Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/40453
Title: Організація внутрішнього контролю підприємств ресторанного господарства: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.00.09 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)
Authors: Кашперська, Анастасія Іванівна
metadata.dc.contributor.advisor: Ковалевська, Надія Сергіївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: внутрішній контроль;ресторанне господарство;організація діяльності;функції;оцінка ефективності;інформаційне забезпечення управління;internal control;restaurant subsector;organization of activities;functions;performance evaluation;information provision of management
Issue Date: 2019
Publisher: Харків: ХДУХТ
Citation: Кашперська А. І. Організація внутрішнього контролю підприємств ресторанного господарства: автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.09 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит; наук. кер. Н. С. Ковалевська ; Харківський держ. ун-т харч. та торгівлі. Харків, 2019. 25 с.
Abstract: Дисертацію присвячено вирішенню актуального науково-практичного завдання з удосконалення організаційних і методичних засад внутрішнього контролю, як інформаційної системи для управлінських рішень та реального оцінювання стану діяльності підприємств ресторанного господарства. Поглиблено змістовне наповнення понятійних категорій, що характеризують внутрішній контроль. Запропоновано організацію внутрішнього контролю визначати як комплексну систему заходів щодо оцінки ефективності бізнеспроцесів, пов’язаних із виробництвом продуктів, страв, послуг, їх реалізацією та обслуговуванням споживачів, зі встановленням параметрів відхилень за результатами виконання стратегічних планів. Розвинуто фундаментальні аспекти організації внутрішнього контролю підприємств ресторанного господарства із пропозицією модернізованих функцій внутрішнього контролю, що сукупно дозволило досягти нового методичного рівня оцінювання реального стану діяльності об’єкта управління. Запропоновано комплексний взаємозв’язок між ключовими інструментами впливу, зокрема, компетентнісне, методичне та інформаційне регулювання в організації внутрішнього контролю, що дозволило актуалізувати інформаційно-аналітичне забезпечення управління із наданням релевантних даних про ефективність діяльності ключовим суб’єктам управління. Поглиблено опрацювання концептуального наповнення якісних параметрів кадрового забезпечення організації внутрішнього контролю, що дозволило обґрунтувати триєдність фінансових, технологічних, експертноаналітичних індикаторів при формуванні організаційної структури служби внутрішнього контролю підприємств ресторанного господарства для забезпечення відповідного інформаційного впливу без асиметрії даних. Обґрунтовано розвинуті параметри системи внутрішнього контролю підприємства відповідно до специфіки галузі, що дозволило ініціювати зміни у структурі управління суб’єкта господарювання з акцентом на розробку модернового інформаційного забезпечення заходів, спрямованих на удосконалення діяльності підприємства. Запропоновано модель документообороту служби внутрішнього контролю підприємства ресторанного господарства, що дозволило систематизувати інформацію та підвищити точність і достовірність даних про діяльність суб’єкта господарювання, нівелюючи викривлення ключових показників. Запропоновано інноваційні заходи щодо комп’ютеризації внутрішнього контролю через розробку моделі, що передбачає впровадження окремого модулю, який сприятиме підвищенню якості контрольних процедур, а отже, формуванню своєчасних, релевантних висновків для системи прийняття рішень. Систематизовано ключові параметри оцінювання внутрішнього контролю, зроблено висновок про необхідність їхньої інтеграції в єдину систему моніторингу, що регулюється чинниками, вимогами та базовими положеннями загальної системи управління
The dissertation is devoted to theoretical generalization and the solution of actual scientific and practical tasks for improving the organizational and methodological foundations of internal control, as an information system of the restaurant business enterprises. Conclusions have been made regarding the development of the restaurant industry enterprise of Ukraine, optimization of their activity in accordance with globalization processes in the world economy. The prerequisites for innovative development of the restaurant industry are highlighted, namely: the impact of globalization trends on the industry, continuity of changes, purposeful increase of economic efficiency. Internal control is substantiated as an element and category of economic relations in the restaurant industry; conceptual and categorical apparatus of internal control is characterized taking into account the parameters of development of the enterprises of the restaurant industry. The process of internal control in the system of enterprise management in the restaurant industry is characterized and a conceptual model of organization of internal control is developed with characteristic of key indicators in providing its quality level, which shows the influence of key factors on the informationanalytical provision of decision-making in the aspect of control procedures. The complex of functions of internal control with determination of their mutual influence on the management system of the enterprise is substantiated. The definition of organization of internal control of restaurant business enterprises is formulated as a complex system of measures for evaluating the effectiveness of business processes that related to the production of products, dishes, services, their implementation and customer service, with the establishment of deviation parameters based on the results of strategic plans. The transformation processes in the organization of internal control in the sphere of restaurant business are considered. The functions of the internal control system have been expanded to take into account all stages of the enterprise life cycle in accordance with technological processes of production and responsibility for the quality of food and service, with the presentation of their integral influence on decision making. The basic prerequisites for the introduction of organizational structures of internal control at the restaurant business enterprises are highlighted. In order to create and set up an internal control in the restaurant business enterprises, an organizational model of the internal control has been developed, which takes into account the specifics of the industry with a focus on timely results regarding the observation and development of proposals for the management system. The organizational structure of the internal control service is proposed and its special significance for large and medium restaurant business enterprises is substantiated. The division of responsibilities of control subjects according to the department and the position they occupy in the structural department is proposed, taking into account the specifics of the restaurant industry. A system of standards regulating the functioning of the internal control service is developed, taking into account the specifics of the restaurant industry, namely: provisions on the internal control service, job descriptions for the head of the internal control service and internal controllers. Improved documentation provision and the technology of internal control at restaurant business enterprises by optimizing the workflow schedule, with the aim of defining and consolidating the order of formation and processing of documents of internal control service, which allowed to avoid information asymmetry between subsystems of the enterprise. The scheme of document circulation is developed, taking into account the main stages of the internal control service. Regulatory internal control mechanism is formed with focus on innovative instruments and optimization of methodological provision. Establishment of a regulatory mechanism will facilitate the functioning of such an internal control, which will provide confirmation of the legality of its activity, control over the execution of inspection plans, identify and correct material errors and deviations, reduce potential risks, make alternative decisions that will ensure stable and effective activity of the enterprise in the future. The methodological bases of internal control were optimized in view of the industry-specific features, which made it possible to bring the system of internal control to a new organizational level using the developed methodological tools as a key element of qualitative changes. The stages of realization of internal control of activity of the restaurant business enterprises are offered: preparatory, organizational, intermediate, documentary, productive, generalizing, correcting. A procedure for preparing control procedures is proposed, consisting of a series of interrelated elements, which can be divided into four stages: organization, planning, verification and generalization, and which cover the entire preparation process. In order to improve the planning, a plan and programs for the implementation of control actions were developed by the internal control service, taking into account the industry-specific features of the restaurant business enterprises. For a clearer understanding of the sequence of control procedures of internal controllers, the preparation of the plan is based on the life-cycle processes of restaurant business enterprises, starting with the purchase of raw materials for the production of food and food and beverages, and ending with customer service and provision of additional services, and the formation of costs, income and financial results. The developed program provides for the definition of the list of control procedures, the list of methods of internal control and working documents, the period of implementation and executors for each process of life of the enterprises of the restaurant economy due to their specificity and properties. The reorientation of the internal control to innovative technological tools and methodological basis is substantiated, which allowed modernizing the model of the internal control of restaurant business enterprises. The model of internal control of the basic processes of the restaurant business enterprises and the package of working documents of the internal controller are developed, which includes «Test of compliance with storage conditions of raw materials, food, semi-finished products and beverages», «Verification of the documentation of payments with suppliers», «Inventory results», «Report on the results of the audit». It is determined that the operation of computerization of the internal control should contribute to the fulfillment of the main functions: estimation of significance of errors, monitoring, prediction and forecasting. The main direction of control computerization is to develop a clear sequence of checks – the model of computerization of the internal control. The application of this model involves the creation and implementation of a separate module of information and analytical provision of managing enterprise. The basic criteria of quality and efficiency of functioning of internal control are highlighted. For a comprehensive assessment of the effectiveness of the internal control functioning, a methodology was developed to evaluate the quality of internal control parameters based on a system of criteria, taking into account the distinctive characteristics of the industry, which is realized by defining indicators that characterize the entire process of internal control service, which avoided the influence of subjective factor and to formulate them into a comprehensive evaluation system, taking into account the distinctive features of the industry.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/40453
Appears in Collections:08.00.09 – Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_kashp.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.