Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/24979
Title: Формування адаптивного механізму узгодження концепцій маркетинг-міксу і логістичного міксу
Other Titles: Formation of adaptive mechanism of harmonization of marketing mix and logistic mix concepts
Authors: Турчин, Люба Ярославівна
Keywords: маркетинг;маркетинг-мікс;логістичний мікс;адаптивний механізм;marketing;marketing mix;logistic mix;adaptive mechanism
Issue Date: 2021
Publisher: Харків
Citation: Турчин Л. Я. Формування адаптивного механізму узгодження концепцій маркетинг-міксу і логістичного міксу. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2021. № 2. С. 5-10.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки;№ 2
Abstract: У статті запропоновано та обґрунтовано адаптивний механізм узгодження концепцій маркетинг-міксу і логістичного міксу, що представляє собою комплекс маркетингово-логістичного управління, побудований на взаємодії концептуального блоку та забезпечуючого блоку. Функціональне наповнення концептуального блоку полягає в розробці стратегії і тактики виробничої, збутової діяльності, цінової політики. Забезпечуючий блок зорієнтовано на визначення параметрів і реалізацію операційної діяльності з формування запасів, складування, транспортування продукції (управління рухом матеріального потоку). Маркетингова складова механізму індукується розв’язанням прикладних завдань аналізу ринку. В структурі взаємовідносин «маркетинг – логістика» логістичний менеджмент виконує інтегруючу функцію, координуючі дій постачальників, агентів із закупівель, виробників, маркетологів, учасників каналів товароруху і покупців.
In modern conditions of market development, the issue of finding and implementing mechanisms for managing marketing activities that meet the dynamic parameters of the competitive environment is relevant. One of the ways to enter the trajectory of stable and effective functioning of economic entities is the systematic use of the instrumental apparatus of logistics in the structure of strategic management of the organization. The search for adaptive ways of competitive management of the enterprise in terms of expanding the range of needs and changing stereotypes of consumer behavior has led to the formation of integrative approaches, a combination of similar functional areas of management, implemented in the concept of marketing and logistics management. The article proposes and substantiates an adaptive mechanism for coordinating the concepts of marketing mix and logistics mix, which is a complex of marketing and logistics management, built on the interaction of the conceptual unit and the supply unit. Thus, the concept of marketing and logistics management realizes the goal of increasing the value of goods (formation of competitive advantages) on the basis of a symbiosis of concepts of marketing mix "4P" and logistics mix "7R" within the adaptive mechanism, which provides interaction of the conceptual block with functional filling concerning development of strategy and tactics of production, sales activity, the price policy and the providing block focused on definition of parameters and realization of operational activity on formation of stocks, warehousing, transportation products (control of material flow). The marketing component of the mechanism is induced by solving applied problems of market analysis. Logistics elements are represented by a system of interacting functional subsectors, which include the stages of material flow from external suppliers (procurement logistics, inventory logistics) to consumers (sales logistics, service logistics), including mediating blocks of internal production movement of material values and information support of all listed.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/24979
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:Випуск 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2021_r02_a01.pdf234.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.