Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКривошапов, С. І.-
dc.date.accessioned2022-07-14T09:09:42Z-
dc.date.available2022-07-14T09:09:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationКривошапов С. І. Визначення норми витрати палива газобалонних автомобілів на прогрів в умовах низьких температур експлуатації. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2019. № 17. С. 98-108.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3184-
dc.description.abstractПеред Україною стоїть гостра проблема раціонального використання енергетичних ресурсів. Автомобільний транспорт є основним споживачем бензину, дизельного палива і зрідженого нафтового газу. Нажаль більша частина сировини - імпортного виробництва. Діюча на Україні для автомобільного транспорту методика нормування паливно-мастильних матеріалів має ряд недоліків: відсутні значення базових норм витрати палива для значної кількості марок автомобілів, не враховується конструктивні особливості транспортних засобів та вид паливної системи, відсутні норми витрати палива на один запуск і прогрів двигуна з урахуванням фактичної температури навколишнього середовища. Розширити можливості і усунути недоліки методики в статті запропоновано шляхом математичного моделювання паливної економічності автомобіля. За основу взята розрахункова модель витрати палива проф. Говорущенко Н.Я. У статті отримано аналітичні залежності для розрахунку витрати палива для транспортних засобів з різними паливними системами, включаючи автомобілів на яких встановлена газобалонне обладнання. Отримана нова модель розрахунку витрати палива на запуск і прогрів двигуна в залежності від температури навколишнього повітря. Для автомобіля SKODA Octavia (1,6l) наведені приклади розрахунку базової норми витрати палива при роботі двигуна на дизельному паливі, бензині та зрідженому нафтовому газі. Розрахункові значення витрати рідкого палива відповідає даним заводу-виготовлювача, між міським і змішанням циклом випробувань. Витрата газоподібного палива в 2 рази менше нормативного значення Мінтрансу України. Наведена методика і результати дослідження можуть бути використані на підприємствах автомобільного транспорту для нормування витрат палива, коли відсутні інші джерела інформації.uk_UA
dc.description.abstractПеред Украиной стоит острая проблема рационального использования энергетических ресурсов. Автомобильный транспорт является основным потребителем бензинов, дизельного топлива и сжиженного нефтяного газа, а большая часть сырья импортного производства. Действующая на Украине для автомобильного транспорта методика нормирования горюче-смазочных материалов имеет ряд недостатков: отсутствуют значения базовых норм расхода топлива для значительного количества марок автомобилей, не учитывается конструктивные особенности транспортных средств и вид топливной системы, отсутствуют нормы расхода топлива на один запуск и прогрев двигателя с учетом фактической температуры окружающей среды. Расширить возможности и устранить недостатки действующей методики в статье предложено путем математического моделирования топливной экономичности автомобиля. За основу взята расчетная модель расхода топлива проф. Говорущенко Н.Я. В статье получены аналитические зависимости для расчета расхода топлива для транспортных средств с различными топливными системами, включая автомобилей на которых установлена газобаллонная аппаратура. Получена новая модель расчета расхода топлива на запуск и прогрев двигателя в зависимости от температуры окружающего воздуха. Для автомобиля SKODA Octavia (1,6l) приведены примеры расчета базовой нормы расхода топлива при работе двигателя на дизельном топливе, бензине и сжиженном нефтяном газе. Расчетные значения расхода жидкого топлива соответствует данным завода-изготовителя, между городским и смешенным циклом испытаний. Расход газообразного топлива в 2 раза меньше нормативного значения Минтранса Украины. Полученные зависимости могут быть использованы на предприятиях автомобильного транспорта для нормирования расхода топлива, когда отсутствуют другие источники информации.uk_UA
dc.description.abstractUkraine faces an acute problem of rational use of energy resources. Automobile transport is the main consumer of petrol, diesel fuel and liquefied petroleum gas, but most of the raw materials imported. Gas consumption in the road transport of Ukraine is equal to the consumption of gasoline, and vehicles with a power supply system installed on liquefied or compressed gas is 25%. The conditions for burning gas are somewhat different from gasoline or diesel fuel, which must be taken into account to evaluate the fuel efficiency of a car. The technique of rationing of fuels and lubricants in Ukraine has a number of drawbacks: there are no values for basic fuel consumption rates for a significant number of car brands, the design features of vehicles and the type of fuel system are not taken into account, there are no fuel consumption rates for one launch and engine warming up taking into account the actual ambient temperature. Extend the possibilities and eliminate the disadvantages of this technique in the article proposed by using mathematical modeling of fuel economy of the car. The method of calculating the fuel consumption name prof. Govorushchenko N.Ya. it the basis for the calculation model The article obtained analytical dependencies for the calculation of fuel consumption for vehicles with different fuel systems, including cars that have gas equipment installed. A new model for calculating fuel consumption for starting and warming up the engine, taking into account the ambient temperature, has been obtained. For the SKODA Octavia car (1.6l), examples of the calculation of the base rate of fuel consumption when the engine is running on diesel, petrol, and liquefied petroleum gas are given. The calculated values of the liquid fuel consumption correspond to the data of the manufacturer, and the result is between the urban and mixed test cycle. Estimated consumption of gaseous fuel is 2 times less than the standard value specified in the methodology of the Ministry of Transport of Ukraine. It was calculated fuel consumption rate required to start and warm up the engine in the cold period of operation of the vehicle. Tabular and graphical dependences are obtained for the rationing of fuel consumption at different values of the ambient temperature. The SKODA Octavia (1.6l) car spends about 90 ml of gasoline at air temperature 0 С and more than 130 ml when the temperature is -20 С. Within a month, the total fuel consumption for starting and warming up the engine of SKODA Octavia can be about 25 liters (when working in one shift, 30 days, 6 engine starts per shift, air temperature -20 С). The developed mathematical model and the obtained analytical dependencies can be used at motor transport enterprises for rationing fuel consumption when there are no other sources of information.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХНТУСГuk_UA
dc.relation.ispartofseriesТехнічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 17-
dc.subjectавтомобільuk_UA
dc.subjectвитрата паливаuk_UA
dc.subjectексплуатаційні властивостіuk_UA
dc.subjectнормуванняuk_UA
dc.subjectнормативні актиuk_UA
dc.subjectумови експлуатаціїuk_UA
dc.subjectвластивості паливаuk_UA
dc.subjectтемператураuk_UA
dc.subjectрасход топливаuk_UA
dc.subjectэксплуатационные свойстваuk_UA
dc.subjectнормированиеuk_UA
dc.subjectнормативные актыuk_UA
dc.subjectусловия эксплуатацииuk_UA
dc.subjectсвойства топливаuk_UA
dc.subjectтемператураuk_UA
dc.subjectinertial stand with running drumsuk_UA
dc.subjectall-wheel drive caruk_UA
dc.subjectpower interaction of the car with the standuk_UA
dc.subjectload utilization factoruk_UA
dc.titleВизначення норми витрати палива газобалонних автомобілів на прогрів в умовах низьких температур експлуатаціїuk_UA
dc.title.alternativeОпределение нормы расхода топлива газобаллонных автомобилей на прогрев в условиях низких температур эксплуатацииuk_UA
dc.title.alternativeDetermination rate of fuel consumption of gas cars for warm up in low operating temperaturesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:№ 17

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdf804.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.