Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/10767
Title: Cultures of knowledge and expansive learning in a run-away-world
Other Titles: Культура знания и экспансивное знание в убегающем мире
Authors: Elbeshausen, H.
Keywords: теорія діяльності;експансивне вивчення;об’єкти що не контролюються;культура знання;теория деятельности;экспансивное знание;неконтролируемые объекты;культура знаний;Activity Theory;Expansive Learning;Run-Away-Objects;Knowledge Cultures
Issue Date: 2012
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Elbeshausen H. Cultures of knowledge and expansive learning in a run-away-world. Філософія спілкування: Філософія. Психологія. Соціальна комунікація. 2012. № 5. С. 22-29.
Series/Report no.: Філософія спілкування: Філософія. Психологія. Соціальна комунікація;№ 5
Abstract: Інформація та знання широко використовуються як ключові конструкти для аналізу постіндустріального суспільства, що розвивається. На відміну від макро-оріентованих концепцій пропонується аналіз трансформаційних змін суспільства на мезо рівні теорії культурно-історичної діяльності. У статті розглядається теорія культурно-історичної школи, співпраця на рівні когнітивного включення суб’єктів діяльності, об’єкти що не контролюються. Використовуються та обговорюються поняття «корінне дослідження» та «експансивне вивчення», що відображують умови підвищення ролі «знання» в суспільстві та його вплив на діяльність та пізнання.
Информация и знания широко используются как ключевые конструкты для рассмотрения развивающегося постиндустриального общества. В отличие от макро-ориентированных концепций предлагается анализ трансформационных изменений общества на мезо уровне теории культурно-исторической деятельности. В статье рассматриваются теория культурно-исторической школы, сотрудничество на уровне когнитивного включения субъектов деятельности, неконтролируемые объекты. Используются и обсуждаются понятия «корневое исследование» и «экспансивное обучение», отражающие условия повышения роли «знания» в обществе и его влияние на деятельность и познание.
Information and knowledge are widely considered as crucial for the coming of the post-industrial society. This article, unlike macro-oriented concepts, attempts to describe the social change on a meso level. Based on activity theory of the cultural-historical school, terms such as collaborative knotworking, run-away objects and expansive learning will be discussed in order to assess the role of knowledge and learning in late modernity. It is argued that knowledge and information can’t be grasped satisfactory from a technological or quantitative angle only. Instead, it’s proposed to define these terms by means of the concept of knowledge cultures. Subsequent terms like radical exploration or expansive learning will be deployed too.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/10767
ISSN: 978-966-2562-28-6
Appears in Collections:№ 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Filosofia spilkuvannia filosofiia psykholohiia sotsialna komunikatsiia_2012_5_6.pdf336.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.