Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34728
Title: Методологія формування стратегії розвитку підприємств торгівлі: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Methodology of trade enterprises development strategy formation
Authors: Зубков, Сергій Олександрович
metadata.dc.contributor.advisor: Гросул, Вікторія Анатоліївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: розвиток;стратегія;ядро розвитку;стратегія розвитку;підприємство торгівлі;ресурсний потенціал;бізнес-модель;development;strategy;development core;development strategy;trade enterprise;resource potential;business model
Issue Date: 2020
Publisher: Харків
Citation: Зубков С. О. Методологія формування стратегії розвитку підприємств торгівлі: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Гросул В. А. Харків, 2020. 491 с.
Abstract: Дисертацію присвячено вирішенню актуальної наукової проблеми наукового обґрунтування теоретико-методологічних положень та практичних рекомендацій щодо формування стратегії розвитку підприємств торгівлі. Визначено актуальні тренди та особливості сучасного розвитку торговельної галузі України. Сформульовано концептуальне бачення розвитку підприємства торгівлі, яке базується на теорії систем і концепції системного ядра і розглядається як процес незворотних кількісних та якісних змін, що відбуваються в ресурсному потенціалі підприємства згідно визначених стратегічних програм. Обґрунтовано концепцію формування стратегії розвитку підприємств торгівлі, яка формує цілісне бачення взаємозв’язку теоретичного і методологічного базисів та запропонованої динамічної моделі ядра розвитку підприємства, що відображає сукупний вплив змінної геометрії трьох компонентів ядра (стратегії, бізнес-моделі та ресурсного потенціалу) на розвиток господарюючого суб’єкта під тиском зовнішнього середовища. Розроблено теоретико-методологічний базис підтримки формування стратегії розвитку в основу якого покладено концепцію ядра розвитку підприємств торгівлі, що базується на процесному підході внутрішньокомпонентного функціонування стратегічної, ресурсної компонент і компоненти бізнес моделі. Здійснено структуризацію методологічних підходів дослідження процесів формування стратегії розвитку підприємств торгівлі шляхом декомпозиції сучасних методологічних підходів до наукових досліджень з виокремленням групи загальнометодологічних, міждисциплінарних та специфічних підходів, а також систематизовано методи дослідження формування стратегії розвитку підприємств торгівлі за напрямками дослідницького процесу. Розроблено концептуальну модель організаційно-економічного механізму забезпечення мобілізації ресурсного потенціалу підприємства торгівлі, яка включає в себе мету та завдання, принципи, суб’єкти та об’єкти мобілізації; підсистеми забезпечення, функціональну, цільову; методи, способи та інструменти мобілізації ресурсного потенціалу. Обґрунтовано науково-методичний підхід формування організаційно-економічного механізму мобілізації ресурсного потенціалу підприємства торгівлі для цілей розвитку, що відрізняється від існуючих інформаційно-методичним забезпеченням процесу пошуку невикористаних резервів ресурсного потенціалу на основі інструментів бенчмаркінгу, а також порядком організації такої діяльності, що сприяє підвищенню ефективності діяльності підприємств торгівлі за рахунок більш повної реалізації наявних можливостей їх розвитку. Розроблено систему оцінки ресурсного потенціалу підприємства торгівлі, яка являє собою сукупність взаємопов’язаних i взаємодоповнюючих елементів: суб’єкта, об’єкта, мети, принципів, критеріїв, методичних підходів, методів та показників оцінки відповідно специфіки ресурсного потенціалу підприємства торгівлі. Запропоновано систему показників оцінки ефективності використання елементів ресурсного потенціалу підприємства торгівлі, що включає в себе сукупність загальних статичних показників, на основі витратного підходу з виокремленням відповідного внеску кожного елемента ресурсного потенціалу та відповідного результату, на який він впливає та якого досягає, та динамічних показників на основі коефіцієнту, що враховує динаміку витрат і результатів різних елементів ресурсного потенціалу. Обґрунтовано науково-методичний підхід до управління фінансуванням основної діяльності підприємств торгівлі, що являє собою сукупність послідовних ітерацій виконання процесів та базується на 9-стадійній процесній моделі управління джерелами фінансування оборотних активів, яка передбачає багатокритеріальну оптимізацію джерел фінансування (одночасно за критеріями забезпечення достатності коштів для фінансування, платоспроможності, фінансової стійкості, мінімізації вартості залучення оборотних активів). Розроблено науково-методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності бізнес-моделі підприємства, який враховує галузеву специфіку торгівельної галузі за компонентами бізнес-моделі, дозволяє на основі встановленої суми місць визначити перелік основних заходів щодо підвищення рівня конкурентоспроможності бізнес-моделі з урахуванням внутрішніх здатностей та можливостей підприємства торгівлі. Запропоновано систему показників оцінки конкурентоспроможності бізнес-моделі підприємства торгівлі, яка включає чотири блоки згрупованих показників: ефективності управління матеріальним забезпеченням бізнес-моделі, фінансовою компонентою бізнес-моделі, інтелектуальною компонентою бізнес-моделі та організаційною компонентою бізнес-моделі. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки інноваційної активності бізнес-моделі, який враховує галузеву специфіку підприємств торгівлі за критеріями ефективності (цільової, реалізації, витратної, соціальної, інвестиційної, реактивної) та дозволяє на основі встановленого рівня інноваційної активності бізнес-моделі визначити тип реакції на важливість її оновлення. Запропоновано науково-практичний підхід до оцінки ефективності управління поточною бізнес-моделлю підприємства торгівлі, який враховує локальні оцінки ключових процесів бізнес-моделі, які віддзеркалюють логіку процесу створення цінності (інформаційне забезпечення споживача, закупівельна діяльність та забезпечення споживачів товарами) й якісні оцінки здатності утримувати цінність на підприємствах торгівлі та дозволяє на основі порівняння інструментів стратегічного управління визначити шляхи оптимізації поточної бізнес-моделі відповідно до наявних резервів. Обґрунтовано систему показників оцінки ефективності управління ключовими процесами бізнес-моделі підприємства торгівлі, яка враховує галузеву специфіку створення цінності за ключовими процесами бізнес-моделі підприємств торгівлі (інформаційне забезпечення споживача, закупівельна діяльність та забезпечення споживачів товарами) та групами критеріїв (результативність, якість та час), дозволяє на основі встановленого рівня ефективності визначити основні резерви їх оптимізації з урахуванням внутрішніх здатностей та можливостей. Обґрунтовано науково-практичний підхід до вибору типу стратегії трансформації поточної бізнес-моделі, який ґрунтується на використанні матричного підходу, виходячи із рівня ефективності управління поточною бізнес-моделлю та рівня необхідності запровадження стратегічних перетворень, дозволяє на основі порівняння стратегічних альтернатив визначити оптимальну стратегію трансформації бізнес-моделі. Розроблено теоретико-методологічний базис підтримки бізнес-моделі підприємств торгівлі, що ґрунтується на виокремленні ключових її елементів, обґрунтованих на цій основі типах форматів бізнес-моделі, методологічній підтримці ключових властивостей бізнес-моделі – конкурентоспроможності, інноваційності та ефективності, оцінка яких слугує орієнтиром для подальшої її стратегічної трансформації, що забезпечує актуальність поточної бізнес моделі відповідно до вимог споживчого ринку. Обґрунтовано методичний інструментарій оцінки динаміки розвитку торговельних мереж, що на відміну від існуючих передбачає розрахунок інтегральних показників оцінки динаміки фінансового стану та динаміки діяльності торговельних мереж та їх позиціонування на матриці динамічного розвитку, що дозволяє визначити зміну розвитку торговельної мережі відносно основних конкурентів та виявити основні чинники, що вплинули на цю зміну. Сформовано науково-методичний підхід до вибору корпоративних стратегій і стратегій зростання підприємств торгівлі, що відрізняється використанням матриць ціннісних пріоритетів та вибору базових стратегій зростання підприємств торгівлі та підвищує обґрунтованість стратегій розвитку підприємства торгівлі. Розроблено інтегровану модель управління стратегічними змінами на підприємстві торгівлі, яка на відміну від існуючих побудована на основі поєднання процесно-орієнтованих методів управління стратегічними змінами, зокрема системи менеджменту якості, реінжинірингу бізнес-процесів, збалансованої системи показників, що забезпечує більш ефективне впровадження стратегічних змін на підприємстві. Обґрунтовано методичний інструментарій для оцінювання ефективності стратегій інтеграції підприємств торгівлі, який базується на теорії стейкхолдерів та передбачає оцінювання ефективності операцій M&A з урахуванням інтересів підприємств-учасників. Розроблено методичний підхід до управління вартістю торговельної мережі, передбачає створення моделі вартості торговельної мережі, розробку середньострокової та довгострокової стратегії розвитку і максимізації вартості, реалізацію розробленої стратегії, здійснення покрокової оцінки реалізації стратегії зі збільшення вартості торговельної мережі та періодичний контроль досягнутих показників. Запропоновано методичний інструментарій вибору стратегій зростання вартості підприємства торгівлі, який передбачає розрахунок темпів зростання доходів, витрат та EBITDA та позиціювання у матриці вибору стратегій зростання вартості. Розроблено науково-практичний підхід до обґрунтування кластерного розвитку підприємств торгівлі, який, на відміну від існуючих, ґрунтується на запропонованій концепції типізації торговельних кластерів «4К», в основу якої покладено характер відносин між учасниками (конкурентний, комплементарний, корпоративний, колабораційний) на матриці типізації торговельних кластерів, що дозволяє обґрунтувати та визначити доцільність участі підприємства в кластері залежно від узгодженості корпоративної стратегії типу кластеру та наявності позитивного синергетичного ефекту, обрати релевантну форму участі в ньому та одержати економічний ефект. Обґрунтовано методологічний базис стратегічної компоненти ядра розвитку, який включає три складові: аналітичну, яка передбачає оцінку динаміки розвитку торговельних мереж; планувальну, що передбачає обґрунтування вибору корпоративних стратегій і стратегій зростання підприємств торгівлі та імплементаційну, що орієнтована на реалізацію обраних стратегій розвитку, шляхом здійснення стратегічних змін у діяльності підприємства торгівлі.
The dissertation is devoted to the decision of an actual scientific problem of a scientific substantiation of theoretical and methodological positions and practical recommendations concerning formation of strategy of development of the enterprises of trade. Current trends and features of modern development of the trade sector of Ukraine are determined. A conceptual vision of trade enterprise development is formulated, which is based on the theory of systems and the concept of the system core and is considered as a process of irreversible quantitative and qualitative changes that occur in the resource potential of the enterprise according to certain strategic programs. The concept of formation of strategy of development of trade enterprises is substantiated, which forms a holistic vision of interrelation of theoretical and methodological bases and the offered dynamic model of a kernel of development of the enterprise. of the object under the pressure of the external environment. The theoretical and methodological basis for supporting the formation of development strategy is based on the concept of the core development of trade enterprises, based on the process approach of intra-component functioning of strategic, resource components and components of the business model. The methodological approaches of research of processes of formation of strategy of development of trade enterprises are structured by decomposition of modern methodological approaches to scientific researches with allocation of group of general methodological, interdisciplinary and specific approaches, and also systematized methods of research of formation of strategy of development of trade enterprises. A conceptual model of the organizational and economic mechanism for mobilizing the resource potential of the trade enterprise, which includes the purpose and objectives, principles, subjects and objects of mobilization; support subsystems, functional, target; methods, ways and tools of resource potential mobilization. The scientific and methodological approach to the formation of organizational and economic mechanism for mobilizing the resource potential of trade for development purposes, which differs from the existing information and methodological support of the search for unused reserves of resource potential based on benchmarking tools, as well as the organization of such activities. trade enterprises due to a fuller realization of the existing opportunities for their development. A system for assessing the resource potential of a trade enterprise has been developed, which is a set of interconnected and complementary elements: subject, object, purpose, principles, criteria, methodological approaches, methods and indicators for assessing the resource potential of a trade enterprise. A system of indicators for assessing the effectiveness of the use of elements of the resource potential of the trade enterprise, which includes a set of general static indicators, based on the cost approach with the appropriate contribution of each element of resource potential and the corresponding result it affects and achieves, and dynamic indicators based on coefficient that takes into account the dynamics of costs and results of various elements of resource potential. The scientific and methodological approach to the management of financing the main activities of trade enterprises is substantiated, which is a set of successive iterations of processes and is based on a 9-stage process model of managing sources of financing current assets, solvency, financial stability, minimizing the cost of current assets). A scientific and methodological approach to assessing the competitiveness of the business model of the enterprise, which takes into account the industry specifics of the trade industry by components of the business model, allows to determine a list of key measures to increase the competitiveness of the business model. A system of indicators for assessing the competitiveness of the business model of a trade enterprise is proposed, which includes four blocks of grouped indicators: efficiency of business model logistics, financial component of the business model, intellectual component of the business model and organizational component of the business model. A scientific and methodological approach to evaluation innovative activity of the business model has been developed, which takes into account the industry specifics of trade enterprises in terms of efficiency (target, implementation, cost, social, investment, reactive) and allows based on the established level of innovative activity of the business model to determine the type of response to the importance of its renewal. A scientific and practical approach to assessing the effectiveness of management of the current business model of the trade enterprise, which takes into account local assessments of key business model processes that reflect the logic of the value creation process (consumer information, purchasing and consumer goods) and qualitative assessments of ability to retain value in trade enterprises and allows, based on a comparison of strategic management tools, to determine ways to optimize the current business model in accordance with available reserves. The system of indicators for assessing the effectiveness of management of key processes of the business model of a trade enterprise, which takes into account the industry specifics of creating value for key processes of the business model of trade enterprises (consumer information, procurement and consumer goods) and groups of criteria (effectiveness, quality and time), allows on the basis of the established level of efficiency to define the basic reserves of their optimization taking into account internal abilities and possibilities. The scientific and practical approach to choosing the type of strategy for the transformation of the current business model, which is based on the use of a matrix approach, based on the level of management of the current business model and the level of need for strategic transformation, allows to determine the optimal strategy for business transformation. models. Theoretical and methodological basis for supporting the business model of trade enterprises is developed, based on the identification of its key elements, based on this type of business model formats, methodological support for key features of the business model - competitiveness, innovation and efficiency, the assessment of which serves as a guide for further its strategic transformation, which ensures the relevance of the current business model in accordance with the requirements of the consumer market. The methodical tools for assessing the dynamics of trade networks are substantiated, which, in contrast to the existing ones, provides for the calculation of integrated indicators for assessing the dynamics of financial condition and dynamics of trade networks and their positioning on the matrix of dynamic development, which allows to determine changes in trade network. that influenced this change. A scientific and methodological approach to the choice of corporate strategies and growth strategies of trade enterprises is formed, which differs in the use of matrices of value priorities and the choice of basic growth strategies of trade enterprises and increases the validity of trade development strategies. An integrated model of strategic change management in the trade enterprise has been developed, which, unlike the existing ones, is based on a combination of process-oriented methods of strategic change management, including quality management system, business process reengineering, balanced scorecard, which provides more effective implementation of strategic changes. The methodological tools for evaluating the effectiveness of strategies for the integration of trade enterprises, which is based on the theory of stakeholders and provides for the evaluation of the effectiveness of M&A operations, taking into account the interests of participating companies. A methodical approach to the management of the value of the trade network is developed, provides for the creation of a model of the value of the trade network, development of medium and long-term strategy of development and maximization of value, implementation of the developed strategy, step-by-step evaluation of the strategy. The methodical toolkit of the choice of strategies of growth of cost of the enterprise of trade which provides calculation of rates of growth of incomes, expenses and EBITDA and positioning in a matrix of a choice of strategies of growth of value is offered. The scientific and practical approach to substantiation of cluster development of trade enterprises is developed, which, unlike the existing ones, is based on the proposed concept of typification of trade clusters "4K", which is based on the nature of relations between participants (competitive, complementary, corporate, collaborative). trade clusters, which allows to justify and determine the feasibility of enterprise participation in the cluster depending on the consistency of corporate strategy of the cluster type and the presence of a positive synergy effect, choose the relevant form of participation in it and get the economic effect. The methodological basis of the strategic component of the development core is substantiated, which includes three components: analytical, which provides an assessment of the dynamics of development of trade networks; planning, which provides a rationale for the choice of corporate strategies and growth strategies of trade enterprises and implementation, focused on the implementation of selected development strategies, through the implementation of strategic changes in the activities of trade enterprises.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34728
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dys_Zubkov_2020.pdf8.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.