Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3127
Title: | Analysis of the grain market in Ukraine and the directions of the development of grain cargo transportation logistics |
Other Titles: | Аналіз ринку зерна в Україні та напрями розвитку логістики перевезень зернових вантажів Анализ рынка зерна в Украине и направления развития логистики перевозок зерновых грузов |
Authors: | Shramenko, N. Muzylyov, D. Manukian, A. |
Keywords: | grain cargoes;rail transportation;supply chains;transport and logistics support;grain logistics;seaports;elevators;grain terminals;railway stations;logistics infrastructure;зернові вантажі;залізничні перевезення;ланцюги постачання;транспортно-логістичне забезпечення;зернова логістика;морські порти;елеватори;зернові термінали;залізничні станції;логістична інфраструктура;зерновые грузы;железнодорожные перевозки;цепи поставки;транспортно-логистическое обеспечение;зерновая логистика;морские порты;элеваторы;зерновые терминалы;железнодорожные станции;логистическая инфраструктура. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | ХНТУСГ |
Citation: | Shramenko N., Muzylyov D., Manukian A. Analysis of the grain market in Ukraine and the directions of the development of grain cargo transportation logistics. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2019. № 18. С. 70-79. |
Series/Report no.: | Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 18 |
Abstract: | Grain logistics in Ukraine is actively developing, and therefore needs to study the problems of grain infrastructure and transport and logistics in supply chains. The analysis of the dynamics of grain production volumes indicates their increase during 2010-2019. An analysis of the dynamics of the volume of transportation of grain and grinding products by rail indicates a trend towards a dynamic increase in transportation volumes in 2010-2019. However, the level of logistics efficiency does not correspond to a significant growth rate of grain production volumes, and consequently, an increase in their transportation volumes with subsequent transshipment in ports. The consequence of this is the high cost of Ukrainian grain, and, consequently, a decrease in its competitiveness in the foreign market. Deficiencies in the process of organizing the transportation of grain cargoes by rail to ports were identified and recommendations were made on improving the efficiency of organizing the supply of grain goods from supplier to consumer. Зернова логістика в Україні активно розвивається, а тому потребує дослідження проблем зернової інфраструктури та транспортно-логістичного забезпечення в ланцюгах постачання. Проведений аналіз динаміки обсягів виробництва зернових вантажів свідчить про їхнє поступове зростання протягом 2010- 2019 рр. Аналіз динаміки обсягів перевезень зерна і продуктів перемолу залізничним транспортом свідчить про тенденцію динамічного збільшення обсягів перевезення впродовж 2010-2019 років. Однак суттєвим темпам зросту обсягів виробництва зернових, а отже, зросту обсягів їхнього перевезення з подальшою перевалкою в морських портах, не відповідає рівень ефективності логістики. Наслідком цього є висока собівартість українського зерна, а, отже, зниження його конкурентоздатності на зовнішньому ринку. Виявлені недоліки процесу орган.ізації перевезень зернових вантажів залізничним транспортом в порти та запропоновані рекомендації щодо підвищення ефективності організації постачання зернових вантажів від постачальника до споживача. Зерновая логистика в Украине активно развивается, а поэтому нуждается в исследовании проблем зерновой инфраструктуры и транспортно-логистического обеспечения в цепях поставок. Проведенный анализ динамики объемов производства зерновых грузов свидетельствует об их увеличении в течение 2010-2019 гг. Анализ динамики объемов перевозок зерна и продуктов перемола железнодорожным транспортом свидетельствует о тенденции динамичного увеличения объемов перевозок в 2010-2019 годах. Однако существенным темпам роста объемов производства зерновых, а следовательно, роста объемов их перевозки с последующей перевалкой в портах не соответствует уровень эффективности логистики. Следствием этого является высокая себестоимость украинского зерна, а, следовательно, снижение его конкурентоспособности на внешнем рынке. Выявлены недостатки процесса организации перевозок зерновых грузов железнодорожным транспортом в порты и предложены рекомендации по повышению эффективности организации поставок зерновых грузов от поставщика к потребителю. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3127 |
Appears in Collections: | № 18 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.