Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34731
Назва: Управління бізнес-процесами підприємств торгівлі: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Інші назви: Business process management at trading companies
Автори: Ольшанський, Олександр Васильович
Науковий керівник : Яцун, Леонід Миколайович
Місце роботи: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Ключові слова: підприємство торгівлі;бізнес-процес;процесне управління;управління бізнес-процесами;результативність бізнес-процесів;оптимізація бізнес-процесів;моделювання бізнес-процесів;імплементація та ефективність процесного управління;trade companies;business process;process management;business process management;business process efficiency;business process optimization;business process modeling;implementation and efficiency of process management
Дата публікації: 2020
Видавництво: Харків
Бібліографічний опис: Ольшанський О. В. Управління бізнес-процесами підприємств торгівлі: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Яцун Л. М. Харків, 2020. 494 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертацію присвячено науковому обґрунтуванню та розробці теоретико-методологічних засад, науково-методичних та практичних рекомендацій щодо управління бізнес-процесами підприємств торгівлі. Досліджено генезис процесного управління підприємством та етапи еволюції фундаментальних теорій економічного розвитку і методів управління підприємством. Обґрунтовано, що подальший розвиток теорії та методології процесного управління відбувається в напрямку розробки його організаційно-економічних механізмів з урахуванням положень сучасної економічної науки і менеджменту. Запропоновано системне бачення процесного управління підприємством, як сукупності взаємопов’язаних і взаємодіючих елементів системи, яка складається з таких підсистем: предмету, методів і об’єкта дослідження процесного управління. Особливої уваги заслуговує об’єкт дослідження процесного управління, який містить формування мережі бізнес-процесів, реалізацію корпоративної стратегії та розробку механізмів впровадження процесного управління на підприємстві. На основі критичного аналізу сучасних підходів до визначення поняття «бізнес-процес» виявлено переваги та недоліки найбільш поширених авторських визначень і розроблено власну інтерпретацію поняття. Бізнес процес – це зміна об’єкта процесу шляхом перетворення матеріальних та інформаційних потоків, які здійснюються функціональними суб’єктами процесу за певною технологією з кінцевою метою створення нової споживчої вартості та її доведення до кінцевого споживача. З метою визначення основних класифікаційних ознак бізнес-процесів підприємств проведено аналіз, унаслідок якого виявлено переваги та недоліки сучасних підходів до класифікації бізнес-процесів. Запропоновано ввести додаткові критеріальні ознаки для класифікації бізнес-процесів, зокрема такі: за рівнем результативності пропонується класифікувати бізнес процеси як високорезультативні, середньорезультативні й низько результативні; виділити бізнес-процеси, які є типові для підприємств торгівлі, за цією ознакою пропонується класифікувати бізнес-процеси як торгово-технологічні, сервісно-обслуговуючі та інформаційно-аналітичні. Ураховуючи результати аналізу сучасного стану та тенденцій розвитку роздрібної торгівлі України протягом останніх дев’яти років встановлено, що використання функціональної системи управління підприємствами роздрібної торгівлі залишається ефективним тільки на великих підприємствах торгівлі (супермаркети та мережі), які мають можливість утримувати значну кількість управлінського персоналу і, відповідно, мають налагоджену систему торгово-технологічних і логістичних процесів. Обґрунтовано, доцільність впровадження процесного управління в систему менеджменту середніх, малих підприємств та мікропідприємств торгівлі. Розроблено класифікацію бізнес-процесів підприємств торгівлі. Доведено, що бізнес-процеси управління підприємствами торгівлі не можливо класифікувати без урахування специфіки галузі торгівлі, тому запропоновано розділяти бізнес-процеси підприємства торгівлі на основні бізнес-процеси підприємства торгівлі, допоміжні бізнес-процеси підприємства торгівлі, бізнес-процеси управління і бізнес-процеси розвитку. Розподіл бізнес-процесів підприємства торгівлі за видами зроблено на основі критерію створення доданої вартості. Бізнес-процеси, які створюють додану вартість, віднесли до основних, інші – до допоміжних, бізнес-процесів управління та розвитку. Базуючись на авторському баченні управління бізнес-процесами підприємств торгівлі, їх галузевих особливостях, основних положеннях сучасних концепцій управління бізнес-процесами підприємств торгівлі, а також маючи на меті становлення цілісної системи поглядів на розуміння та вирішення проблем удосконалення управління бізнес-процесами підприємств торгівлі, розроблено концептуальні основи здійснення цього процесу, що передбачають створення комплексної системи управління бізнес-процесами підприємств торгівлі та включають у взаємозв’язку науковий і прикладний базис. Встановлено, що управління результативністю – це управління стратегією підприємства торгівлі за допомогою повністю інтегрованої системи методологій поліпшення бізнесу. Управління результативністю включає методології, процеси, програмні засоби і системи управління діяльністю підприємства. Доведено, що для управління результативністю бізнес-процесів підприємства торгівлі потрібно вибрати й обґрунтувати кількісні критерії оцінки їх результативності, оскільки оцінка результативності є важливим елементом, що дозволяє визначити рівень досягнення цілей бізнес-процесу, ступінь реалізації запланованих завдань і досягнення запланованих результатів та проводиться з метою вибору оптимального варіанта вдосконалення діяльності. Обґрунтовано та систематизовано критерії оцінки результативності бізнес-процесів підприємств торгівлі на основі науково-практичного підходу, які сформульовані відповідно до цілей бізнес-процесів і в комплексі відображають економічні, технічні, екологічні, соціальні аспекти діяльності підприємства торгівлі. Оцінка результативності бізнес-процесів за цими критеріями дозволяє виявляти проблеми і своєчасно приймати управлінські рішення для підвищення ефективності діяльності підприємства торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки рівня результативності системи бізнес-процесів підприємств торгівлі на основі використання числової шкали Дж. Харрінгтона і методу аналізу ієрархій Т. Сааті. Як основа для інтерпретації показників була обрана, обґрунтована і модифікована вербально-числова шкала Дж. Харрінгтона, яка дозволяє визначати рівні результативності бізнес-процесів з урахуванням отриманих результатів і описувати виділені градації. Для визначення вагових коефіцієнтів бізнес-процесів використаний метод аналізу ієрархій Т. Сааті, в основі якого лежать парні порівняння бізнес-процесів за дев’ятибальною шкалою. Розроблений науково-методичний підхід дозволяє визначати рівні результативності бізнес-процесів з урахуванням отриманих результатів і описувати виділені градації, що в підсумку сприяє прийняттю адекватних і ефективних управлінських рішень. Імплементація запропонованого науково-методичного підходу до оцінки рівня результативності системи бізнес-процесів підприємств торгівлі, що ґрунтується на визначеній системі критеріїв, дозволила розробити модель бізнес-процесів торговельного підприємства, ранжувати бізнес-процеси за ступенем їх важливості та розробити коригувальні заходи спрямовані на досягнення стратегічних цілей підприємства торгівлі. Таким чином, оцінка результативності бізнес-процесів і системи процесів підприємства проводиться з метою аналізу змін, що відбуваються, виявлення резервів та розробки комплексу заходів для стійкого розвитку підприємства торгівлі. Обґрунтовано, що вдосконалення бізнес-процесів підприємств торгівлі здійснюється за допомогою п’яти основних методів: методика швидкого аналізу рішення (FAST), бенчмаркінг процесу, перепроектування процесу, інжиніринг процесу та реінжиніринг процесу (BPR). Доведено, що реінжиніринг є найбільш радикальним з існуючих методів удосконалення бізнес-процесів і найбільш ефективним методом процесного управління. Розроблено основні етапи проведення реінжинірингу бізнес-процесів підприємств торгівлі. Удосконалено науково-методичний підхід до підвищення результативності бізнес-процесів, який ґрунтується на засадах процесного бенчмаркінгу з використанням обґрунтованих критеріїв результативності на основі включення етапу по оцінці ефективності розроблених заходів, для підвищення результативності бізнес-процесів. Як індикатори використано чинники, засновані на застосуванні концепції дисконтування: чистий дисконтований дохід (NPV) та дисконтований період окупності (DPP). Доведено, що запропонована методика дозволяє приймати обґрунтовані рішення щодо впровадження заходів. Обґрунтовано теоретико-методичні засади удосконалення бізнес процесів підприємств торгівлі, які ґрунтуються на визначеній сукупності цілей, завдань, принципів, методів і передбачають застосування розробленої інформаційної моделі та механізму процесного управління підприємством, що сприяє зростанню конкурентоспроможності та ефективності діяльності, а також підвищенню якості систем менеджменту підприємства торгівлі. Запропонована концепція вдосконалення управління бізнес-процесами підприємств торгівлі дозволяє сформувати блок стратегічних переваг, який сприяє раціональному використанню торгово-технологічного потенціалу, зростанню конкурентоспроможності й ефективності фінансово-господарської діяльності, а також підвищенню якості систем менеджменту. Розроблена концепція вдосконалення управління бізнес-процесами підприємств торгівлі заснована на гіпотезі, що ефективне управління бізнес-процесами організації передбачає їх постійне поліпшення й оптимізацію. Створено систему референтних моделей основних бізнес-процесів підприємства торгівлі. Для побудови референтних моделей основних бізнес процесів, які увійшли до функціональної моделі бізнес-процесів підприємства торгівлі, використано програму Visio (Microsoft) як найбільш універсальний інструмент моделювання бізнес-процесів. Обґрунтовано, що розроблена сукупність референтних моделей може бути прийнята як стандарт моделювання бізнес-процесів підприємств торгівлі. Розроблено науково-практичний підхід до оптимізації бізнес-процесів підприємств торгівлі. Імплементацію науково-практичного підходу до оптимізації бізнес-процесів підприємств торгівлі проведено з допомогою спеціально розробленої програми Calculation, створеної за мовою програмування Java 1.8 із використанням бібліотеки Apache POI та додаткового інструменту (buid tool) Apache Maven, яка дає можливість визначити вартість, як окремого бізнес-процесу підприємства торгівлі та і їх сукупності, що у підсумку дає можливість їх подальшої оптимізації. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки ефективності процесного управління, який включає шість послідовних етапів. Обґрунтовано, що запропонований науково-методичний підхід до оцінки ефективності процесного управління, представлений поетапним процесом визначення інтегрального ефекту від упровадження заходів з удосконалення бізнес-процесів на різних етапах їх трансформації, сприяє досягненню стратегічних цілей підприємства торгівлі. Запропонований науково методичний підхід дозволяє провести оцінку бізнес-процесів підприємств торгівлі відповідно до досягнутого планового рівня. Із метою виявлення шляхів подальшого розвитку підприємства торгівлі проведено узгодження елементів організаційно-економічного механізму процесного управління зі стратегічними пріоритетами торговельного підприємства. Запропонована система показників сталого розвитку прийнята як базовий елемент механізму процесного управління підприємством торгівлі. Запропоновано методику побудови динамічної моделі сталого розвитку підприємства торгівлі. Доведено, що практична імплементація динамічної моделі сталого розвитку дає можливість визначити фактичний режим функціонування підприємства торгівлі та є орієнтиром у прийнятті стратегічних управлінських і фінансових рішень на практиці. Обґрунтовано, що це стратегічна оцінка діяльності підприємства торгівлі, оскільки вона показує рівень досягнення стратегічних цілей економічного розвитку, закладених у динамічну модель еталонного режиму функціонування системи управління підприємством торгівлі.
The dissertation deals with the scientific substantiation and development of the theoretical and methodological foundations, scientific - methodical and practical recommendations on business process management at trading companies. The genesis of the company's process management and the stages of the evolution of fundamental theories of economic development and the methods of management of a company have been investigated. The prerequisites for the application of process management at trading companies have been determined. It has been proved that the development of process management methodology in relation to trading companies should be used when developing management methods that are designed for groups of homogeneous companies that are distinguished by industry, such as retail chains. It has been determined that revealing the content of the methodology of process management and determining its place in the management of the company, it is necessary to proceed from the fact that processes and functions are things of different nature and their contrasting is meaningless. In terms of defining the relationship between the concepts of "process" and "function" in management, it can be stated that process management eliminates the inconsistencies between management functions by strengthening energy and spatio-temporal relationships between them and turns management into a continuous, cyclical series of interconnected actions to achieve the set goals. In view of this, a more precise definition of the concept of business process at a trading company has been offered. In order to determine the main classification features of companies' business processes, an analysis has been conducted. It has revealed the advantages and disadvantages of the other authors' dominant approaches and substantiates this author's own vision of the problem. It has been proposed to add two features to the basic classification: a feature dealing with the level of performance and a feature that is typical for trading companies. According to the level of performance, we propose to classify business processes as: high-performance, medium-performance and low-performance ones. On the basis of what is typical for trading companies, we propose to classify business processes as: trading and technological, service, information and analytical ones. The conceptual foundations, current state and prospects of retail trade development in Ukraine have been studied. The global challenges and preconditions for the application of the process approach in the management of trading companies have been identified. Based on the results of the study, a classification of the trading company’s business processes has been developed. It is based on four types of business processes such as: core business processes, ancillary business processes, business management processes and business development processes. Business processes that create added value of trading companies have been classified as main, and all others as supporting the work of trading companies. As a result of the analysis of approaches to improving business processes of trading companies, special attention has been paid to BPR (business process reengineering), since reengineering is the most radical of the existing methods of business process improvement and is more of a method of process management. Business process reengineering involves radical rethinking and redesign of business practices at the trading company. Keeping this in mind, we have proposed the main stages of reengineering the trading companies’ business processes. It is noted that, as a result, improved business processes must meet modern requirements for quality, service, flexibility and cost, as well as be understandable to users. The principles and concept of business process management at trading companies have been improved. The category of performance of business process management at trading companies has been specified as the main characteristic of the degree of achievement of business process goals and the level of satisfaction of internal and external consumers. In order to manage business processes, it is necessary to assess performance which means a set of actions that can identify the dynamics and trends of changes over time that characterize the results of economic, managerial and social activities. It has been proved that performance management is a process of managing the strategy of a food trading company with the help of a fully integrated system of business improvement methodologies. Performance management includes: methodologies, processes, software and company management systems. To manage the performance of business processes of a trading company, it is necessary to choose and justify quantitative criteria for evaluating their performance, since performance evaluation is an important element that determines the level of achievement of business process goals, the degree of implementation of planned tasks and planned results. It is performed to choose the most optimal option for improving the activity. The author took the degree of significance to identify and systematize the criteria for evaluating the performance of business processes of trading businesses in accordance with the goals of business processes and consumer requirements. The evaluation of the performance of business processes according to these criteria allows identifying problem areas and make timely management decisions to improve the trading company's efficiency. A methodology for evaluating the performance of business processes of an integrated management system of a trading company has been developed. The tools for determining the performance level of business processes and their ranking based on the use of a numerical scale and the method for the analysis of hierarchies are proposed. The verbal-numerical scale of J. Harrington has been chosen and substantiated as a basis for the interpretation of indicators. It allows determining the levels of performance of business processes taking into account the obtained results and describing the selected gradations. T. Saaty's analytic hierarchy process has been used to determine the weights of business processes. It is based on pairwise comparisons of business processes on a nine-point scale, which eventually facilitates adequate management decision making and allows determining the levels of business processes taking into account the results obtained which fall into the numerical interval. The technology of benchmarking has been improved on the basis of the inclusion of the stage of assessing the efficiency of the developed measures to improve the performance of business processes. As indicators, it is proposed to use the factors that are based on the application of the concept of discounting: net present value (NPV), discounted payback period (DPP). The proposed methodology allows to make informed decisions on the implementation of measures: if the NPV>0, project implementation is economically feasible, you can go to the next stage and implement the developed measures in the business process; if NPV<0, the implementation of the project is not economically feasible, therefore, it is necessary to return to the previous stage and develop a new project. The concept of improving the management of trading companies’ business processes using a system of functional modeling and a set of IT technologies has been substantiated. The concept allows forming a whole block of strategic advantages which will contribute to the rational use of the potential, the increased competitiveness and efficiency of financial and economic activities, as well as improving the quality of management systems. The developed concept of improving the management of trading companies’ business processes is based on the hypothesis that the efficient management of the organization's business processes involves their continuous improvement and optimization. The methodology and system of functional modeling of trading companies' business processes with the use of CASE-technologies have been developed. Visio (Microsoft), the most versatile business process modeling tool that allows creating diagrams and models using different methodologies has been used when building structural and logical schemes of business processes which are included in the functional model of trading companies' business processes. The proposed set of models can be adopted as a typical functional model of trading companies' business processes. The theoretical and methodological approach to increasing the performance of business process management at trading businesses has been substantiated and the trading companies' business processes have been optimized on the basis of the author's program "Calculation" created in Java 1.8 programming language using Apache POI library and Apache Maven build tool, which makes it possible to determine the cost as a separate business process of the food trading company and their totality that eventually allows their further optimization. An algorithm for assessing the efficiency of business process management at trading companies has been developed applying the principles of strategic management. The proposed algorithm allows developing an effective model for analyzing the efficiency of business process management at trading companies. In comparison to analogues, the algorithm allows to carry out the assessment of trading companies' business processes according to the reached planned level. The conceptual principles of building a dynamic model of sustainable development of the trading company have been improved and implemented. The developed dynamic model of the trading company's sustainable development should serve as a starting point in assessing the trading company's actual mode of operation, a reference point in making adequate managerial and financial decisions in real life. This is a kind of strategic assessment, since it shows the level of achievement of strategic goals of economic development embedded in the dynamic model of the reference mode of operation of the trading company's management system.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34731
Розташовується у зібраннях:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
dys_Olshanskyy_2020.pdf8.33 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.