Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2075
Название: | Ціннісно-орієнтований підхід до управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу |
Другие названия: | Ценностно-ориентированный подход к управлению развитием предприятия ресторанного бизнеса Value-oriented approach to restaurant business development management |
Авторы: | Гросул, В.А. Балацька, Н.Ю. |
Ключевые слова: | цінність;ціннісно-орієнтоване управління;розвиток;ресторанний бізнес;детермінанти цінності;ценность;ценностно-ориентированное управление;развитие;ресторанный бизнес;детерминанты ценности;value;value-oriented management;development;restaurant business;determinants of value |
Дата публикации: | 10-ноя-2020 |
Издательство: | Харків : ХНАУ |
Библиографическое описание: | Гросул В.А., Балацька Н.Ю. Ціннісно-орієнтований підхід до управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 4. Т1. С.3-18 |
Краткий осмотр (реферат): | Гросул В.А., Балацька Н.Ю. Ціннісно-орієнтований підхід до управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу. У статті розглядаються загальнотеоретичні, методологічні та
практичні аспекти ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу. Розглянуто сучасні акценти ціннісноорієнтованого управління з позицій «позитивного досвіду» та «економіки вражень». Економічне обґрунтування ціннісно-орієнтованого управління
базується на тому, що змістовна параметризація полягає у визначенні стратегічних управлінських завдань щодо максимізації цінності, а різноаспектне оцінювання ключових факторів нарощування цінності є основою управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу.
Визначено основні етапи процесу створення цінності в підприємстві ресторанного бізнесу. Запропоновано логіко-математичний інструментарій до виміру ефекту синергії цінності в підприємстві
ресторанного бізнесу, який ґрунтується на сумарній оцінці визначальних груп детермінантів цінності (базових детермінантів створення, детермінантів-оптимізаторів цінності та супроводжуючих
детермінантів). Охарактеризовані принципи ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу. В.А. Гросул, Н.Ю. Балацкая. Ценностно-ориентированный подход к управлению развитием предприятия ресторанного бизнеса. В статье рассматриваются общетеоретические, методологические и практические аспекты ценностно-ориентированного управления развитием предприятия ресторанного бизнеса. Рассмотрены современные акценты ценностно-ориентированного управления с позиций «положительного опыта» и «экономики впечатлений». Экономическое обоснование ценностно-ориентированного управления основывается на том, что содержательная параметризация заключается в определении стратегических управленческих задач по максимизации ценности, а разноаспектное оценки ключевых факторов наращивания ценности являются основой управления развитием предприятия ресторанного бизнеса. Определены основные этапы процесса создания ценности в предприятии ресторанного бизнеса. Предложен логико-математический инструментарий для измерения эффекта синергии ценности в предприятии ресторанного бизнеса, основанный на суммарной оценке определяющих групп детерминантов ценности (базовых детерминантов создания ценности, детерминантов- оптимизаторов ценности и сопровождающих детерминантов). Охарактеризованы принципы ценностноориентированного управления развитием предприятия ресторанного бизнеса. V.A. Grosul, N.Yu. Balatska. Value-oriented approach to restaurant business development management. Item. In conditions of uncertainty and instability of the external environment, the complexity of economic relations, high dependence on the consumer, changes in consumer demand, the problems of making effective management decisions in the strategic perspective become relevant. An innovative direction of improving the activities of restaurant business enterprises is a value-oriented approach to development management, which has industry characteristics. Management can be effective only if there is a strategic focus on a single quantitative target - the growth of business value for both owners and other stakeholders. The value of the restaurant business changes at the time of making strategic management decisions. The problem is not to accurately predict the future and calculate the "true" value of the restaurant business, but to make the right strategic choice in the uncertainty and variability of the future, to make the decision that has the greatest value. Objective – substantiation of the value-oriented approach to management of development of the restaurant business enterprise. Methodology. A value-based approach to restaurant business development management is based on a system methodology that creates the ability to disclose, analyze, evaluate components of the development management system and consistently combine them with each other, forming a certain integrity and unity of objects, ensuring synergy. Results. The article considers modern accents of value-oriented management from the standpoint of "positive experience" and "impression economy". The economic substantiation of value-oriented management is based on the fact that meaningful parameterization is to determine strategic management tasks to maximize value, and multifaceted assessment of key factors of value building is the basis for managing the development of the restaurant business. The main stages of the process of creating value in the restaurant business are identified. The logical-mathematical tools for measuring the effect of value synergy in the restaurant business are proposed, which is based on the total assessment of the defining groups of value determinants (value creation, value optimizer determinants and accompanying determinants). The principles of value-oriented management of restaurant business development are described. Scope of the results. The practical value of the article is that on the basis of the proposed approach it is possible to increase the efficiency of strategic assets, which in general allows to provide sustainable competitive advantages and offer a restaurant service with high consumer value. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2075 |
Располагается в коллекциях: | Вісник ХНАУ №4 Т.1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
statta_ grosul_balacka_cіnnіsno-orіentovanij_pіdhіd_do_upravlіnna rozvitkom_pіdpriemstva_restorannogo_bіznesu.pdf | 425.19 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.