneuverable in terms of strategic flexibility, namely - human and managerial potential and dominance of the technological component. A matrix for assessing the possibilities of strategic development of retail enterprises is proposed, which is based on the use of two indicators - the share of non-food products in the product group and the share of retail turnover of the Internet. It is proved that the peculiarity of the transformation of domestic retail trade is the transition to integrated technological and economic systems of high efficiency. It was found that the most important factor in the development of retail networks is digitalization, which is based on the introduction of high-tech products-technology of virtual and augmented reality, Bigdata in terms of analytics and consumer demand for artificial intelligence. A scientific and methodological approach to identifying trends in the development of network trade infrastructure, which is based on a comprehensive approach to identifying trends. The practical implementation of the proposed approach allows to identify trends in network infrastructure and identify the role and nature of infrastructure interactions, to trace the nature of possible changes in the system of factors of retail development, to identify causes and results of possible modernization changes. A scientific and practical approach to resource provision of infrastructural development of retail networks based on mobilization of unrealized potential of enterprises is developed, which, unlike existing ones, is based on the proposed model of benchmarking and allows to achieve development goals, achieve efficiency and competitiveness of retail networks. A system-integrated model of management diagnostics in the system of infrastructural development of the retail network is proposed, which, unlike the existing ones, is based on the use of a systematic approach, takes into account the results of retail development and develops diagnostic tools to assess the pace and effectiveness of consumer market infrastructure and its segments. A scientific and theoretical approach to the infrastructural development of retail networks has been developed, which is based on the proposed system of principles, methods, forms of support, sources of information, tools to achieve goals using Smart technologies, which will increase the competitiveness of retail networks. Improved scientific and methodological approach to the use of marketing management tools in the management system of the retail network, which, in contrast to the existing ones, involves the development and evaluation of the effectiveness of the use of marketing management tools; building a system for assessing the quality of use of marketing management tools. The practical implementation of the proposed approach helps to increase the efficiency of spatial placement of retail chains. A scientific and methodological approach to the formation of competitive advantages of retail enterprises, which, unlike existing ones, is based on decomposition tasks and includes a clear sequence of actions with definition of tools / methods and results of each stage and allows to ensure competitiveness of infrastructure development entities. The conceptual bases of application of marketing tools of interaction of subjects of infrastructure of retail trade which are based on principles of innovation and integration, basic processes of decision making of marketing and allow to provide monitoring of interaction between subjects of infrastructure of retail trade, timely adjustment of development and trade. It is proved that the implementation of measures to improve the infrastructural development of retail trade on the basis of the introduction of Smart-technologies will contribute to the formation of an effective strategy for the development of retail networks. The scientific and methodological approach to optimizing the vector interactions of the infrastructural development of the retail trade network has been improved, which, in contrast to the existing ones, provides a comprehensive assessment of the pace and effectiveness of the infrastructural development of the retail trade. A scientific and methodological approach to the formation of a model of spatial location of retail infrastructure, which differs from the known, taking into account the results of marketing assessment of spatial localization of supply and demand, diagnostics of indicators that characterize infrastructure based on segmentation and clustering. Improved conceptualization of infrastructural development of retail trade networks, which allows to form a strategy of infrastructural development of retail trade networks on the basis of effective implementation of marketing of relations with subjects of infrastructure provision and infrastructure marketing tools. A scientific and methodological approach to the strategic development of retail chains in terms of creating a new market space, which differs from the existing proposed methodological support for assessing market leverage according to established criteria and allows to determine adequate and effective decisions to protect the newly created market space. The system of indicators for estimating the market leverage of a retail trade enterprise is substantiated, which is based on the formation of a criterion base for choosing the optimal competitive strategy, outlines the content of each criterion, has an architecture of unified measurement indicators and is available from the standpoint of calculation information. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34756 |
Розташовується у зібраннях: | 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
dys_Buhrimenko_2021.pdf | 8.33 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.