Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/37953
Назва: Моніторинг розвитку промислових ринків України: стан та перспективи в умовах глобалізації
Інші назви: Monitoring the development of industrial markets of Ukraine: state and prospects in globalization
Автори: Чміль, Г. Л.
Кащена, Н. Б.
Остапенко, Р. М.
Ключові слова: моніторинг;промислові ринки;покупці;продавці;B2B ринок;маркетинг;інформаційні технології;monitoring;industrial markets;buyers;sellers;B2B market;marketing;information technologies
Дата публікації: 2023
Видавництво: Київ: Міжрегіональна Академія управління персоналом
Бібліографічний опис: Чміль Г. Л., Кащена Н. Б., Остапенко Р. М. Моніторинг розвитку промислових ринків України: стан та перспективи в умовах глобалізації. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Економічні науки. 2023. Вип. 3 (70). Київ: Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2023. С. 37-45.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено моніторинг розвитку промислового ринку країни в умовах глобалізації. Досліджено його склад і структуру, ідентифіковано стейкхолдерів промислового ринку. Зроблено порівняльну характеристику профілів промислового та споживчого ринку. Виявлено наявність відмінних характеристик попиту та ухвалення рішень про купівлю товарів на промисловому ринку (порівняно із споживчим ринком). Акцентовано увагу на важливості індивідуалізації процесу обслуговування та посиленні рівня впливу особистих контактів на комунікаційні процеси з покупцями на промислових ринках. Доведено, що промисловий ринок є динамічним та знаходиться під випливом низки чинників глобалізації. Систематизовано та виокремлено інституційні чинники, чинники зовнішнього та внутрішнього середовища, економічні чинники, екологічні чинники, а також специфіку ринку та конкуренцію. З огляду на глобалізаційні процеси на промислових ринках відзначено тенденції, які трансформують характер їх діяльності, а саме: змінний ландшафт B2B-покупок; зростання досвідченості продавців; вплив технологічних змін; підвищення значимості та зростання ринків, що розвиваються.
The article examines the concept of industrial markets. The structure of the industrial market is defined and its main stakeholders (market stakeholders) are clarified. A comparative characterization of the industrial and con- sumer markets has been made. The presence of different demand characteristics in these two types of markets, as well as making purchase decisions, in particular, in industrial markets, management decisions are much more more complicated, since a group of people with differentiated types of job duties and competencies, and therefore variants of arguments, participate in this process. It has been proven that in marketing activities in industrial markets, the individualization of the service process is gaining importance and the level of influence of personal contacts on communication processes with buyers is increasing. The state of development of the industrial market in Ukraine was analyzed, it was found that in the structure of the volume of industrial products sold by types of activity, the majority share belongs to the processing industry. The instability of the domestic industrial market due to the direct influence of destructive factors of the external and internal environment, including the geopolitical conflict and the COVID-19 pandemic and the quarantine measures caused by it, has been proven. Analyzing the industrial course and measures for its development in Ukraine, the lack of its progressive efficiency was noted due to the country’s critically low results in the Industrial Production Competitiveness Index for the period under study. It was deter- mined that the industrial market is dynamic and is under the influence of globalization factors: institutional factors; factors of the external and internal environment; specifics of the market; economic factors; competition; environ- mental factors. Given the globalization processes in industrial markets, we note the trends that are transforming the nature of their activity, in particular: the changing landscape of B2B purchases; growing experience of sellers; impact of technological changes; increasing the importance and growth of developing markets, the selected vectors will allow for the geographical expansion of industrial markets, increase the volume of sales of industrial products on them, and establish communication links between interested parties of industrial markets.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/37953
ISSN: 2523-4536
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
S_Monitoring the development of industrial markets_MAUP_3(70)_2023_37-45.pdf627.13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.