Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3120
Title: | Оптимізація параметрів транспортного процесу міських вантажних перевезень |
Other Titles: | Оптимизация параметров транспортного процесса городских грузовых перевозок Optimization of the prameters of the urban freight transport process |
Authors: | Кутья, О. В. Бережна, Н. Г. Войтов, О. В. |
Keywords: | транспортний процес;математична модель;міські вантажні перевезення;питомі витрати;оптимізація маси перевезеного вантажу;коефіцієнт використання пробігу;коефіцієнт використання вантажопідйомності автомобіля;транспортный процесс;математическая модель;городские грузовые перевозки;удельные расходы;оптимизация массы перевозки грузов;коэффициент использования пробега;коэффициент использования грузоподъемности автомобиля;transport process;mathematical model;urban freight traffic;specific costs;optimization of weight of freight;mileage;utilization rate of the vehicle |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | ХНТУСГ |
Citation: | Кутья О. В., Бережна Н. Г., Войтов О. В. Оптимізація параметрів транспортного процесу міських вантажних перевезень. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2019. № 18. С. 54-61. |
Series/Report no.: | Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів;№ 18 |
Abstract: | Розроблено методичний підхід до оптимізації параметрів транспортного процесу міських вантажних перевезень. Підхід ґрунтується на моделі сумарних питомих витрат, які враховують три складові. Перша складова залежить від тарифу на перевезення, довжини маршруту, маси перевезеного вантажу, а також технічної швидкості руху, частоти надходження заявок на транспортне обслуговування і коефіцієнта надійності транспортного обслуговування . Друга складова питомих витрат залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, технічної швидкості руху, сумарного часу транспортного обслуговування, витрати палива і його ціни, а також маси перевезеного вантажу, коефіцієнт використання пробігу, коефіцієнт використання вантажопідйомності автомобіля. Третя складова залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, сумарного часу транспортного обслуговування з урахуванням збільшення часу на виконання навантажувально-розвантажувальних робіт, початкової вартості автомобіля і витрат на технічне обслуговування автомобіля та амортизацію. Отримано математичні вирази, які дозволяють виконати математичне моделювання сумарних витрат на міські вантажні перевезення та розрахунковим шляхом отримати оптимальну масу вантажу, що перевозиться. Показано, що при величині коефіцієнтів використання пробігу, який дорівнює 0,5 і величині коефіцієнтів використання вантажопідйомності автомобіля, який дорівнює 0,5, запланована маса вантажу для перевезення майже не відрізняється від оптимальної. При збільшенні зазначених коефіцієнтів до одиниці оптимальна маса збільшується в 1,4-1,6 разів. Показано, що для зменшення сумарних питомих витрат на міські вантажні перевезення необхідно розрахунковим шляхом проводити корегування маси перевезеного вантажу. Разработан методический подход к оптимизации параметров транспортного процесса городских грузовых перевозок. Подход основывается на модели суммарных удельных затрат, учитывающих три составляющие. Первая составляющая зависит от тарифа на перевозку, длины маршрута, массы перевозимого груза, а также технической скорости движения, частоты поступления заявок на транспортное обслуживание и коэффициента надежности транспортного обслуживания. Вторая составляющая удельных затрат зависит от количества автомобилей, находящихся в наряде, технической скорости движения, суммарного времени транспортного обслуживания, расхода топлива и его цены, а также массы перевозимого груза, коэффициента использования пробега, коэффициента использования грузоподъемности автомобиля. Третья составляющая зависит от количества автомобилей, находящихся в наряде, суммарного времени транспортного обслуживания с учетом увеличения времени на выполнение погрузочно-разгрузочных работ, начальной стоимости автомобиля и расходов на техническое обслуживание автомобиля и амортизацию. Получены математические выражения, которые позволяют выполнить математическое моделирование суммарных затрат на городские грузовые перевозки и расчетным путем получить оптимальную массу перевозимого груза. Показано, что при величине коэффициентов использования пробега, равного 0,5 и величине коэффициентов использования грузоподъемности автомобиля, равного 0,5, планируемая масса груза для перевозки почти не отличается от оптимальной. При увеличении указанных коэффициентов к единице оптимальная масса увеличивается в 1,4-1,6 раз. Показано, что для уменьшения суммарных удельных затрат на городские грузовые перевозки необходимо расчетным путем проводить корректировку массы перевозимого груза. A methodical approach to optimizing the parameters of the transport process of the urban freight transportation has been developed. The approach is based on a cumulative unit cost model that takes into account three components . The first component depends on the fare, the length of the route, the weight of the goods transported, as well as the technical speed of the movement, the frequency of receipt of requests for transport service and the coefficient of reliability of the transport service. The reliability factor takes into account the delays of the car on the route, as well as the presence of traffic jams on the route. The second component of unit costs depends on the number of vehicles in the outfit, the technical speed of the movement, the total time of transport service, the fuel consumption and its price, as well as the mass of the freight, mileage coefficients, the car's load utilization coefficients and the reliability factor. The third component depends on the number of cars in the outfit, the total time of transport service, taking into account the increase in time for handling, the initial cost of the car and the cost of car maintenance and depreciation, as well as the mass of the freight and the coefficient of reliability of transport . Taking into account the three components, mathematical expressions were obtained, which allow to perform mathematical modeling of the total costs for urban freight and by calculation to obtain the optimal mass of freight, which is transported depending on the coefficients of use of mileage and the coefficients of load capacity of the car. Presented change depending optimal weight of cargo on changes greatness us coefficients and coefficients using run-duty vehicle use. It is shown that when the coefficient of use of the mileage is 0.5 and the value of the coefficient of load capacity of the car is 0.5, the planned mass of cargo for transportation is almost indistinguishable from the optimal one. When these coefficients are increased to one, the optimal mass increases 1.4-1.6 times. It is noted that such conclusions are characteristic of routes with different lengths. It is shown that in order to reduce the total specific costs of urban freight traffic, it is necessary to carry out an adjustment by weight of the transported cargo by calculation . The initial data are the specified distance of carriage, as well as the specified values of the сoefficients of use of the mileage and the coefficients of the load capacity of the car. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3120 |
Appears in Collections: | № 18 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.