Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63961
Title: | Методичні підходи до здійснення оцінки конкурентоспроможності підприємств |
Other Titles: | Methodological approaches to assessing the competitiveness of enterprises |
Authors: | Волков, К. А. Павлюк, Ю. В. |
metadata.dc.contributor.advisor: | Микитась, А. В. Пасемко, Г. П. |
Keywords: | конкурентоспроможність;життєздатність підприємства;управління конкурентоспроможністю підприємств;оцінка конкурентоспроможності підприємства;методичні підходи із здійснення оцінки конкурентоспроможності підприємств;внутрішнє та зовнішнє середовища підприємства;competitiveness;enterprise sustainability;enterprise competitiveness management;enterprise competitiveness assessment;methodological approaches to assessing enterprise competitiveness;internal and external environment of an enterprise |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Волков К. А., Павлюк Ю. В. Методичні підходи до здійснення оцінки конкурентоспроможності підприємств. Journal of management, economics and technology = Журнал з менеджменту, економіки та технологій; наук. кер.: А. В. Микитась, Г. П. Пасемко. № 3. Харків: ДБТУ, 2024. С. 123-136 |
Series/Report no.: | Журнал з менеджменту, економіки та технологій;№ 3 |
Abstract: | Доведено, що процес визначення рівня конкурентоспроможності для
підприємства розглядають як початковий момент у розвитку його
діяльності та формуванні загальної стратегії становлення на ринку.
Визначено, що ступінь конкурентоспроможності підприємств не є
стабільною величиною, він змінюється відповідно до коливань умов
діяльності бізнесу в кожному періоді існування фірми. Зазначено, що
сучасні методики оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства є
складним багаторівневим процесом, котрий зводиться до розрахунків та
аналізу цілого комплексу внутрішньофірмових та ринкових показників, які
розкривають всі сторони функціонування цього підприємства.
Підкреслено, що для систематизації сучасних методів з оцінки
конкурентоспроможності підприємств було виділено такі класифікаційні
ознаки: рівень застосування управлінських рішень, доступні бази даних та
аналітичні можливості, способи проведення оцінки, способи
відображення результатів дослідження. Особливу уваги в класифікаціях
надають способам подання кінцевих результатів дослідження.
Систематизовано сучасні методи оцінки конкурентоспроможності
підприємств за групами.
Визначено, що найпопулярнішими в застосуванні інструментів
оцінки конкурентоспроможності підприємства є такі: методика з
використанням постулатів теорії ефективної конкуренції, методика
проведення анкетувань, методика проведення рейтингових оцінок, методика еталонних порівнянь, матрична методика аналізу
конкурентоспроможності від Бостонської консультативної групи,
матричний метод аналізу «Привабливість-конкурентоспроможність»,
або модель «McKincey», «General Electric», матриця порівняльної оцінки
конкурентоспроможності Портера, методика проведення SWOT-аналізу. Subject of study. Methodological approaches to assessing the competitiveness of enterprises. The aim of the study. Дослідити методичні підходи до здійснення оцінки конкурентоспроможності підприємств, здійснити їх узагальнення й провести систематизацію. Research methods. The methodological basis of the study is a set of methods of scientific knowledge, namely logical, system-structural and others. Results of work. It is noted that the process of determining the level of competitiveness for each enterprise is considered as the initial moment in the development of its activities and the formation of a general strategy for becoming a market player. It is determined that the degree of competitiveness of enterprises is not a stable value, it changes in accordance with fluctuations in business conditions in each period of the firm's existence. It is noted that modern methods for assessing the level of competitiveness of an enterprise are a complex multi-level process, which is reduced to the calculation and analysis of a whole range of internal firm and market indicators that reveal all aspects of the functioning of a given enterprise. It is emphasized that in order to systematize modern methods for assessing the competitiveness of enterprises, the following classification features have been identified: the level of application of management decisions, available databases and analytical capabilities, methods of assessment, and methods of displaying research results. Particular attention in the classifications is paid to the ways of presenting the final results of the study. The modern methods of assessing the competitiveness of enterprises by groups are systematized. It has been determined that the most popular methods for assessing the competitiveness of an enterprise are the following: a methodology using the postulates of the theory of effective competition, a methodology for conducting questionnaires, a methodology for conducting rating assessments, a methodology for benchmarking, a matrix method for analyzing competitiveness from the Boston Consulting Group, a matrix method for analyzing “Attractiveness-Competitiveness”, or the McKincey model, General Electric, Porter's matrix for comparative assessment of competitiveness, a methodology for conducting. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63961 |
Appears in Collections: | № 3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zhurnal_menedzhment_3_2024_121-134.pdf | 775.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.