Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3026
Title: Маркетинговий інструментарій стратегічних альтернатив управління підприємством як складова методології прикладних досліджень в маркетингу
Other Titles: Маркетинговый инструментарий стратегические альтернативы управление предприятиях как составляющих методологии прикладных исследований в маркетинга
Marketing tool of strategic alternatives of enterprise management as the composition of the methodology of applicable studies in marketing
Authors: Лишенко, М.О.
Keywords: маркетинг;маркетингові стратегії;методологія;маркетингові дослідження;маркетингова діяльність;SWOT - аналіз;матриця БКГ;матриця Мак-Кінсі General Electric;маркетинговые стратегии;методология;маркетинговые исследования;маркетинговая деятельность;SWOT - анализ;матрица БКГ;матрица Мак-Кинси General Electric;marketing;marketing strategies;methodology;marketing research;marketing Activity;SWOT - analysis;BCG Matrix;McKinsey Matrix General Electric
Issue Date: 5-May-2021
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Лишенко М.О. Маркетинговий інструментарій стратегічних альтернатив управління підприємством як складова методології прикладних досліджень в маркетингу. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2021. Т.1. № 2. С. 247-261.
Abstract: Лишенко М.О. Маркетинговий інструментарій стратегічних альтернатив управління підприємством як складова методології прикладних досліджень в маркетингу. В статті визначено основні елементи стратегічного маркетингу. Досліджено особливості застосування маркетингових інструментів в маркетингових дослідженнях. Визначено сутність стратегії, SWOTаналізу та інструментів стратегічного планування. Досліджено слабкі та сильні сторони фермерських господарств на аграрному ринку. Для більш точного визначення типу стратегічно-господарського підрозділу, до якого відноситься продукція аграрних підприємств, нами побудовано матрицю Бостонської консультативної групи. Стратегічний аналіз з допомогою моделі GE/McKinsey завершується визначенням рекомендованої перспективної позиції для кожного виду бізнесу. При цьому потрібно враховувати не тільки інтереси окремих видів бізнесу, але й стратегічні інтереси всього підприємства.
М.А. Лышенко. Маркетинговый инструментарий стратегические альтернативы управление предприятиях как составляющих методологии прикладных исследований в маркетинга В статье определены основные элементы стратегического маркетинга. Исследованы особенности применения маркетинговых инструментов в маркетинговых исследованиях. Определена сущность стратегии, SWOT-анализа и инструментов стратегического планирования. Исследована слабые и сильные стороны фермерских хозяйств на аграрном рынке. Для более точного определения типа стратегически хозяйственного подразделения, к которому относится продукция аграрных предприятий, нами построено матрицу Бостонской консультативной группы. Стратегический анализ с помощью модели GE / McKinsey завершается определением рекомендованной перспективной позиции для каждого вида бизнеса. При этом нужно учитывать не только интересы отдельных видов бизнеса, но и стратегические интересы всего предприятия.
M.A. Lyshenko. Marketing tool of strategic alternatives of enterprise management as the composition of the methodology of applicable studies in marketing. The subject of research is theoretical and methodological aspects of improving the marketing tools of strategic alternatives for enterprise management. The main purpose of research is to study the marketing tools needed to study the activities of the business entity. The methodological basis of the research is the dialectical method (study of marketing methods in the system of interconnection and interdependence, abstract -logical - used in theoretical generalization and conclusions), factorial (study of the influence of individual factors). Results. The article outlines the main elements of strategic marketing. The features of application of marketing tools in marketing researches are investigated. The essence of strategy, SWOT-analysis and strategic planning tools are determined. The weak and strong sides of farms in the agrarian market are investigated. SWOT analysis is a process of establishing links between the features, threats, strengths (weaknesses), which can be used later for the formulation and selection of enterprise strategies. It is conducted with the aim of studying the company as a management system in a certain market environment. Having analyzed the marketing activity of the company, it is determined which strategy should be applied in the future for the development of each product group, using the matrix McKinsey General Electric. The GE / McKinsey model is a matrix of 9 cells for the reflection and comparative analysis of strategic positions and directions of the organization's economic activities. The main feature of this model is that for the first time in it for comparison of types of business began to consider not only such factors as sales volume, profit, profitability of invested funds, etc., but also rather subjective characteristics of business, such as the volatility of the market share, technology, staffing status, etc. For a more precise definition of the type of strategic and economic subdivision, which includes the products of agrarian enterprises, we have constructed the matrix of the Boston Consultative Group. GE / McKinsey's strategic analysis completes the definition of the recommended promising position for each business. At the same time, it is necessary to take into account not only the interests of certain types of business, but also the strategic interests of the entire enterprise.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3026
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №2 Т.1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.