Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3173
Title: Моделювання витрат на транспортне обслуговування міських вантажних перевезень
Other Titles: Моделирование затрат на транспортное обслуживание городских грузовых перевозок
Modeling the Costs of Transportation Services for Urban Freight
Authors: Войтов, В. А.
Кутья, О. В.
Keywords: транспортний процес;математична модель;міські вантажні перевезення;потужність логістичного центру;питомі витрати;транспортный процесс;математическая модель;городские грузовые перевозки;мощность логистического центра;удельные затраты;transportation process;mathematical model;urban freight;logistics center capacity;unit costs
Issue Date: 2019
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Войтов В. А., Кутья О. В. Моделювання витрат на транспортне обслуговування міських вантажних перевезень. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2019. № 17. С. 50-61.
Series/Report no.: Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 17
Abstract: В роботі представлено математичні вирази для визначення сумарних питомих витрат та результати моделювання витрат на міські вантажні перевезення. Сумарні витрати мають три складові. Перша складова залежить від тарифу на перевезення, довжини маршруту, маси перевезеного вантажу, а також технічної швидкості руху, частоти надходження заявок на обслуговування та коефіцієнта надійності. Друга складова питомих витрат залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, технічної швидкості руху, сумарного часу транспортного обслуговування, витрати палива і його ціни, а також маси перевезеного вантажу, коефіцієнтів використаного пробігу, вантажопідйомності та коефіцієнта надійності. Третя складова залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, сумарного часу транспортного обслуговування з урахуванням збільшення часу на вантажно-розвантажувальні роботи, початкової вартості автомобіля і витрат на технічне обслуговування та амортизацію, а також маси перевезеного вантажу і коефіцієнта надійності. Сумарне значення отриманих питомих витрат є економічним критерієм вибору оптимальних маршрутів на транспортне обслуговування. Проведено моделювання впливу різних факторів і робочих параметрів транспортного процесу міських вантажних перевезень дозволяє стверджувати, що питомі витрати на транспортне обслуговування В, грн/т, однозначно збільшуються при збільшенні довжини маршруту, однак, при цьому, мають оптимум при зміні маси перевезеного вантажу. Встановлено, що на існування оптимуму впливають коефіцієнт використання пробігу і коефіцієнт використання вантажопідйомності автомобілів. Показано вплив логістичного центру (потужності логістичного центру) на питомі витрати транспортного обслуговування. Недостатня потужність ЛЦ збільшує час оформлення однієї заявки, що приводить до збільшення сумарних питомих витрат. Це дозволяє зробити висновок, що потужністю логістичного центру необхідно управляти.
В работе представлены математические выражения для определения суммарных удельных затрат и результаты моделирования затрат на городские грузовые перевозки. Суммарные затраты имеют три составляющие. Первая составляющая зависит от тарифа на перевозку, длины маршрута, массы перевозимого груза, а также технической скорости движения, частоты поступления заявок на обслуживание и коэффициента надежности. Вторая составляющая удельных затрат зависит от количества автомобилей, которые находятся в наряде, технической скорости движения, суммарного времени транспортного обслуживания, затрат на топливо и его цены, а также массы перевезенного груза, коэффициентов использованного пробега, грузоподъемности и коэффициента надежности. Третья составляющая зависит от количества автомобилей, которые находятся в наряде, суммарного времени транспортного обслуживания с учетом увеличения времени на погрузочно-разгрузочные работы, начальной стоимости автомобиля и затрат на техническое обслуживание и амортизацию, а также массы перевезенного груза и коэффициента надежности. Суммарное значение полученных удельных затрат является экономическим критерием выбора оптимальных маршрутов на транспортное обслуживание. Проведенное моделирование влияния разных факторов и рабочих параметров транспортного процесса городских грузовых перевозок позволяет утверждать, что удельные затраты на транспортное обслуживание В, грн/т, однозначно увеличиваются при увеличении длины маршрута, однако, при этом, имеют оптимум при изменении массы перевезенного груза. Установлено, что на существование оптимума влияют коэффициент использования пробега и коэффициент использования грузоподъемности автомобилей. Показана роль логистического центра (мощности логистического центра) на удельные затраты транспортного обслуживания. Недостаточная мощность ЛЦ увеличивает время оформления одной заявки, которое приводит к увеличению суммарных удельных затрат. Это позволяет сделать вывод, что мощностью логистического центра необходимо управлять.
The article presents the expressions for determining the total unit costs and the results of modeling the cost of urban freight. The total cost has three components. The first component depends on the fare, the length of the route, the weight of the goods carried, as well as the technical speed of movement, the frequency of receipt of service requests and the coefficient of reliability. The second component of the specific costs depends on the number of vehicles in the outfit, the technical speed of movement, the total time of transport service, fuel consumption and its price, as well as the mass of the freight, mileage used, load capacity and reliability coefficient. The third component depends on the number of cars in the outfit, the total time of transport service, taking into account the increase in the time for handling, the initial cost of the car and the cost of maintenance and depreciation, as well as the mass of the freight and the coefficient of reliability. The total value of the specific costs received is an economic criterion for choosing the optimal routes for transport service/ The simulation of the influence of various factors and operating parameters of the transportation process of urban freight traffic allows to state that the specific costs for transport service В, hrn./t, uniquely increase with increasing the length of the route, but, at the same time, have the optimum when changing the mass of freight. It is established that the optimum is influenced by the coefficient of use of the mileage and the coefficient of utilization of the capacity of cars. The results of the degree of influence on the value of the unit costs of the coefficients of use of the mileage аnd the coefficient of utilization of the capacity, the change of which occurs during freight urban transport, are presented. Reducing mileage from magnitude  1 to   0,5 increases unit costs by 1,13-1,22 times. Similar and dependencies that characterize the degree of influence of the coefficient of load capacity of cars on the unit cost . Reducing the value  from 1 to 0,5 increases the unit costs by 1,17-1,36 times. In this case, the increase in the length of the route increases the specific costs by 2,17-2,33 times, and the increase in the weight of the freight has the optimum, which is clearly expressed at  = 1 and becomes less pronounced when decreasing  from 1 to 0,5. The role of the logistics center (logistics center capacity) on the specific cost of transport service is shown. Insufficient power of the LC increases the time of processing one application, which leads to an increase in the total unit costs. This leads to the conclusion that the capacity of the logistics center must be managed
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3173
Appears in Collections:№ 17

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.