Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/31401
Название: Формування антикризової стратегії підприємств роздрібної торгівлі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня. канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами
Другие названия: Формирование антикризисной стратегии предприятий розничной торговли
Formation of anti-crisis strategy of retail enterprise
Авторы: Жилякова, Олена Валеріївна
Научный руководитель: Гросул, Вікторія Анатоліївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Ключевые слова: антикризове управління;антикризова стратегія;внутрішня антикризова стійкість;турбулентні процеси;можливості протистояння;моделі гармонічної пропорції;антикризова програма;підприємства роздрібної торгівлі;антикризисное управление;антикризисная стратегия;внутренняя антикризисная устойчивость;турбулентные процессы;возможности противостояния;модели гармоничной пропорции;антикризисная программа;предприятия розничной торговли;crisis management;anti-crisis strategy;the internal anti-crisis resistance;turbulent processes;the possibility of confrontation;the model of harmonious proportions;the anti-crisis program;retailers;retail enterprise
Дата публикации: 2016
Издательство: Харків
Библиографическое описание: Жилякова О. В. Формування антикризової стратегії підприємств роздрібної торгівлі: автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами; наук. кер. В. А. Гросул. Харків, 2016. 22 с.
Краткий осмотр (реферат): У дисертаційній роботі обґрунтовано теоретичні засади та розроблено науково-методичний інструментарій формування антикризової стратегії підприємств роздрібної торгівлі. У роботі досліджено понятійний апарат антикризового управління підприємством, аргументовано авторське бачення змісту понять «антикризова стратегія», «внутрішня антикризова стійкість», обґрунтовано комплекс моделей антикризового управління підприємством, визначено основні етапи процесу протистояння підприємства роздрібної торгівлі турбулентним процесам зовнішнього середовища при формуванні антикризової стратегії, доповнено класифікацію типів антикризових стратегій підприємства роздрібної торгівлі, запропоновано структурно-логічну схему процесу формування та реалізації антикризової стратегії підприємства роздрібної торгівлі. Визначено ключові індикатори та здійснено оцінку імовірності настання кризової ситуації в галузі торгівлі Харківської області, сформовано систему показників та розроблено науково-методичний підхід до оцінки рівня внутрішньої антикризової стійкості підприємств роздрібної торгівлі, запропоновано методичний інструментарій оцінки можливостей підприємства роздрібної торгівлі протистояння турбулентним процесам зовнішнього середовища. Розроблено науково-методичний підхід до визначення типу антикризової стратегії підприємства роздрібної торгівлі, розроблено моделі гармонічної пропорції між зовнішнім та внутрішнім станом підприємства роздрібної торгівлі, обґрунтовано методичні засади формування антикризової програми підприємства роздрібної торгівлі. В диссертационной работе обоснованы теоретические аспекты и разработан научно-методический инструментарий формирования антикризисной стратегии предприятий розничной торговли. В работе проведено исследование понятийного аппарата антикризисного управления предприятием, аргументировано авторское видение содержания понятий «антикризисная стратегия предприятия», «внутренняя антикризисная устойчивость», обоснован комплекс моделей антикризисного управления предприятием, определены основные этапы процесса противостояния предприятия розничной торговли турбулентным процессам внешней среды при формировании антикризисной стратегии, дополнена классификация типов антикризисных стратегий предприятия розничной торговли, разработана структурно-логическая схема процесса формирования и реализации антикризисной стратегии предприятия розничной торговли. Определены основные индикаторы и осуществлена оценка вероятности наступления кризисной ситуации в сфере торговли Харьковской области, сформирована система показателей и разработан научно-методический подход для оценки уровня внутренней антикризисной устойчивости предприятий розничной торговли, предложен методический инструментарий оценки возможностей предприятия розничной торговли противостояния турбулентным процессам внешней среды. Разработан научно-методический подход для определения оптимального типа антикризисной стратегии предприятия розничной торговли, разработаны модели гармоничной пропорции внешней и внутренней среды предприятия розничной торговли, обоснованы методические рекомендации по формированию антикризисной программы предприятия розничной торговли. Theoretical aspects are substantiated and scientific-methodical toolkit for the formation of trade enterprises’ adaptation strategy is elaborated in the thesis. Based on the results of the critical analysis of the term "crisis", identified the main components characterizing the crisis as the main subject of crisis management of the enterprise (specific characteristics essential components, system functions, stages of occurrence, consequences). The paper studied the conceptual apparatus of crisis management. The main aspects are identified, which reveal features and differences from traditional crisis management (crisis prevention, management of the crisis and out of crisis). The paper studied the conceptual apparatus of crisis substantiated complex crisis management models, and now their target criteria is defined from the perspective of the implementation of the adequacy and effectiveness of the response to the crisis. Based on generalization of existing approaches to the interpretation of the essence of anti-crisis strategy highlighted its main features and the essential arguments author's vision of the concept of "anti-crisis strategy of the enterprise." Highlight key elements systematically organized "spaces" of the environment - matter, energy, information, entropy and turbulence. It is proved that it is the environment sets the tone of turbulence instability, determines the nature of the possible energy system, its condition, and the material basis of the information content. The main stages of the process of confrontation retail enterprise external environment turbulent processes in the formation of the anti-crisis strategy. As a key indicator, formation of the anti-crisis strategy of retailers offered rate "internal anti-crisis stability of the enterprise" and argued the author's vision of its essence. The classification to the group of anti-crisis strategies retailers "in the degree of harmony of internal and external environment is amended." An algorithm for the formation and implementation of anti-crisis strategy of retailers is offered. The logical sequence of implementation stages of the proposed algorithm is aimed at ensuring consistency in the implementation of anti-crisis strategy. To assess industry trends, identification of the main problems and obstacles to creating an effective anti-crisis strategy monitored Strategic Climate retailers. The main indicators and evaluation carried out the probability of a crisis in Kharkov trade. Given the need to assess the actual internal capacity for the implementation of anti crisis procedures defined stage of the crisis processes in retail establishments (potential crisis, latent (hidden) crisis, acute overcome the crisis, acute persists crisis) based on the formation of the matrix in the coordinates: «Zone of internal anti-crisis sustainability - Character variability of internal anti-crisis stability». The models of harmonious proportions between the external and internal state retailers (consonance, kvintichnaya and dissonant), which take into account the proportion of the "golden section" between two poles: the inner zone of the anti-crisis stability of retail trade enterprises and its corresponding rank confrontation turbulent external environment. A scientific-methodical approach to definition of the type of anti-crisis strategy of retailers, which is based on the integration model of harmonious proportions on the basis of the state of the internal anti-crisis stability and rank opportunities confront the turbulent external environment, take into account the crisis stage of the process and makes it possible to determine the best type of anti-crisis strategy (parity, progressive, dominant, integration, adaptation, relevant, digressive, digressive progressivity) is offered. A basic model of modern business space «V.U.C.A», allows you to create a list of key anti-crisis staff competencies that characterize the ability of management and retail business managers to find various solutions in unusual situations, to be creative and to act situational.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/31401
Располагается в коллекциях:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
08.00.04_Zhilyakova.pdf701.21 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.