Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1241
Title: Оцінка внутрішнього підприємницького клімату в підприємствах торгівлі
Evaluation ofinternal entrepreneurial climate in trade enterprises
Authors: Краснокутська, Наталія Станіславівна
Бубенець, Ірина Георгіївна
Артеменко, Віктор Станіславович
Keywords: підприємництво;потенціал;оцінка;підприємство;торгівля;підприємницький клімат;предпринимательство;потенциал;оценка;предприятие;торговля;предпринимательский климат;entrepreneurship;potential;assessment;enterprise;trade;business climate
Issue Date: 2015
Publisher: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Citation: Краснокутська Н.С., Бубенець І.Г., Артеменко В.С. Оцінка внутрішнього підприємницького клімату в підприємствах торгівлі. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2015. Вип. 1(21). С. 82-92.
Abstract: Проаналізовано та узагальнено результати оцінки складових внутрішнього підприєм ницького клімату за підсум кам и проведеного анкетування. Визначено, що форм ування сприятливого підприємницького середовища хоча й не гарантує розвиток усіх складових підприємницького потенціалу, але сприяє його активізації. Запропоновано розрахунок рівня сприятливості підприємницького клімату.
At present the problem of entrepreneurial activity development and entrepreneurial potential formation is rather important. The entrepreneurial potential of the enterprise is determined by the possibilities of its owners and personnel concerning the support and expansion of their entrepreneurial activity according to the adopted purposes. The tools of entrepreneurial potential activation influence the choice of the priorities of the development specify the scale of trade enterprises activity and need constant study. Formation and development of entrepreneurial potential is a necessary condition for the creation of stable competitive preferences. In such context the diagnostics of internal entrepreneurial climate in trade enterprises becomes a mandatory function of modern management and its purpose is to reveal the level of the activities of retail business workers’ regarding the realization of own entrepreneurial possibilities, internal factors promoting or restraining such possibilities. The aim of the article is to specify the directions characterizing interior entrepreneurial climate. Its evaluation in trade enterprises is directed towards the reveal and activation of entrepreneurial potential on the grounds of calculations of the level of assistance of entrepreneurial climate. The directions for the evaluation of entrepreneurial climate (flexibility of the structure; level of the development of organizational culture oriented towards the risks; strategic attitude to innovations; the velocity of making decisions; HRpractices for the support of creative potential) are defined, and its evaluation by the level of assistance in trade enterprises is carried out. The results of the research demonstrated that entrepreneurial climate assistance was low for most of the trade enterprises was low, but the weakest positions are the speed of making decisions and weakness of HR-practices regarding the support and development of creative and innovative potential of employees. Based on the received results it is specified that the formation of favorable entrepreneurial environment slightly guarantees the development of all components of entrepreneurial potential promotes its activation.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1241
Appears in Collections:Випуск 1 (21)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
esprstp_2015_1_10.pdf290.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.