Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/15012
Назва: | Методологія адаптивної поведінки суб’єктів споживчого ринку в умовах цифрової трансформації економіки: автореф. дис. на здобуття … д-ра екон. наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Інші назви: | Methodology of the consumer market participants’ adaptive behavior under economy digital transformation |
Автори: | Чміль, Ганна Леонідівна |
Науковий керівник : | Савицька, Наталія Леонідівна |
Місце роботи: | Харківський державний університет харчування та торгівлі |
Ключові слова: | суб’єкти ринку;цифрова трансформація;адаптивна цифрова поведінка;споживчий ринок;market participants;digital transformation;adaptive digital behavior;consumer market |
Дата публікації: | 2021 |
Видавництво: | Харків: ХДУХТ |
Бібліографічний опис: | Чміль Г. Л. Методологія адаптивної поведінки суб’єктів споживчого ринку в умовах цифрової трансформації економіки: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Н. Л. Савицька; Харків, 2021. С. 42. |
Короткий огляд (реферат): | Дисертацію присвячено вирішенню актуальної наукової проблеми,
що полягає у розвитку теоретико-методологічних та науково-практичних засад адаптивної поведінки суб’єктів споживчого ринку в умовах цифрової
трансформації економіки. У роботі критично осмислено процеси глобальних перетворень та виявлено передумови появи сучасної технологічної парадигми розвитку соціально-економічних систем. Обґрунтовано зміни в економічній поведінці суб’єктів ринку під впливом ґенези Індустрії 4.0, визначено детермінанти і тригери та обґрунтовано концептуальне бачення контурів змін, що формують адаптивність поведінки суб’єктів ринку. Систематизовано понятійно-категоріальний апарат щодо адаптивної поведінки суб’єктів споживчого ринку. Обґрунтовано теоретико-методологічний базис адаптивної поведінки суб’єктів споживчого ринку та концептуальні засади адаптивної
цифрової поведінки підприємств роздрібної торгівлі. Визначено особливості цифровізації економіки України, досліджено стан та тенденції розвитку суб’єктів роздрібної торгівлі. Виокремлено сучасні тренди використання цифрових можливостей в роздрібній торгівлі, обґрунтовано методичний інструментарій комплексної діагностики адаптивної цифрової поведінки підприємств роздрібної торгівлі. Запропоновано науково-методичний підхід до оцінювання адаптивної поведінки підприємств роздрібної торгівлі. Удосконалено науково-методичний підхід до оцінювання внутрішніх цифрових можливостей підприємства роздрібної торгівлі. Обґрунтовано: науково- методичний підхід до формування стратегії адаптивної цифрової поведінки підприємств роздрібної торгівлі; науково-практичний підхід до оцінювання задоволеності споживачів процесом онлайн-покупки товарів повсякденного попиту; науково-практичний підхід щодо формування додаткових цифрових
можливостей на основі SMM-аудиту The thesis is devoted to the solution of actual scientific problem, which is in the development of theoretical and methodological and scientific and practical bases of consumer market entities adaptive behavior under economy digital transformation. The global transformations processes are critically comprehended and initiation determinant appearance preconditions of the industrial revolutions different waves are identified in the scientific work. It is proved that the transfer mechanism of their effect on structural changes in social production on the base of potential broadening and architectonics principles, at the stage of the fourth industrial revolution involves the transition to the «Industry 4.0» concept, which is fragmented into the digital transformations development in retail trade. Significant changes in consumer and business behavior are identified on the base of the genesis study, prevalence and Industry 4.0 technologies effect (Big data, Internet of Things, cyberphysical systems, cloud technologies, artificial intelligence) on the consumer market development. Determinants and triggers are determined and changes contours conceptual vision is substantiated that form the economic entity behavior adaptability as the digital environment triggers system, in which triads interact: internal effect (readiness for digitalization, digital potential, expectations) and external effect (threats, new challenges, digital opportunities). It is established that digital incentives influence on the consumer market participants’ reaction determines the search for new vectors of enterprise development and gives impetus to active action to implement changes and provide timely response to new challenges. The adaptation and adaptability concepts are distinguished; the adaptation types classification features are determined depending on the change object; the scale and direction of action; their implementation duration; adaptive reactions properties, adaptive syndrome types. As a result, the enterprise adaptive digital behavior concept is clarified and it is proposed to interpret it from the standpoint of holistic vision of multilevel interactions and interdependencies as purposeful activity of the subject, which reproduces the integrity of social and economic system by combining internal and external digital opportunities. The theoretical and methodological basis 40 of consumer market participants adaptive behavior is substantiated, which is based on methodological principles of economic behavior: heterogeneous motivation, singularity, holistic personalism and adaptive rationality, that allows identifying adaptive behavior principles (self-organization, multifunctionality; cyclicity; emergence; social legitimacy; purposefulness; synchronization; adaptation; new experience creation), enterprise adaptation system components, adaptation mechanism and adaptation syndrome model. The system of consumer choice under the market digitalization and digital adaptive consumer behavior in accordance with the challenges of the Covid-19 pandemic and proposed theoretical and methodological principles is modeled. Conceptual bases of adaptive digital behavior of retail enterprises are offered, which are based on the proposed logical and linguistic model and process and dynamic approach. Accordingly, the logical and linguistic model formalizes the complex information and analytical support, the structure and dynamics of the enterprise adaptation process according to: digital technologies (external digital opportunities); consumer behavior, customer experience; state and development trends of the FMCG market; digital readiness of the enterprise (internal digital opportunities). Used process and dynamic approach includes diagnostics, monitoring, strategy formation and control organization in the system of enterprise adaptation to the digital transformation challenges. The domestic economy digitalization peculiarities are determined and domestic economy digital transformation contour is outlined, which includes digital infrastructure provision, digital projects in the economy, society digital transformations measures and population digital competencies. The current state of Ukraine’s economy digitalization is studied in terms of international rankings, indices and quantitative indices on issues of network readiness, global innovation, information and communication technologies development, global competitiveness, digitalization and global cybersecurity. The tendencies of development and overcoming of different types of digital gaps, digitalization effect on competitiveness increasing, enterprises activity efficiency are analyzed. The digital transformation impede factors are identified; the main ones are digital security infrastructure insufficiency interconnectedness and low digital competence of the population. The state and tendencies of retail trade entities development are studied, in particular the decreasing tendency to both the total number of business entities and retail trade entities by 36,7% for 10 years is determined. The current trends in the use of digital opportunities in retail trade, which contribute to the formation of new model of the relationship with customers that requires enterprises adaptive digital behavior construction. The methodical tools of adaptive digital behavior complex diagnostics of retail enterprises are substantiated, the use of which allows determining the enterprises adaptive digital behavior type, assessing the readiness degree for further digital transformation and analyzing existing internal digital opportunities, identifying priority areas for new digital development; limitations, barriers, risks that impede the digital transformation acceleration. The scientific and methodological approach to retail enterprises adaptive behavior assessing is proposed. The scientific and methodological approach to assessing the internal digital opportunities of retail enterprise was improved. The scientific 41 and methodological approach to the retail enterprises adaptive digital behavior strategy formation, which allows choosing the vector of digital behavior change, creating management scenarios for further development of certain digital technologies in accordance with the recommended strategy of adaptive digital behavior, is substantiated. The scientific and practical approach to the assessment of consumer satisfaction with online purchase process of daily demand goods is substantiated. The scientific and practical approach to the formation of additional digital opportunities on the base of SMM-audit, the use of which allows carrying out SMM-audit, site traffic analysis, mobile applications diagnostics of Kharkiv supermarket chains. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/15012 |
Розташовується у зібраннях: | 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Avtoref_Chmil_.pdf | 810.16 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.